kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۶۴۸۷
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵

گسترش اعتراضات علیه توافق ابوظبی با اسرائیل امارات: توافق نمی‌کردیم به دوران چادر‌نشینی بر می‌گشتیم!

در ادامه مخالفت‌ها با توافق ننگین امارات و رژیم صهیونیستی، یک مقام اماراتی گفت که اگر توافق صورت نمی‌گرفت، این کشور به دوران چادرنشینی بر می‌گشت.

توافق ننگین امارات با رژیم صهیونیستی باعث شده تا مخالفت‌ها با این توافق روز به روز ابعاد جدیدی پیدا کند. در ادامه اعتراض‌ها، مردم در نوار غزه و کرانه باختری علیه این خیانت امارات به خیابان‌ها آمدند. فلسطینی‌ها در محکومیت و مخالفت با توافقنامه عادی‌‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه تظاهراتی برگزار کردند. محمد آشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در این مراسم ملی بر اتحاد و همدلی فلسطینی‌ها بر ضد طرح‌های معامله قرن، ‏ الحاق و عادی‌‌سازی روابط تاکید کرد. آشتیه توافق امارات و رژیم اشغالگر صهیونیستی را ضربه دردناک و فرو کردن خنجر از پشت علیه فلسطینی‌ها برشمرد.
حسن یوسف، یکی از رهبران جنبش حماس در کرانه باختری رود اردن نیز در این مراسم اعلام کرد:« ما یک وحدت و یکپارچگی میدانی را به نمایش می‌گذاریم تا به کل دنیا اعلام کنیم ما متحد و هم‌صدا هستیم و هیچ کس نمی‌تواند به حقوق و اصول اساسی ما تعرض کند. کسی نمی‌تواند از این سرزمین عبور کند مگر از طریق فلسطینی‌ها و هر کسی که اقدام به عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی کند خود را در اردوگاه معامله قرن قرار می‌دهد.»
همچنین روز پنجشنبه منابع یمنی، از به آتش‌کشیدن پرچم رژیم صهیونیستی و محکومیت عادی‌‌سازی روابط با تل‌آویو در عدن خبر دادند. به گزارش پایگاه خبری «عدن الغد»، صدها تن از شهروندان یمنی در عدن در واکنش به عادی‌‌سازی روابط ابوظبی با تل‌آویو و اعلام همدردی با مردم فلسطین تظاهرات بر پا کردند. طبق این گزارش، این تظاهرات در خیابان «الشیخ عثمان» برگزار شد و تظاهرات‌کنندگان با در دست داشتن پرچم فلسطین، پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش‌ کشیدند.
توجیه عجیب مقام اماراتی
«عمر سیف غُباش» معاون وزیر خارجه امارات، طی گفت‌وگویی با روزنامه صهیونیستی « یدیعوت آحارونوت»، مدعی شد که اگر امارات این توافق را امضاء نمی‌کرد، به دوران چادرنشینی بر می‌گشت!
به گزارش فارس، غباش در این باره گفت: «نمی‌توانیم به خودمان اجازه دهیم که خطر کنیم و به عقب باز گردیم، به دوره صحرانشینی! قیمت نفت در حال کاهش است و تکنولوژی‌های جدید جای درآمدهای فعلی را گرفته است و ما اکنون با کاهش درآمد مواجه هستیم. بنابراین، برای ما بسیار اهمیت دارد که به دنبال امکانات جدید و تولید ارزش افزوده باشیم و به آینده نگاه کنیم و در این میان، پیش روی خود، اسرائیل را می‌بینیم.»
این مقام اماراتی افزود: «شما در بخش تکنولوژی، در جهان پیش رو هستید و اگر بر ما محرز شد که برای تضمین آینده خودمان، باید به سمت اسرائیل برویم، پس این کار را انجام می‌دهیم.»
غباش در ادامه توجیحات خود افزود: «ما نمی‌توانستیم به خاطر مسئله فلسطین عقب بمانیم، آن هم به خاطر مسائلی که هیچ ارتباطی به آرمان ملی فلسطین ندارد و صرفا یکسری درگیری‌های داخلی میان خود فلسطینیان است! ما خودمان را اسیر مشکلات داخلی فلسطینی‌ها نمی‌کنیم. ما بارها به آنها کمک کرده‌ایم، اما وقتی که خودشان به دنبال برداشتن گام‌های رو به جلو نیستند، پس ما هم باید مسیری که فکر می‌کنیم درست است را برویم.»
امارات در حالی که از اختلافات داخلی میان فلسطینیان انتقاد می‌کند که خود سال‌هاست با جذب «محمد دحلان» عضو اخراجی جنبش فتح برای به قدرت رساندن وی و جانشینی «محمود عباس» تلاش می‌کند. دشمنی شدید ابوظبی با جنبش حماس نیز از عوامل دیگر اختلاف‌افکنی امارات در میان فلسطینیان به شمار می‌رود.
مخالفت اماراتی‌ها با توافق ننگین
