kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۶۹۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹

تجمع بغداد در سالگرد «فتنه اکتبر» کم‌رمق در خیابان، پرسر و صدا در فضای مجازی

علیرغم فرا خوان‌های متعدد برای کشاندن مردم عراق به خیابان‌ها در نخستین سالروز آغاز اعتراضات ضد دولتی در این کشور، این اعتراضات خیلی کم رنگ و کم رمق برگزار شد.

روز یکشنبه گذشته اولین سالروز آغاز اعتراضات خیابانی در عراق علیه فساد و نا کارآمدی دولتی بود که به مرور تبدیل به فتنه شد و از آن تحت عنوان «فتنه اکتبر» نام می‌برند. امسال نیز، برخی جریان‌های ضد مقاومت با مدیریت آمریکا، تلاش کردند که موج جدیدی از اعتراضات خیابانی را علیه حشدالشعبی و پارلمان عراق، راه بیندازند. این جریان‌ها پیشاپیش، جار و جنجال‌های زیادی در فضای مجازی به راه‌انداختند و با فراخوان‌ها و صدور بیانیه‌های متعدد، از مردم خواستند که در این تظاهرات شرکت کنند. سازمان دهندگان این توطئه خیابانی حتی پلاکاردهایی را علیه حشدالشعبی و پارلمان نوشته و دست به تظاهرات محدود نیز زده بودند. اما، همه این نقشه‌ها و تدارک دیدن‌ها، نقش بر آب شد.  
به گزارش خبرگزاری فارس، بررسی تصاویر و فیلم‌های یکشنبه گذشته بیانگر آن است که این اعتراضات به پرشوری سال گذشته برگزار نشده و بر خلاف انتظارهای موجود، میدان «التحریر» بغداد و برخی میادین تحصن دیگر در هشت استان بصره، ذی‌قار، نجف اشرف، کربلا، المثنی، میسان، واسط و دیوانیه شاهد تجمع‌های محدود معترضان عراقی بوده است.
البته، این تجمع‌های اعتراضی در استان‌های مختلف عراق با حواشی متعددی از جمله بروز تنش و درگیری پراکنده میان شرکت‌کنندگان در تظاهرات و نیروهای امنیتی، رقص و سرگرمی شماری از معترضان و چند دستگی میان آنها همراه شد.
در مجموع، تظاهراتی که قرار بود تجدید پیمان مردم استان‌های مختلف با خیزش اکتبر ۲۰۱۹ (مهر سال گذشته) باشد، به یک کارناوال برای برخی و عرصه‌ای برای تبادل اتهامات میان طرفداران احزاب مختلف تبدیل شده بود.
در این میان، استان کربلا، که در سال ۲۰۱۹ شاهد تظاهرات‌ها و خرابکاری‌های مستمر، از جمله حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران و مقرهای احزاب سیاسی و نهادهای دولتی بود، دیروز با تاخیر زیاد تظاهرات برگزار شد.