آزادراه حرم تا حرم در بنبست اعتبار(گزارش دور از نزدیک)
آزادراه حرم تا حرم هم نتوانست مشهد را به قم برساند و امروز زمزمه تعطیلی این پروژه به گوش میرسد، برخی از نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کردهاند که از 2 سال گذشته هیچگونه اعتباری برای این پروژه تخصیص نیافته است.
آزادراه «حرم تا حرم» که به عنوان بزرگترین پروژه تاریخ کشور از آن نام برده میشود، وضعیت خوبی ندارد به طوری که عدم جذب سرمایهگذار و مشکلات مالی موجب شده تا این پروژه در محور خراسان پیشرفتی نداشته باشد و این امر در حالی است که پیشرفت قطعه نیشابور-باغچه و قطعه سمنان-نیشابور، صفر درصد اعلام شده است.
در طول چهارسال گذشته این پروژه در محور خراسان مورد بیمهری قرار گرفته و مطابق نظر کارشناسان، اغلب مقامات کشوری در بازدیدهای خود تنها به 150 کیلومتر این محور در قم توجه کردهاند و به تکمیل 750 کیلومتر دیگر که مربوط به محور خراسان و سمنان است، توجهی نداشتهاند که این امر باعث گلهمندی دو تن از نمایندگان خراسان و سمنان شده است.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی معتقد است: طی دو سال گذشته هیچ بودجهای برای این آزاد راه تخصیص نیافته و در حقیقت این پروژه تعطیل شده است.
محمدرضا محسنیثانی میافزاید: این آزادراه از مصوبات دولت دهم است که قرار بود بخش خراسان رضوی آن بین محور نیشابور و سبزوار احداث شود اما در حال حاضر با توجه به تخصیص نیافتن بودجه نمیتوان به پایان خوش این پروزه امیدوار بود.
نماینده مردم سبزوار با اعلام اینکه میلیاردها تومان برای ایجاد زیرساختهای این پروژه صرف شده است، افزود: به دلیل اینکه هیچ بودجهای طی دو سال گذشته به این پروژه تخصیص نیافته، زیرساختها و کارهای صورت گرفته نیز از میان رفته و میلیاردها تومانی هم که برای ایجاد زیرساختهای این پروژه هزینه شده به هدر رفته است.
محسنی ثانی افزود: اکنون به دلیل تخصیصنیافتن اعتبار، این آزادراه به صورت کامل تعطیل و حتی یک کیلومتر هم آسفالت نشده و این امر نشاندهنده هدر رفت هزینهها و سرمایههای میلیاردی است.
وی ادامه داد:در حال حاضر 60 کیلومتری هم که زیرسازی شده بود به خاطر توقف و تعطیلی کامل این پروژه خراب شده است.
محسنی ثانی بیان کرد: مجمع نمایندگان خراسان برای ادامه کار این پروژه از وزیر راه و شهرسازی و معاون رئیسجمهور درخواست اعتبار کرده و حتی اعلام کردهایم حداقل، اعتباری که برای آسفالت آن 60 کیلومتر زیرسازی شده را پرداخت کنند تا با تخریب آن، سرمایه ها به هدر نرود. اما علیرغم تمام پیگیریهایی که صورت گرفته تاکنون هیچ اقدامی از سوی دولت برای رسیدگی به این پروژه و تخصیص اعتبارات انجام نشده است.
علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان هم معتقد است این پروژه باید هرچه سریعتر به پایان برسد و نباید ساخت آزادراه حرم تا حرم با این وضعیت کند پیش رود.
واکنش نمایندگان مجلس نسبت به عقبماندگی و بلاتکلیفی این پروژه در حالی صورت میگیرد که در مهرماه سال 1389 مسئولان ملی و استانی وعده تکمیل این آزادراه را در طول پنج سال داده بودند و تاکید کردند که این پروژه یکی از بزرگترین پروژهها در طول تاریخ است که تا سال 1394 به بهرهبرداری میرسد و شاهراه ارتباطی بین حرم حضرت رضا(ع) و حضرت معصومه(س) خواهد بود.
