kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷

اخبار ویژه



روایت سایت اصلاح‌طلب از محبوبیت آیت‌الله رئیسی
افزایش محبوبیت آیت‌الله رئیسی در ریاست قوه قضائیه موجب نگرانی محافل اصلاح‌طلب و حامیان دولت شده است.
سایت عصر ایران در تحلیلی معطوف به انتخابات 1400 می‌نویسد: سید ابراهیم رئیسی در مدت ریاست قوه قضائیه تمام تجربیات دهه‌ها حضور در این قوه را به کار گرفت و توانست اصلاحات در دستگاه قضایی را آغاز کند و بی‌وقفه پیش ببرد؛ اصلاحاتی که با توجه به کارهای بر زمین مانده، هنوز در ابتدای راه است ولی منصفانه باید گفت که در مسیر درستی پیش می‌رود. اقدامات سید ابراهیم رئیسی، از چشم مردم دور نماند، به گونه‌ای که برخی نظرسنجی‌های معتبر، میزان رضایت مردم از عملکرد رئیسی را بالای 50 درصد نشان می‌دهند که به نظر می‌رسد بالاترین میزان رضایتمندی از عملکرد یک رئیس قوه قضائیه در 40 سال گذشته باشد.
محبوبیت آقای رئیسی در نظرسنجی‌ها بالای 70 درصد بوده است.
عملکرد رئیسی، نه تنها برای خود او اعتبارزا شده، بلکه برای جریان اصولگرا نیز تولید سرمایه اجتماعی کرده است.
عصر ایران می‌افزاید: از سوی دیگر، کارنامه دولت دوم روحانی پیش روی مردم است که برخلاف دولت اول وی، به هیچ روی قابل قبول نیست. هر چند که اینجا نیز باید انصاف به خرج داد و از نقش تحریم‌ها در این ناکامی غافل نشد ولی علاوه بر آن، سوء مدیریت‌های حاکم بر دولت و برخی فسادهای اسفناک را نیز نباید از نظر دور داشت.
به هر حال، فارغ از علت‌ها، دولت دوم روحانی، دولت موفقی نبوده و آثار این ناکامی را در معیشت مردم و ناامیدی فزاینده جامعه می‌توان دید.
مخلص کلام آنکه عملکرد موفق رئیسی و عملکرد ناموفق روحانی در دو قوه قضائیه و مجریه، جاذبه و دافعه‌ای معنی‌دار به وجود آورده است.
با این وجود، برخی مشاوران رئیسی ادامه حضور در قوه قضائیه و اصلاحات قضایی را به او توصیه می‌کنند ولی گروهی دیگر نیز مصرانه تأکید می‌کنند در وضعیت کنونی که سرمایه اجتماعی نظام نیاز به بازسازی دارد، حضور او در قامت ریاست جمهوری می‌تواند به این ترمیم کمک کند. ضمن آنکه در دوره ریاست جمهوری رئیسی می‌توان شاهد همگرایی بیشتر بین دو قوه مجریه و قضاییه هم بود.
عصر ایران در پایان تأکید کرده که اگر رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، رأی می‌آورد.

برجام اگر برای مردم آب نشد برای کاسبان رسانه‌ای که نان شد
عضو کمیته مشاوران رسانه‌ای دفتر رئیس‌جمهور به سخنگوی دولت گفت ما رسانه‌ای‌ها را برای دفاع از دولت وسط دعوا نفرستید و خودتان دفاع کنید.
«محمد-م» چند سال است از طیف نشریات اصولگرا خارج شده و به مدعیان اصلاحات و اعتدال سرویس می‌دهد. او که در عین حال از طریق جعل عنوان تقلبی «ما اصولگراها» کاسبی می‌کند و این در حالی است که کانال باشگاه روزنامه‌نگاران، وی را جزو اعضای کمیته رسانه در دفتر روحانی معرفی کرده است.
او اخیراً خطاب به سخنگوی دولت نوشت: آقای ربیعی عزیز! امروز ظهر رفته بودم بقالی محل. همزمان با من یک کارگر ساختمانی هم وارد شد. ده تا تخم مرغ گذاشت توی کیسه نایلون و به فروشنده گفت چقدر شد؟ جواب شنید ۱۳هزارتومان.
