سیستم راداری کنترل ترافیک دریایی در جزیرههای هرمزگان نصب شد
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با اتکا بر دانش و توان متخصصان داخلی، بخشهای اصلی و مهم سیستم راداری کنترل ترافیک دریایی (VTS) بهطور کامل در استان طراحی و با موفقیت در سایت بندر کیش و بصیرا(قشم)نصب و راهاندازی شد.
علیرضا محمدی کرجی ران، افزود: سیستم کنترل ترافیک دریایی (VTS) از تجمیع سنسورهای مختلف از جمله (CCTV، AI ،RDF،Radar) سنسورهای هواشناسی و هیدروگرافی تحت نرمافزار یکپارچه تشکیل شده است.
وی بیان داشت: پیش از این سیستم (VTS) بندرهای سه گانه شهید رجایی، بندر امامخمینی(ره) و بندر انزلی و برخی از جزیرههای هرمزگان توسط کمپانی اروپایی نصب و راهاندازی شده و سنسور رادار آن نیز از دیگر کمپانیها تهیه شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: در سالهای اخیر به خاطر تحریمهای ظالمانه، تهیه و فروش اقلام و همچنین پشتیبانی و خدمات پس از فروش رادار، با ممنوعیت جدی از سوی شرکتهای پشتیبان همراه بوده که این امر مشکلاتی را در روند ماموریت سیستم(VTS) ایجاد و هزینههای گزافی را به بنادر تحمیل میکرد.
محمدی کرجیران گفت: وجود این تنگناها و کمبودها درراستای تامین قطعات موجب شد تا کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی با اتکا بر دانش و توان داخلی برای رفع کردن و بهرهوری هرچه بیشتر از سیستمهای موجود از طریق یک شرکت فناور و دانش بنیان، این بخش مهم را به طور کامل طراحی کنند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، صرفهجویی حاصل از تولید داخل هر دستگاه برای کشور را افزون بر ۴۵ هزار یورو اعلام کرد و گفت: علاوه بر صرفهجویی ارزی انجام این مهم به قطع وابستگی و ایجاد خودکفایی انجامیده که این خود گامی مهم در جهت تبدیل شدن تهدیدها به فرصت و تقویت خودباوری ملی اتکا بر دانش ایرانی است.
از بخشهای اصلی و مهم رادار( VTS)، بخش (ADU Antenna Driver Unit) میباشد که وظیفه انتقال و دریافت سیگنال فرکانس بالا به آنتن و برعکس و همچنین چرخش آنتن با دور مناسب را برعهده دارد.