رتبه بالای ایران در قربانیان حوادث رانندگی
به گزارش وزارت بهداشت، ایران با 27 هزار کشته در سال، رتبه نخست سرانه قربانیان حوادث رانندگی را در دنیا دارد.
مریم غفاری در این رابطه گفت: در ایران به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه، 120 سانحه رانندگی اتفاق میافتد در حالی که این رقم در فرانسه و ژاپن 12 تصادف است.
مشاور روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: از آنجا که انتقال زمینی بیماران دارای محدودیتهای ویژهای مانند زمان، محدودیت ظرفیت کابین آمبولانسها، تغییرات مکرر سرعت و به ویژه ترافیک است، انتقال هوایی بیماران روش مناسبی به نظر میرسد.وی خاطرنشان کرد: از سویی دیگر صعود و فرود عمودی بالگردها و امکان نشست و برخاست در سطوح ناهموار از مزایای بسیار بزرگ امداد هوایی است ضمن این که امکان حمل تعداد بیشتری از بیماران به روش انتقال هوایی وجود دارد.
مشاور مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، یادآور شد: بخشی از طرح تحول نظام سلامت، افتتاح پایگاههای اورژانس هوایی است که بنا دارد با خرید خدمت 14 پایگاه اورژانس هوایی را در کشور ایجاد کند.
از سوی دیگر، کارگروه کمیسیون ایمنی راهها آمار تلفات رانندگی درون و برونشهری سال 92 را به تفکیک استان و شهرستان منتشر کرد.
بنابراین گزارش، شهر تهران با 786 نفر کشته، بیشترین تلفات رانندگی را داشته است و پس از آن مشهد با 528 نفر، شیراز با 390 نفر، اصفهان با 379 نفر و قم با 345 نفر کشته در رتبههای بعدی قرار دارند.
در آمار تلفات رانندگی در سال 1392 از نظر آمار استانی، استان فارس با 1539 نفر کشته رکورددار است و استان تهران با 1436 نفر، استان خراسان رضوی با 1373 نفر، استان اصفهان با 1113 نفر، استان خوزستان با 907 نفر در رتبههای بعدی قرار دارد.
همچنین در بخش تلفات عابر پیاده، مازندران با 10/4 درصد، گیلان با 9/3 درصد و در ادامه خراسان رضوی با 6/7 درصد، فارس با 6/6 درصد، تهران با 5/6 درصد، خوزستان و آذربایجان غربی هر دو با 4/6 درصد بیشترین تلفات را دارند به طوری که هفت استان ذکر شده در مجموع 47/8 درصد تلفات عابر پیاده را به خود اختصاص دادهاند.
بررسی علت سوانح رانندگی نشان میدهد که 30/8 درصد تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو (عدم رعایت فاصله با اتومبیل جلویی)، 25/2 درصد انحراف به چپ، 22/6 درصد سرعت غیرمجاز، 9 درصد عدم توانایی کنترل وسیله، 5/6 درصد عدم رعایت حق تقدم و 6/8 درصد سایر موارد است.
مشاور روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: از آنجا که انتقال زمینی بیماران دارای محدودیتهای ویژهای مانند زمان، محدودیت ظرفیت کابین آمبولانسها، تغییرات مکرر سرعت و به ویژه ترافیک است، انتقال هوایی بیماران روش مناسبی به نظر میرسد.وی خاطرنشان کرد: از سویی دیگر صعود و فرود عمودی بالگردها و امکان نشست و برخاست در سطوح ناهموار از مزایای بسیار بزرگ امداد هوایی است ضمن این که امکان حمل تعداد بیشتری از بیماران به روش انتقال هوایی وجود دارد.
مشاور مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، یادآور شد: بخشی از طرح تحول نظام سلامت، افتتاح پایگاههای اورژانس هوایی است که بنا دارد با خرید خدمت 14 پایگاه اورژانس هوایی را در کشور ایجاد کند.
از سوی دیگر، کارگروه کمیسیون ایمنی راهها آمار تلفات رانندگی درون و برونشهری سال 92 را به تفکیک استان و شهرستان منتشر کرد.
بنابراین گزارش، شهر تهران با 786 نفر کشته، بیشترین تلفات رانندگی را داشته است و پس از آن مشهد با 528 نفر، شیراز با 390 نفر، اصفهان با 379 نفر و قم با 345 نفر کشته در رتبههای بعدی قرار دارند.
در آمار تلفات رانندگی در سال 1392 از نظر آمار استانی، استان فارس با 1539 نفر کشته رکورددار است و استان تهران با 1436 نفر، استان خراسان رضوی با 1373 نفر، استان اصفهان با 1113 نفر، استان خوزستان با 907 نفر در رتبههای بعدی قرار دارد.
همچنین در بخش تلفات عابر پیاده، مازندران با 10/4 درصد، گیلان با 9/3 درصد و در ادامه خراسان رضوی با 6/7 درصد، فارس با 6/6 درصد، تهران با 5/6 درصد، خوزستان و آذربایجان غربی هر دو با 4/6 درصد بیشترین تلفات را دارند به طوری که هفت استان ذکر شده در مجموع 47/8 درصد تلفات عابر پیاده را به خود اختصاص دادهاند.
بررسی علت سوانح رانندگی نشان میدهد که 30/8 درصد تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو (عدم رعایت فاصله با اتومبیل جلویی)، 25/2 درصد انحراف به چپ، 22/6 درصد سرعت غیرمجاز، 9 درصد عدم توانایی کنترل وسیله، 5/6 درصد عدم رعایت حق تقدم و 6/8 درصد سایر موارد است.