کارگر برگشت به سمت شانه تخم‌مرغ‌ها و ۴تا از تخم‌مرغ‌های داخل کیسه را برگرداند سرجایش. پول ۶ تخم‌مرغ را پرداخت و رفت.
من نمی‌دانم وقتی پیش همکارانش برگشته چه به او گفته‌اند ولی می‌توانم حدس بزنم که شما می‌دانید.
آقای ربیعی! شما دیواری از ما رسانه‌ای‌ها کوتاه‌تر پیدا نکرده‌اید؟ ما برویم به مردم چه بگوییم؟ بگوییم سفره مردم کوچک و کوچکتر شده چون تحریم است؟ بگوییم دلار بیست و چند هزار تومان شده چون تحریم است؟ خب چرا خودتان نمی‌گویید؟ چرا رسانه‌ها را به مذبح می‌فرستید؟ می‌خواهید امثال من برویم به جنگ رسانه‌های ضد دولت؟ چرا ما قربانی بشویم؟ چرا خودتان نمی‌روید سراغ کله‌گنده‌های همان رسانه‌ها؟ چرا ما را درگیر می‌کنید؟ می‌خواهید ما را از نان خوردن بیندازید و همین تخم‌مرغ دانه‌ای ۱۳۰۰ تومان هم سر سفره‌مان نباشد؟
وی در ادامه می‌نویسد: آقای ربیعی همه چیز که به‌خاطر تحریم آمریکا نیست. چرا به مردم نمی‌گویید همان پنجره‌هایی که برجام بازشان کرد، چه کسانی بستند؟ چه کسانی نگذاشتند نرمش قهرمانانه، نانش در سفره مردم بنشیند؟ بازی‌های کاسبان برجام که نگذاشتند ما حق‌مان را از دهن شیر دربیاوریم کار چه کسانی بود؟ کجای برجام اعتماد به غرب بود که عده‌ای هوچی با ادعای دروغین انقلابی‌گری، کام مردم‌مان را تلخ کردند و با چشمک‌زدن به غربی‌ها از آنها دستخوش گرفتند؟
آقای ربیعی! از این سوال‌ها باز هم هست. خیلی هم هست. اما جوابش را ما رسانه‌ای‌ها نمی‌دانیم. اگر هم بدانیم بخاطر این‌که زن و بچه داریم جرأت گفتنش را نداریم. اما شما می‌دانید. پس بگویید. خودتان از خاکریز سانسور این حرف‌ها بالا بروید. ما هم پشت سرتان می‌آییم...
ما در دولت مدعی مدیریت جهان که خیلی از همین دلواپس‌های امروز دلشان برایش غنج می‌رفت، کلاهی سرمان رفته که تا سال‌های سال باید غرامتش را بدهیم. دیگر نمی‌خواهیم احمق حسابمان کنند. این روزها سخن از دولت پنهان است. ما که نمی‌دانیم این دولت کیست و کجا قایم شده. اما شما می‌دانید.
اشک تمساح این نویسنده اجاره‌ای برای قیمت تخم‌مرغ و زندگی سخت کارگران در حالی است که همین جماعت 5 سال قبل مدعی بودند به واسطه بستن با آمریکا، همه مشکلات بیکاری و رکود و آب خوردن آلودگی هوا حل می‌شود. و چنان با قلمفرسایی و برنزکاری، مردم را فریب داده بودند که عده‌ای به دعوت همان‌ها به خیابان آمدند و در جشن کذایی دلار را با اسکناس 500 تومانی و هزار تومانی مقایسه کردند، حاکی از این که دلار 3700 تومانی قرار است زیر هزار تومان بیاید!
