معاون مرکز ملی فضای مجازی:
مرحله دوم حمایت از پیام رسانهای داخلی آغاز شد
معاون مرکز ملی فضای مجازی از آغاز مرحله دوم حمایت از پیام رسانهای داخلی با تاکید بر تلاش بیشتر آنها برای ارتقا و تقویت خود و نیز ایجاد نتیجه مطلوب خبر داد.
به گزارش مرکز ملی فضای مجازی، امیر خوراکیان در تشریح مرحله دوم حمایتها از پیامرسانهای داخلی گفت: اتصال پیامرسانهای داخلی به اپراتورها، کسب سهمی از درآمد ترافیک، اختصاص مرکز داده رایگان، تسهیل در اعطای مجوز، ارایه خدمات دولت الکترونیک، ایجاد شرایط مناسب تبلیغ در رسانهها، رفع مشکلات قضایی و حقوقی و در نهایت همکاری در تمدید بازپرداخت تسهیلات مالی دریافتی از جمله حمایتهای کشور در مرحله دوم این طرح است.
ایجاد ارتباطات صوتی و تصویری و عرضه خدمات دولت الکترونیک در پیامرسانهای داخلی
خوراکیان تاکید کرد: ایجاد ارتباطات صوتی و تصویری حمایت بزرگی بود که با همکاری اپراتورها برای اتصال آنها به پیامرسانها صورت گرفت. همچنین طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، اپراتورها به میزان ترافیکی که پیامرسانها بتوانند ایجاد کنند سهمی از درآمد آن را پرداخت خواهند کرد که این مهم باعث ایجاد رقابت در جذب مخاطب و تامین نیازها و سرویسهای مورد نیاز مردم در پیامرسانهای داخلی و در نهایت ارتقای کیفیت خدمات به شهروندان خواهد شد.
وی درخصوص ارائه خدمات دولت الکترونیک روی پیامرسانهای داخلی برای افزایش کارایی آنها و تسهیل در تامین نیازهای مردم اظهار داشت: با توجه به اینکه برای ارائه این خدمات نیاز به همکاری سازمانهای بسیاری است، علیرغم محدودیتهای فعلی کشور در مبارزه با کرونا، پیگیریهای لازم صورت گرفته و به زودی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی افزود: برای رفع مشکلات قضایی پیامرسانها نیز کارگروهی با مشارکت قوه قضائیه و دادستانی تشکیل شده و مسائل پیامرسانها به خصوص در حوزه تفکیک مسئولیتهای کاربر با صاحب سرویس در حال پیگیری است.
حمایت همهجانبه کشور برای معرفی و تبلیغ پیامرسانهای داخلی
خوراکیان بااشاره به اینکه برای تبلیغ و معرفی پیامرسانهای داخلی از صدا و سیما درخواست کردیم تا با رفع تداخل قوانین داخلی این سازمان برای معرفی آنها به مردم شرایط ویژهای اختصاص یابد، گفت: آنچه که مسلم است شناسایی پیامرسانهای داخلی به مردم نیاز به حمایت همهجانبه دارد بنابراین مسئولان و دستگاههای اجرایی حتماً در اطلاعرسانیها و برنامههایی که دارند پیامرسانهای داخلی را مقدم بدارند و اگر مجبورند برای مخاطبان خارجی در پیامرسانهای خارجی اطلاعرسانی کنند این امکان را فراهم کنند تا این محتوا به استناد مطلبی که در پیامرسان داخلی منتشر شده بازنشر شود. همچنین از فعالان فضای مجازی و چهرههای شناخته شده میخواهیم برای حفظ منافع عمومی و ضمانت فعالیت مردم در فضای مجازی در پیامرسانهای داخلی پررنگتر ظاهر شوند.
وی ادامه داد: مشکلات، دعاوی و رسیدگی به حقوق افراد در پیامرسانهای خارجی به خصوص در حوزههای مسائل مالی و اجتماعی قابل رسیدگی نیست و بنابراین کسب و کارها در پیامرسان داخلی امنیت بیشتری خواهند داشت.
معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: پیامرسانهای داخلی باید برای ارتقا و تقویت خود تلاش کنند و سرویسهای بهتری ارایه دهند چرا که حمایتها در کنار تلاشهای این پیامرسانها نتیجه مطلوب را خواهد داشت بنابراین صرفاً به دنبال حمایت نباشند.
خوراکیان افزود: از پیامرسانهای خارجی دعوت میشود در ایران دفتر مرکزی ایجاد کرده و امکان تعامل و ارتباطات را ایجاد کنند چرا که ما موافق فعالیت سرویسهای خارجی با اولویت حمایت از سرویسهای داخلی در کشور هستیم اما این به میزان تعامل و همکاری سرویسهای خارجی بر اساس اصول بینالمللی بستگی دارد.