kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۶۲۷
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
رئیس اداره محیط زیست مریوان:

افزایش جلبک‌ها عامل مرگ ماهیان زریوار است



رئیس اداره محیط زیست شهرستان مریوان دلیل اصلی مرگ ماهیان دریاچه زریوار را کاهش اکسیژن محلول در آب و افزایش میزان جلبک‌های این دریاچه عنوان کرد.
ابراهیم همت‌بلند در واکنش به مرگ ماهیان دریاچه زریوار مریوان طی چند روز گذشته، بیان کرد: با وقوع این حادثه موضوع به‌عنوان یک اولویت در دستور کار محیط‌زیست مریوان قرار گرفت و با انجام کارهای دقیق کارشناسی نتیجه آن مشخص شد. وی با‌ اشاره به بررسی‌های صورت‌گرفته درخصوص مرگ ماهیان دریاچه زریوار مریوان، بیان کرد: تغذیه‌گرایی تالاب علت اصلی مرگ ماهیان و این تلفات به شمار می‌رود.
وی گفت: در تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که افزایش فعالیت‌های پلانکتون‌ها، فیتوپلانکتون‌ها، زئوپلانکتون‌ها و جلبکی موجود در تالاب زریوار و افزایش دما باعث کاهش اکسیژن محلول در آب شده و موجب خفگی ماهیان تالاب می‌شود.
همت‌بلند گفت: تغذیه‌گرایی آب زریوار از تهدیدهای این تالاب و احتمالاً علت مرگ ماهیان می‌باشد که این مورد هم به‌دلیل ورود فاضلاب انسانی ناشی از عدم ایفای وظایف توسط سازمان‌های مسئول و کود حیوانی مورد استفاده کشاورزان به تالاب به شمار می‌رود.
وی با‌ اشاره به دیگر عوامل اصلی بروز این پدیده در تالاب زریوار مریوان، یادآور شد: از همه مهم‌تر نحوه صید ماهی به روش استفاده از مواد نیترات‌زا از جمله جو پوسیده از دیگر دلایل اصلی مرگ ماهیان دریاچه زریوار به شمار می‌رود.