این جماعت کاسبکار و فریبکار حالا هم به جای اظهار شرمندگی و عذرخواهی از مردم،‌تقصیرها را گردن «دولت در سایه» می‌اندازند، بی‌آن‌که بگویند کدام بخش از برجام اجرا نشد تا توجیهی برای عملی نشدن وعده‌های برجامی باشد؟ برجامی که وزیر خارجه‌اش اذعان می‌کرد بعد از 20 ماه نمی‌تواند یک حساب بانکی در لندن افتتاح کند و در سفر به آلمان با مشکل عدم ارائه بنزین به هواپیمایش مواجه می‌شد و برجامی که دولت آمریکا پس از انعقادش، نامزد ویژه روحانی برای تصدی نمایندگی ایران در سازمان ملل را دیپورت می‌کرد و ویزا نمی‌داد، چه ارزشی می‌توانست داشته باشد؟ وقتی ظریف و حمید ابوطالبی با برجام تحریم بنزینی و ویزایی شدند، چه انتظاری بود که مردم ایران از برجام متنفع شوند؟ و براستی دولتی که از نرمش قهرمانانه فقط نرمش آن را اجرا کرد و قهرمانی‌اش را جا گذاشت، چگونه می‌توانست نانی از مسیر برجام سر سفره مردم بگذارد؟
وانگهی؛ به تعطیلی کشاندن بخش مسکن برای 5-6 سال و تحمیل رکود سنگین از این طریق که موجب بیکاری میلیونی مهندسان و کارگران و فعالان 250 شاخه صنعتی مرتبط با بخش مسکن شد، چه ربطی به بودن یا نبودن برجام داشت؟ واگذاری‌های پر از فشار برخی شرکت‌های دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی که - رئیس آن اتفاقاً عضو ستاد انتخاباتی آقای روحانی بود- موجب رکود در تولید و بیکاری هزاران کارگر به قیمت برخورداری برخی عناصر اهل زد و بند می‌شد. آیا این هم به برجام ربط داشت؟ حراج 18 میلیارد دلار ارز دولتی در خدمت رانت‌خواران که تبعات آن، محدودیت منابع ارزی و تحمیل فشار تورمی به بازار بود چطور؟ آیا آن هم به دولت سایه خیالی ارتباط داشت؟
وقتی امتیازات نقد را در برجام می‌دادند و وعده نسیه می‌گرفتند، امثال این میرزابنویس کاسبکار کجا بود که بگوید عوام‌ترین و بی‌سوادترین افراد هم در معاملات شخصی این گونه معامله نمی‌کنند. شما را به خدا چوب حراج به سرمایه‌های کشور نزنید! این حرف‌ها را می‌شد گفت، مشروط به این که قلم امثال این آقا پیش‌فروش نمی‌شد و در خدمت‌سیاه‌سازی‌های رسانه‌ای قرار نمی‌گرفت.

آصفی: نخستین ناقض برجام دولت اوباما بود نه ترامپ
برخلاف فضاسازی مثبت طیفی از اصلاح‌طلبان درباره پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه در دولت اصلاحات گفت پیروزی دموکرات‌ها می‌تواند شرایط را برای ایران سخت‌تر کند.
حمیدرضا آصفی به روزنامه همشهری گفته است: تأثیر انتخابات آمریکا بر ایران ‌بنیادی نخواهد بود؛ دمکرات‌ها و جمهوریخواهان نشان داده‌اند که با یک دید به ایران نگاه می‌کنند. ساختار آمریکا به‌گونه‌ای نیست که در شرایط فعلی بتوان این انتظار را داشت که با رفتن عمرو و آمدن زید شرایط تغییر کند. البته من معتقد هستم که درصورت پیروزی دمکرات‌ها به لحاظ روانی، کمی اوضاع بهتر خواهد شد اما بعدا ممکن است با شرایط بدتری مواجه شویم. ممکن است آقای بایدن به‌دنبال ایجاد اجماع بین‌المللی علیه ایران برآید؛ همان کاری که اوباما انجام داد. از این جهت، پیروزی دمکرات‌ها می‌تواند شرایط ایران را سخت‌تر کند. مواضعی هم که آقای بایدن اتخاذ کرده، مشابه همان مواضعی است که ترامپ اعلام کرده است. ترامپ هم گفته که اولویت ما حفاظت و صیانت از رژیم صهیونیستی است. به تصور من، حتی اگر بایدن پیروز انتخابات شود، صرفا چندماه به لحاظ روانی می‌تواند شرایط در داخل ایران را تحت‌تأثیر قرار دهد. ضمن اینکه درصورت پیروزی بایدن، ترامپ تا ۳‌ماه دیگر روی کار است. در این شرایط دولت فعلی ایران زمانی برای کار با آقای بایدن نخواهد داشت. بنابراین احتمالا آقای بایدن ترجیح خواهد داد که دولتش با یک دولت تازه‌نفس در ایران کار کند. بر این اساس، دولت ایران نباید به هیچ‌وجه نگاه خود را به نتیجه انتخابات آمریکا بدوزد و مسائل کشور را به دلیل تحولات سیاسی آمریکا متوقف کند.