فعالان اماراتی هم عادی‌‌سازی روابط کشورشان با رژیم صهیونیستی را مردود دانستند و بیانیه‌ای در همین زمینه صادر کردند. بر اساس گزارش روزنامه «القدس العربی»، در این بیانیه آمده، دولت امارات در ۱۳ آگوست ۲۰۲۰ توافقی تحت عنوان «توافق صلح» با رژیم صهیونیستی امضا کرده و این گونه تاریخ ملت امارات در یاری ملت فلسطین و نیز حمایت حکام موسس امارات و در رأس آن
«زاید بن سلطان آل نهیان»، «راشد بن سعید آل مکتوم»، «صقر بن محمد القاسمی» و دیگران از مسئله فلسطین را نادیده گرفته است. در ادامه بیانیه مذکور تأکید شده، این توافقنامه، ماده ۱۲ قانون اساسی را که بر حمایت امارات از مسائل امت و منافع عربی و اسلامی فرا می‌خواند، زیر پا گذاشته است. همچنین قانون شماره ۱۵ سال ۱۹۷۲ درباره تحریم رژیم اسرائیل را نادیده گرفته است.
فعالان امارات افزودند، توافقنامه امارات و رژیم صهیونیستی خروج از اجماع شورای همکاری خلیج‌فارس، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و حتی قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل است. فعالان امارات در پایان اعلام کردند، عادی‌‌سازی روابط اعطای «پوشش رسمی» به دشمن صهیونیستی است.
 از سوی دیگر، قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس، در دیدار با‌هائل فاهوم، سفیر فلسطین در تونس تصریح کرد: «تا زمانیکه آزادگان حضور داشته باشند، حق فلسطینیان پایمال نخواهد شد. » وی بار دیگر بر حمایت پیوسته کشور خود از فلسطینیان برای دادخواهی و باز پس گیری حقوق
ضایع شده‌شان تاکید کرد. ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر پیشین مالزی نیز از عادی ‌سازی روابط میان امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی انتقاد کرد. بر این اساس، وی گفت:« این توافق باعث اختلاف در جهان اسلام شد و باعث می‌شود تل‌آویو بر آتش اختلافات میان کشور‌های اسلامی بدمد و دیگر صلحی میان کشور‌های اسلامی وجود نخواهد داشت.»
عبدالملک بدرالدین، دبیرکل جنبش انصار‌الله یمن نیز رابطه با رژیم صهیونیستی را مختص امارات ندانست و اعلام کرد برخی از حکومت‌های عربی مانند رژیم سعودی و بحرین نیز با این رژیم رابطه دارند. بر این اساس، دبیرکل جنبش انصار‌الله یمن در سخنانی به مناسبت آغاز هجرت پیامبر گرامی اسلام (ص) اقدام آمریکا را در اعلام توافق صلح بین امارات عربی متحده و اسرائیل مهم‌ترین اتفاق اخیر به شمار آورد و گفت، البته روابط بین حکومت امارات و اسرائیل موضوع جدیدی نیست بلکه ائتلاف و مشارکت بین آن دو در بسیاری از فعالیت‌های منفی و تخریبی در منطقه از قبل وجود داشته است.
دبیرکل جنبش انصار‌الله افزود:« البته این توافق و رابطه به حکومت امارات محدود نمی‌شود بلکه برخی دیگر از حکومت‌های عربی همانند حکومت سعودی و نیز حکومت آل خلیفه در بحرین و نیز نظامیان در سودان، با اسرائیل رابطه دارند هر چند در سطح‌های متفاوت است و البته تلاش می‌کنند که آن را گسترش دهند و علنی کنند تا حالت رسمی پیدا کند و مورد قبول جوامع اسلامی و عربی قرار گیرد.»
اولین بیانیه رسمی عربستان
همچنین در اولین بیانیه رسمی از زمان اعلام توافق ننگین میان ابوظبی و تل‌آویو، فرحان بن عبدالله آل‌سعود، وزیر خارجه عربستان مدعی شد که ریاض تا قبل از انعقاد توافق صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطین، روابط خود را با تل‌آویو عادی ‌سازی نخواهد کرد. فرحان بن عبدالله آل‌سعود در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با‌هایکو ماس، همتای آلمانی خود در برلین اظهار کرد: «در سال ۲۰۰۲ وقتی طرح صلح عربی را ایجاد کردیم، کاملا تصور می‌رفت که میان همه کشور‌های عربی از جمله عربستان و اسرائیل روابطی برقرار خواهد شد. از نقطه نظر ما شرایط چنین امری شفاف است، باید صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بر اساس پارامتر‌های بین‌المللی برقرار شود. پس از دستیابی به این هدف، هر چیزی ممکن است.» ادعای وزیر خارجه عربستان در حالی مطرح می‌شود که این کشور سالهاست به صورت پنهانی با صهیونیست‌ها رابطه دارد. تحلیلگران سیاسی معتقدند تصمیم امارات برای علنی کردن روابط با رژیم صهیونیستی می‌تواند عربستان را نیز به تعمیق روابطِ تا به امروز پنهانی خود با این رژیم
ترغیب کند.