kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۰۶۲
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۷
با وجود تنگناهای ارزی رخ داد

تلاش یک فدراسیون ورزشی برای واردات موتورسیکلت‌های لوکس

در شرایطی که منابع ارزی کشور به شدت محدود شده، یکی از فدراسیون‌های ورزشی کشور درخواست واردات موتورسیکلت‌های لوکس و سنگین را به وزارت صمت داده است!

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اخیرا مکاتباتی بین سرپرست فدراسیون موتورسواری با مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای معرفی برخی‌ اشخاص در جهت  انجام ثبت سفارش واردات موتورسیکلت‌هایی با حجم موتور سنگین انجام شده است.
در مکاتبه میان آقای ن با مدیرکل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت آمده: «پیرو مکاتبات قبلی به استحضار می‌رساند با توجه به صدور مجوز 30 نفر از ورزشکاران این فدراسیون به شرح پیوست خواهشمند است دستور فرمایید لیست پیوست را در سامانه مجوزها (مجوز ارزی) تأیید فرمایید. ارز وارداتی این موتورسیکلت ارز بانکی می‌باشد که از محل حساب ارزی‌ اشخاص قابل پرداخت می‌باشد و هیچ‌گونه ارز دولتی و غیردولتی به آنها تعلق نمی‌گیرد.» گفتنی است، نگاهی به فهرست پیوست‌ اشاره شده در نامه نشان می‌دهد، با توجه به ممنوعیت واردات موتورسیکلت‌های سنگین در شرایط تنگنای ارزی، تعداد قابل توجهی از موتورسیکلت‌های ذکر شده در جدول پیوست، دارای ارزش میلیاردی بوده و به نوعی موتورسیکلت لوکس محسوب می‌شوند. این درحالی است که در مرداد ماه امسال یکی از مدیران کل وزارت صمت، پاسخ مشخصی به این مکاتبه داده بود.  مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت، درخصوص واردات موتورسیکلت‌های ورزشی نوشته بود: «بازگشت به نامه‌های شماره 371/136 مورخ 2/4/99 و شماره 371/137 مورخ 2/4/99 و با توجه توانمندی‌های ایجاد شده برای تولید انواع موتورسیکلت تحت برندهای معتبر جهانی در داخل کشور و به دلیل محدودیت‌های تخصیص ارز، خواهشمند است دستور فرمایید سیاست‌ها و رویه‌های معرفی ورزشکاران، ضوابط نقل و انتقال موتورسیکلت‌های ورزشی و نیازهای سالیانه به تفکیک نوع موتورسیکلت را جهت امکان‌سنجی تولید داخل و برنامه‌ریزی برای تأمین از طریق سازندگان داخلی به این دفتر ارسال نمایند. ضمنا مقتضی است فهرست درخواست‌ها مجدداً بررسی شده و درخواستهای اولویت‌دار ارسال گردد.»
یکی از ابهاماتی که در این بین وجود دارد این است که با چه هدفی  در شرایط تنگنای ارزی پیگیری‌هایی برای واردات و ثبت سفارش این کالاهای ارز بر انجام می‌شود، در سنوات اخیر چه تعداد موتورسیکلت‌های سنگین (1000 سی سی به بالا) ثبت سفارش و‌ترخیص شده است؟ چه افرادی توانسته‌اند از محل فضای مجوز مربوط به فدراسیون اقدام به‌ترخیص موتورسیکلت با حجم موتور بالا کنند؟