نماینده مردم مشهد در مجلس نیز تسریع در تکمیل پروژه آزادراه حرم تا حرم را از مطالبات جدی نمایندگان مجلس دانست و به خبرنگار مهر گفت: 350 کیلومتر از آزادراه حرم تا حرم باید در محور خراسان ساخته می شد اما در حال حاضر پس از گذشت چهارسال هنوز حتی یک کیلومتر هم در این مسیر آماده و آسفالت نشده و این در حالی است که در محور قم 150 کیلومتر از آزادراه در حد فاصل قم- گرمسار آماده شده است.
حجتالاسلام پژمانفر میگوید: مسئولان حقوق مشهد و خراسان را پایمال کردهاند و در این میان قمیها، توانستند با جذب اعتبارات لازم، بخشی از آزادراه حرم تا حرم را به پایان برسانند و با وجود اینکه مشهد متعلق به امام هشتم(ع) است اما اعتباری برای تکمیل این پروژه به این شهر اختصاص نیافت و این امر نشان میدهد که برای مسئولان آزادراه حرم تا حرم تنها در 150 کیلومتر محور قم ارزشمند است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی نیز گفت: مدیران این پروژه و نمایندگان مجلس باید نسبت به تکمیل آزادراه حرم تا حرم دغدغهمند باشند. پیشرفت فیزیکی کل پروژه آزادراه حرم تا حرم حدود 25 درصد است. محمدحسن واحدی ادامه داد: از میان 5 هزار و 500 میلیارد ریال برآورد مالی برای این پروژه تاکنون برای قطعه قم- گرمسار 2 هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و در عین حال 14 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت آزادراه حرم تا حرم در سال 93 تصویب شده اما اولویتهای هزینهکردن این اعتبار از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام و مشخص نشده است.
سخنان و نظرات نمایندگان و مسئولان استانی در زمینه تخصیصنیافتن اعتبارات در حالی مطرح می شود که معاون ساخت و توسعه آزادراههای کشور معتقد است این پروژه با مشکلات تامین منابع مالی روبرو نیست و به زودی هم به بهرهبرداری میرسد.
احمد نوری میافزاید: 40 درصد از تامین مالی این آزادراه به عهده قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) و 60 درصد دیگر برعهده وزارت راه و شهرسازی است.
در طول چهارسال گذشته این پروژه در محور خراسان مورد بیمهری قرار گرفته و مطابق نظر کارشناسان، اغلب مقامات کشوری در بازدیدهای خود تنها به 150 کیلومتر این محور در قم توجه کردهاند و به تکمیل 750 کیلومتر دیگر که مربوط به محور خراسان و سمنان است، توجهی نداشتهاند که این امر باعث گلهمندی دو تن از نمایندگان خراسان و سمنان شده است.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی معتقد است: طی دو سال گذشته هیچ بودجهای برای این آزاد راه تخصیص نیافته و در حقیقت این پروژه تعطیل شده است.
محمدرضا محسنیثانی میافزاید: این آزادراه از مصوبات دولت دهم است که قرار بود بخش خراسان رضوی آن بین محور نیشابور و سبزوار احداث شود اما در حال حاضر با توجه به تخصیص نیافتن بودجه نمیتوان به پایان خوش این پروزه امیدوار بود.
نماینده مردم سبزوار با اعلام اینکه میلیاردها تومان برای ایجاد زیرساختهای این پروژه صرف شده است، افزود: به دلیل اینکه هیچ بودجهای طی دو سال گذشته به این پروژه تخصیص نیافته، زیرساختها و کارهای صورت گرفته نیز از میان رفته و میلیاردها تومانی هم که برای ایجاد زیرساختهای این پروژه هزینه شده به هدر رفته است.
