kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۵۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲

گفت‌وگوی دبیرکل سازمان ملل با آیت‌الله سیستانی و نوری مالکی

دبیرکل سازمان ملل در بغداد و نجف با نخست‌وزیر عراق و آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.


به گزارش خبرگزاری مهر، «بان‌کی‌مون» پنج شنبه با آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف دیدار کرد.
در ارتباط با جزئیات گفت‌وگو در این دیدار، خبری منتشر نشده است. اما دبیرکل سازمان ملل پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: در خصوص موضوعات مختلف از جمله اوضاع جاری عراق با مرجع عالیقدر شیعیان به بحث و رایزنی پرداختیم.
بان‌کی‌مون تاکید کرد: آیت‌الله سیستانی فردی حکیم و اهل تسامح بوده و الهام‌بخش پیروان خود و جهانیان است. دبیرکل سازمان ملل افزود: آیت‌الله سیستانی خواستار اشاعه مهر و عطوفت و صلح میان همه عراقی‌ها شد.
بان‌کی‌مون قبل از این دیدار، در بغداد با «نوری مالکی» دیدار و گفت‌وگو کرده بود، در این دیدار آخرین تحولات عراق بررسی شد. مالکی در یک کنفرانس خبری، سفر بان‌کی‌مون به کشور عراق را نشانه اهتمام و توجه جامعه بین‌المللی به بحران عراق دانست. دبیرکل سازمان ملل نیز در این کنفرانس خبری از تلاش‌های دولت عراق برای تحقق ثبات و امنیت در این کشور تقدیر کرد و خواستار وحدت میان بغداد و اربیل شد.
مالکی در این کنفرانس به تحولات شمال عراق نیز اشاره کرد و گفت که به کمک ارتش و مردم، موصل را از چنگال داعش نجات خواهد داد. وی گفت، عراق هم‌اکنون به نیابت از همه مردم جهان، با تروریست‌ها می‌جنگد.
در عرصه میدانی نیز عملیات نیروی هوایی ارتش عراق در منطقه «بیجی» واقع در شمال تکریت، هلاکت 50 تروریست داعش را در پی داشت. در این عملیات 12 خودروی حامل صلاح و مهمات تروریست‌ها نیز به آتش کشیده شد.
جنگنده‌های ارتش همچنین محل اجتماع عناصر داعش در ورزشگاه موصل را بمباران کردند که هلاکت «ابومحمد عدنانی» سخنگوی داعش و شماری دیگر از عناصر وابسته به این گروه تروریستی را در پی داشت. در موصل همچنین، عشایر و قبایل این شهر بر حمایت خود از ارتش عراق تاکید کردند. مرقد یوش نبی(ع) در موصل نیز توسط عناصر داعش به طور کامل تخریب شد.
نیروهای دولتی در منطقه «المدائن» واقع در جنوب بغداد نیز علیه تروریست‌ها دست به عملیات زدند، در این عملیات، منطقه فوق به طور کامل پاکسازی شد.در استان الانبار هم 75 تروریست داعش درحملات هوایی ارتش کشته شدند.
سایر رویدادها
* مسیحیان شهر اربیل علیه گروه تروریستی داعش تظاهرات کردند.
* رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد، تا زمانی که از جزئیات تحولات در عراق تحلیل درستی صورت نگیرد، این کمیته مانع فروش تسلیحات آمریکایی به عراق خواهد شد.