آصفی می‌افزاید: بایدن هم مدعی شده که درصورت پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام، آمریکا به برجام بازخواهد گشت. این به آن معنی است که اقداماتی را که ایران در راستای کاهش تعهدات خود در برجام انجام داده‌، باید جبران کند و اجرای تعهدات خود را از سر بگیرد. بایدن نگفته که بلافاصله به برجام بازمی‌گردد، بلکه برای ایران شرایطی ‌تعیین کرده است. چه تضمینی وجود دارد که با ازسرگرفتن اجرای تعهدات از سوی ایران، آمریکا به برجام بازگردد؟ ضمن اینکه باید توجه داشت که بایدن معاون اوباما بوده است. دولت اوباما خود نخستین ناقض برجام بود؛ چراکه برخلاف تعهدات آمریکا در برجام، از برداشتن تحریم‌های بانکی و نفتی خودداری کرد.

بسیاری از مشکلات اقتصادی به بی‌اعتنایی دولت برمی‌گردد، نه تحریم
یک کارشناس اقتصادی معتقد است بسیاری از مشکلات فعلی اقتصادی ربطی به تحریم‌ها ندارد و به مسئولیت‌ناپذیری و بی‌اعتنایی دولت برمی‌گردد.
آلبرت بغزیان استاد دانشگاه تهران گفته است: تورم و لحظه‌ای شدن قیمت‌ها به رنجی بزرگ برای مردم تبدیل شده. در مجموع، از بورس به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار سرمایه گرفته تا یک کالای کم‌اهمیت همچون کره، متاسفانه اوضاع مساعد نیست.
وی افزود: «در سطوح مختلف همانند خودرو، بورس، افزایش قیمت کالاها و... باید دولت وارد عرصه شود و به مردم توضیح بدهد که چرا وضعیت اقتصادی کشور به چنین آسیب‌هایی دچار شده است.
این کارشناس مسائل اقتصادی، درباره دلایل نابسامانی اقتصادی تصریح کرد: «شیوع ویروس کرونا را شاید در ماه‌های اسفند و فروردین 99 بتوان در زمینه افت اقتصادی کشور تاثیرگذار ارزایابی کرد اما در ماه‌های بعد از آن این بیماری در سطحی گسترده کنترل و مدیریت شد. در سطحی دیگر باید توجه داشته باشیم که تحریم‌ها سنگین‌تر نشده و هرچه زمان سپری می‌شود، راه‌هایی برای مقابله با آنها در دسترس قرار می‌گیرد.»
بغزیان در ادامه تاکید کرد: «بسیاری از مسائل کنونی اقتصاد به هیچ عنوان ارتباط مستقیمی با تحریم ندارد. برای نمونه اختلاف قیمت کارخانه و  بازار در خودرو هیچ‌گونه ارتباطی با تحریم نداشته و ندارد. لذا بر این باور هستم که بخش عمده مشکلات کشور را باید در عدم مسئولیت‌پذیری و بی‌اعتنایی دولت به مسائل کلان اقتصاد کشور مورد ارزیابی قرار داد.» وی افزود: «سیاست‌های غلط وزارت اقتصاد که ریزشی غیرطبیعی را در بازار بورس ایران به همراه داشت، تاثیری عمیق بر کاهش اعتماد شهروندان بر جای گذاشت. بی‌اعتمادی فراگیر شده به‌گونه‌ای است که دولت‌های آتی نیز باید با آن دست و پنجه نرم کنند. دولت باید مسئولیت‌پذیر و پاسخگوی مسائل اقتصادی باشد. متاسفانه در زمینه ارائه آمارها نیز شاهد نوعی تضاد و ناهمخوانی با آنچه در کف خیابان‌ها و جامعه می‌گذرد، هستیم. مگر می‌شود بدون هیچ‌گونه سندی از کاهش نرخ بیکاری سخن به میان آورد.
بغزیان تاکید کرد: «متاسفانه دولت مدیریت برخی از حوزه‌های اقتصادی را رها کرده است.