kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۷۳۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷

جاهل، مغرور، یاوه‌گو وسترنی دیگر از دولت بی‌قانون آمریکا(نگاه)



می‌گویند روزی حضرت مسیح هراسان در حال فرار بود، یارانش که هرگز او را چنین ندیده بودند خطابش دادند که: ای بزرگ تو را چه شده؟ گفت: از جاهلی می‌گریزم. گفتندش که: شما روح خدا هستید در کالبد انسان، مرده را حیات می‌بخشید، کور را بینایی، دعایی بخوانید تا جاهل نیز دانا شود. حضرت فرمودند: جهل که با غرور آمیخته شد دیگر درمان‌نا‌پذیر است، فقط باید از او گریخت.
این بار سوم است که در نزاع بین ایران و آمریکا به نوعی مسافران یک هواپیمای غیرنظامی ایرانی مورد تهدید قرار می‌گیرند. اولین بار، در سال 1988 هواپیمای ایرباس خطوط هوایی ایران بر فراز آب‌های این کشور با شلیک دو موشک از ناو وینسنس سرنگون شد. دلیل حضور ناوهای آمریکایی پشتیبانی از کشتی‌هایی بود که به بهانه حمل کالا برای کشورهای عربی برای صدام سلاح و مهمات می‌بردند. صدامی که در هیچ‌کدام از قطعنامه‌های شورای امنیت در طول هشت سال جنگ با ایران، در مورد جنایات ضدبشری‌اش در استفاده از سلاح‌های شیمیایی از او نامی برده نشد.
در بار دوم پس از قتل بزدلانه سردار سلیمانی قهرمان بلامنازع ایرانی نبرد با تروریست‌های داعشی در فرودگاه بغداد (که حتی سازمان ملل بی‌خاصیت نیز آن را محکوم کرد) و در عملیات مقابله به مثل ایران، به اشتباه سامانه پدافندی ایران یک هواپیمای خطوط هوایی اوکراین را که اکثر مسافرانش ایرانی بودند هدف قرار داد.
و در ماجرای اخیر این سومین بار است که در منازعه دو کشور، یک فروند اف 15 آمریکایی (که هرگز حق ورود به کریدور پروازی غیر نظامی ندارد) در تماسی بسیار نزدیک و خطرناک‌موجبات زخمی شدن مسافرین غیرنظامی یک هواپیمای ایرانی در پروازی کاملاً مجاز می‌شود. در بدبینانه‌ترین احتمال آنکه این خلبان مأموریت داشته تا سامانه پدافند ضد هوایی سوریه را تحریک به آتش کند و در خوشبینانه‌ترین فرضیه، جان زنان و کودکان بی‌گناه این هواپیما از ملیت و نژادهای دیگر برای این خلبان جت جنگنده نیروی هوایی آمریکا (با ادامه همان ذهنیت نژادپرستی در کشتن سرخپوستان و سیاهپوستان بر روی زمین) هیچ ارزشی ندارد.
در مورد نقاط مشابه هر دو ماجرای منجر به سقوط اول و دوم تنها یک نکته کاملاً مشخص وجود دارد و آن این است که ملت ایران در هر دو عزادار و هر دو رئیس‌جمهور آمریکا ریگان و ترامپ جشن‌بگیران و شادشدگان در مرگ ایرانیان شدند.
لحظه‌ای با خود فکر کنید که در حین رانندگی، کبوتری با شیشه ماشین شخصی‌تان تصادف می‌کند. شما حداقل به عنوان یک انسان تا چندین دقیقه احساساتتان جریحه‌دار شده و ناراحت و متأثر می‌شوید. حال جشن باشکوه ناو وینسنس پس از کشتار 290 مسافر یک هواپیمای غیرنظامی در مأموریت پشتیبانی از صدام را ببینید و انگشتان به علامت پیروزی گرفته این شخص و فضای پایکوبی نیروی دریایی آمریکا در این بندر نظامی. فکر کنید ما در زمان کشتار مردم آمریکا در جنایات برج‌های دوقلو چنین جشنی برای قاتلین عربستانی‌شان می‌گرفتیم؟... تجربه‌ای شخصی از خود می‌گویم. در جنگ ایران و عراق دیده‌بانی بودم در شهر محاصره‌شده آبادان. و وظیفه‌ام انهدام توپخانه‌هایی بود که مردم محاصره‌شده شهرم را بی‌هیچ ترحمی زیر آتش قرار داده و می‌کشتند. سال‌ها بعد از جنگ اتفاقی با افسر توپخانه عراقی که اکنون دکتر جراح در بیمارستان بغداد شده روبه‌رو شدم. او گفت که سال‌هاست که شب‌ها خواب ندارد و من بدو گفتم اگر در لحظه شلیک به شهرم اوامر را اجرا می‌کردی از تو دلگیری ندارم، ولی اگر در همان لحظه شلیک از شادی به بالا و پایین می‌پریدی، این را نمی‌توانم ببخشم. چون صدام می‌تواند بر سرتفنگ بگذارد، ولی هرگز نمی‌توانسته از تو بخواهد که از ته دل شاد باشی. به هر حال؛ کاپیتان ویل راجرز مدال ابراز شجاعت در عملیات نظامی‌اش را کمی بعدتر از دولتمردان آمریکایی گرفت.
جان ‌بولتون در کتاب جدیدش از مربی‌اش، پل لاکسالت سناتور پیشین ایالت نوادا چنین نکته کلیدی را با افتخار و به عنوان سرمشق همیشگی زندگی‌اش یادآوری می‌کند (در سیاست هیچ اقدام معصومانه‌ای وجود ندارد). به همین علت است که دولت آمریکا تاکنون دو بار پا به پای عزای ملت ایران در مرگ مسافران هواپیمای ایرباس و اوکراینی به جشن و پایکوبی پرداخته، درست برعکس رفتار ملت ما که در زمانی که تروریست‌های وابسته به دولت عربستان، دو برج تجارت جهانی را با کارکنان بی‌گناهش نابود کردند و مردمان ایران جهت انسانیت و همدردی برای این بی‌گناهان شمع‌ها روشن کردند. که شاید بعدها به علت همین انسانیت منع ورود مردم کشورم به جای اتباع عربستانی در خنده‌دارترین جوک دنیا به خاک کشور آمریکا کلید خورد. به علت این حجم از تجربیات است که ما مردم ایران از هم‌اکنون منتظر انتشار... خبر گرفتن مدال شجاعت خلبان اف 15 از دست ترامپ طی مراسمی باشکوه در کاخ سفید هستیم.
اکنون به ملت آمریکا، توصیه می‌کنیم همچون حضرت مسیح از دست چنین دولتمردانی که تزریق مواد ضدعفونی را برای رفع مشکل ویروس کرونا تجویز می‌کنند، گریزان شده و پا به فرار بگذارید. این... توصیه حضرت مسیح را برای حفظ جان خود و خانواده‌هایتان حتماً جدی بگیرید.
حبیب احمدزاده