محسنی ثانی افزود: اکنون به دلیل تخصیصنیافتن اعتبار، این آزادراه به صورت کامل تعطیل و حتی یک کیلومتر هم آسفالت نشده و این امر نشاندهنده هدر رفت هزینهها و سرمایههای میلیاردی است.
وی ادامه داد:در حال حاضر 60 کیلومتری هم که زیرسازی شده بود به خاطر توقف و تعطیلی کامل این پروژه خراب شده است.
محسنی ثانی بیان کرد: مجمع نمایندگان خراسان برای ادامه کار این پروژه از وزیر راه و شهرسازی و معاون رئیسجمهور درخواست اعتبار کرده و حتی اعلام کردهایم حداقل، اعتباری که برای آسفالت آن 60 کیلومتر زیرسازی شده را پرداخت کنند تا با تخریب آن، سرمایه ها به هدر نرود. اما علیرغم تمام پیگیریهایی که صورت گرفته تاکنون هیچ اقدامی از سوی دولت برای رسیدگی به این پروژه و تخصیص اعتبارات انجام نشده است.
علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان هم معتقد است این پروژه باید هرچه سریعتر به پایان برسد و نباید ساخت آزادراه حرم تا حرم با این وضعیت کند پیش رود.
واکنش نمایندگان مجلس نسبت به عقبماندگی و بلاتکلیفی این پروژه در حالی صورت میگیرد که در مهرماه سال 1389 مسئولان ملی و استانی وعده تکمیل این آزادراه را در طول پنج سال داده بودند و تاکید کردند که این پروژه یکی از بزرگترین پروژهها در طول تاریخ است که تا سال 1394 به بهرهبرداری میرسد و شاهراه ارتباطی بین حرم حضرت رضا(ع) و حضرت معصومه(س) خواهد بود.
نماینده مردم مشهد در مجلس نیز تسریع در تکمیل پروژه آزادراه حرم تا حرم را از مطالبات جدی نمایندگان مجلس دانست و به خبرنگار مهر گفت: 350 کیلومتر از آزادراه حرم تا حرم باید در محور خراسان ساخته می شد اما در حال حاضر پس از گذشت چهارسال هنوز حتی یک کیلومتر هم در این مسیر آماده و آسفالت نشده و این در حالی است که در محور قم 150 کیلومتر از آزادراه در حد فاصل قم- گرمسار آماده شده است.
حجتالاسلام پژمانفر میگوید: مسئولان حقوق مشهد و خراسان را پایمال کردهاند و در این میان قمیها، توانستند با جذب اعتبارات لازم، بخشی از آزادراه حرم تا حرم را به پایان برسانند و با وجود اینکه مشهد متعلق به امام هشتم(ع) است اما اعتباری برای تکمیل این پروژه به این شهر اختصاص نیافت و این امر نشان میدهد که برای مسئولان آزادراه حرم تا حرم تنها در 150 کیلومتر محور قم ارزشمند است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی نیز گفت: مدیران این پروژه و نمایندگان مجلس باید نسبت به تکمیل آزادراه حرم تا حرم دغدغهمند باشند. پیشرفت فیزیکی کل پروژه آزادراه حرم تا حرم حدود 25 درصد است. محمدحسن واحدی ادامه داد: از میان 5 هزار و 500 میلیارد ریال برآورد مالی برای این پروژه تاکنون برای قطعه قم- گرمسار 2 هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و در عین حال 14 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت آزادراه حرم تا حرم در سال 93 تصویب شده اما اولویتهای هزینهکردن این اعتبار از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام و مشخص نشده است.
سخنان و نظرات نمایندگان و مسئولان استانی در زمینه تخصیصنیافتن اعتبارات در حالی مطرح می شود که معاون ساخت و توسعه آزادراههای کشور معتقد است این پروژه با مشکلات تامین منابع مالی روبرو نیست و به زودی هم به بهرهبرداری میرسد.
احمد نوری میافزاید: 40 درصد از تامین مالی این آزادراه به عهده قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) و 60 درصد دیگر برعهده وزارت راه و شهرسازی است.