kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹
همتی:

بانک مرکزی نقدینگی را کنترل می‌کند

رئیس‌کل بانک مرکزی با ‌اشاره به لزوم کنترل خلق پول در نظام بانکی گفت: ما باید ضریب فزاینده را کاهش دهیم تا نقدینگی در کشور کنترل شود.

عبدالناصر همتی با بیان اینکه سپرده قانونی از خلق پول بیشتر جلوگیری می‌کند و ارتباطی به سود بانکی ندارد، اظهار داشت: اوایل سال که بحث کرونا به کشور مطرح شد، مردم و واحد‌های تولیدی به شدت به نقدینگی نیاز پیدا کردند و بانک مرکزی با آزاد کردن بخشی از سپرده قانونی بانک‌ها تلاش کرد تا نقدینگی مورد نیاز را تامین کند.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، وی افزود: هر چه سپرده قانونی کم‌تر شود، ضریب فزاینده خلق پول بیشتر می‌شود، و ما باید ضریب فزاینده را کاهش دهیم تا نقدینگی در کشور کنترل شود. پایه پولی در هفت ماهه ابتدایی امسال 10 درصد و رشد نقدینگی ۱۸ درصد گزارش شده است و تمام تلاش بانک مرکزی کنترل این دو امر است.
 رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: ابتدای سال تصمیم گرفتیم یک درصد از سپرده قانونی را کاهش دهیم که این رقم بر اساس ریالی به ۲۵ هزار میلیارد تومان می‌شد و به بانک‌ها تخصیص دادیم و بانک‌ها این  امر را به عنوان درآمد صفر درصد تلقی کنند و خود نیز 50 هزار میلیارد علاوه‌بر آن در نظر بگیرند تا بتوانیم به مردم وام کم سود بدهیم.
 همتی اضافه کرد: خوشبختانه این امر محقق شد و وام‌هایی نظیر وام یک میلیونی، وام به واحد‌های آسیب دیده ناشی از کرونا و در ادامه وام ودیعه مسکن از جمله این موارد در اعطای وام بودند. بعد از اینکه نتیجه مورد نظر را دیدیم سپرده قانونی را به جای اولیه خود بازگردانیم. چراکه هرچه سپرده قانونی کمتر شود، ضریب فزاینده خلق پول بیشتر می‌شود.  رئیس‌ کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه از شنبه سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: طی دو یا سه ماه گذشته و به منظور برطرف کردن برخی نواقص احتمالی، این سامانه به طور آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده بود اما طی روز جاری این سامانه به طور رسمی افتتاح شد.
وی افزود: پیش از این پاسخگویی و پیگیری درخواست‌ها و انتقادات مردمی، از طریق ادارات مختلف در بانک مرکزی انجام می‌شد؛ اما در حال حاضر این موارد به صورت متمرکز و با هدف یکپارچه‌سازی امر پاسخگویی از طریق «سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی» پیگیری می‌شود.
رئیس ‌بانک مرکزی ادامه داد: مردم عزیز می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی یا از طریق شماره تماس 2706 درخواست خود را در حوزه مسائل شبکه بانکی و پولی و ارزی کشور مطرح کنند. این سامانه می‌تواند در رسیدگی سریع‌تر نسبت به مشکلات مردم موثر باشد.
گفتنی است، هم‌اکنون سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی با شماره 2706 به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده است. این سامانه با 40 اداره تخصصی بانک مرکزی در ارتباط است و از طریق آن درخواست‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن رسیدگی می‌شود.
براین اساس، هموطنان می‌توانند هرگونه شکایت، انتقاد، درخواست و پیشنهاد خود درباره بانک مرکزی و شبکه بانکی را از طریق شماره تماس 2706 یا از طریق پرتال سامانه ثبت و رسیدگی به شکایات بانک مرکزی
 به آدرس https://crm.cbi.ir/ مطرح کنند.