ضرورت حفظ حجاب اسلامی و مقابله با بدحجابی در جامعه امروز – بخش پایانی
ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در سایه حمایت از تولید داخلی
سمیه دولتی
«مسئله عفاف در زن مسئله بسیار مهمی است هر حرکتی که برای دفاع از زنان انجام میگیرد باید رکن اصلی آن رعایت عفاف زن باشد. در غرب بهخاطر اینکه به این نکته توجه نشد یعنی در مسئله عفت زنان مورد اهتمام قرار نگرفت و به آن اعتنایی کردند کار به این بیبندوباریها کشید، نباید بگذارند عفت زن که مهمترین عنصر برای شخصیت زن است مورد بیاعتنایی قرار گیرد. عفت در زن وسیلهای برای تعالی و تکریم شخصیت زن در چشم دیگران حتی در چشم خود مردان شهوتران و بیبندوبار است. عفت زن مایه احترام و شخصیت اوست این مسئله حجاب و محرم و نامحرم نگاه کردن و نگاه نکردن هم بهخاطر این است که قضیه عفاف در این بین سالم نگه داشته شود. اسلام به مسئله عفاف زن اهمیت میدهد البته عفاف مرد هم مهم است، عفاف مخصوص زنان نیست، مردان هم باید عفیف باشند منتها چون در جامعه مرد بهخاطر قدرت جسمانی و برتری جسمانی میتواند به زن ظلم کند و بر خلاف تمایل زن رفتار نماید روی عفت زن بیشتر تکیه و احتیاط شده است. شما امروز هم که در دنیا نگاه میکنید میبینید یکی از مشکلات زنان در دنیای غرب بهخصوص در کشورهای ایالات متحده آمریکا همین است که مردم با تکیه بر زورمندی خودشان به عفت زنان تعدی و تجاوز میکنند.»
آنچه خواندید بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در همایش بزرگ در ورزشگاه آزادی به مناسبت جشن میلاد کوثر(ع) در تاریخ سوم مهر هفتاد و شش است.
به قول حضرت آقا، حجاب و عفاف تنها مختص زنان نیست بیتردید مردان باایمان و با حیایی که نگاه خود را از نامحرمان فرومیبندند زمینهای را فراهم میآورند تا زنان به حجاب و عفاف خود بیشتر ترغیب شوند و بیدلیل نیست که خداوند ابتدا مردان را به کنترل نگاهشان امر میکند.
طبیعی است کسی که کودک عفاف را در مقابل صدها گرگ گرسنه رها میکند و به تماشا میگذارد روزی در پس دیوار ندامتاشک حسرت خواهد ریخت.
جایگاه حجاب و عفاف در دین مبین اسلام
در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جلسات متعددی پیرامون برنامهریزی در حوزه عفاف و حجاب تشکیل شده که در اجرای آن سهلانگاریهایی صورت گرفته است. به عقیده کارشناسان، امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین ابزارهای نظارتی در بعد فردی و اجتماعی است و هدف آن احیای معروف و از بین بردن منکر در جامعه است.
امام باقر علیهالسلام نیز در اینباره میفرمایند: «امر به معروف و نهی از منکر واجب بسیار بزرگی است که در پرتو آن دیگر واجبات اقامه میشود.»
کارشناسان حوزه فرهنگی تأکید میکنند ازآنجاکه عموم مردم درخصوص ناهنجاری و بد حجابی وظایف خاصی برعهده دارند سزاوار است در تشویق وترغیب دیگران به این وظیفه دینی بهترین گزینه و روش را انتخاب کنند. ازجمله مواردی که در این رابطه باید به آن توجه کرد نرمیکلام و خیرخواهی است. افراد در اجرای امربه معروف و نهی از منکر حُسن برخورد، رفتار محترمانه و مؤدبانه همراه با دوستی و محبت را سرلوحه اقداماتشان قرار دهند. زیرا مخاطب وقتی بفهمد تذکرات شما بهخاطر دوست داشتن اوست و از سر دلسوزی است، راحتتر میپذیرد.
استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب ارزشمند «مسئله حجاب» مینویسد: «حجاب در اسلام از یک مسئله کلی و اساسی ریشه میگیرد و میخواهد انواع التذاذهای جنسی چه بصری و لمسی و چه نوع دیگر به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد و اجتماع منحصراً برای کار و فعالیت باشد. برخلاف سیستم غربی عصر حاضر که کار و فعالیت را برای لذت جوییهای جنسی به هم میآمیزد اسلام میخواهد این دو محیط را کاملاًً از یکدیگر تفکیک کند.»
عدم حمایت از تولیدکنندگان مد و لباس
یکی از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان لباسهای ایرانی عدم حمایت از سوی مسئولان مربوطه و وجود لباسهای غیرایرانی در بازار است.
«دکتر فاطمه محمدبیگی» نماینده مردم قزوین و دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با گزارشگر روزنامه کیهان میگوید:«متأسفانه ارگانهایی که باید مدسازی کنند و طراحی لباسهای ایرانی- اسلامی راترویج کنند مورد حمایت قرار نمیگیرند و سازمانهایی چون سازمان آموزش عالی، جهاد دانشگاهی و فنیحرفهای که باید در حوزهتربیت این نیروها ورود کنند با عدم حمایت جدی مواجه میشوند. از سوی دیگر تولیدکننده نیز به دلیل قرار نگرفتن پارچه
ارزان قیمت ایرانی در اختیارشان و عدم در نظر گرفتن یارانهای برای پوشاک ایرانی- اسلامی حمایتی را از متولیان امر دریافت نمیکنند.»
وی در ادامه همین بحث میافزاید: «این عوامل موجب میشود نوع پوشش جامعه متأثر از فرهنگ غربی باشد و بازار پوشاک مملو از اجناس وارداتی کشورهایی مثل چین وترکیه شود. نتیجه این فرایند این است که ساماندهی مد و لباس از ابتدای زنجیره تا انتهای آنکه شامل آموزش، طراحی، تولید، عرضه و فروش است با مشکلاتی روبهرو باشد.»
محمدبیگی بیان میدارد: «عملاًً شاهد هستیم که یارانههای ما بیشتر در بخش واردات مصرف میشود. ارز ۴۲۰۰ تومانی به مواردی که در اولویت نیست اختصاص پیدا میکند. با وجود اینکه لازم است تولید لباسهای ارزانقیمت ایرانی اسلامی با حمایت دولت رونق بگیرد اما متأسفانه به دلیل مشکلات موجود این اتفاق نمیافتد.»
لزوم حمایت از تولید داخلی چادر مشکی
نماینده مردم قزوین اظهار میدارد:«کشور ایران بیشترین مصرفکننده چادر مشکی در جهان است اما کشورهایی چون ژاپن و کره در صدر تولیدکنندگان چادر مشکی قرار دارند. باید از تولیدکنندگان چادر حمایت و بهدنبال آن واردات آن کم شود.»
دبیر اسبق بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین در ادامه میگوید: «در حوزه اقداماتترغیبی باید عمده فعالیت ما با فرهنگسازی از طریق کارهای رسانهای مثل فیلم و استفاده از ابزار هنری مثل طراحیهای گرافیکی، خوشنویسی، نقاشی و غیره صورت بگیرد اما تا جایی که میدانم در این زمینه بودجهای اختصاص داده نشده است. با این حال اگر بودجهای برای اینگونه فعالیتهای هنری در حوزه عفاف و حجاب اختصاص داده شده تقاضا دارم گزارش آن توسط متولیان آن در اختیار نمایندگان هم قرار بگیرد.»
وی تصریح میکند:«مردم کشورمان به لحاظ اعتقادی در سطح بالایی قرار دارند، خصوصاًً با شیوع بیماری کرونا مردم بیشتر به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر پی بردهاند و متوجه شدند که رفتار و واکنش متقابل افراد بر روی یکدیگر سبب تغییر و اصلاح آنها میشود. با این وضعیت قطعاً مردم میدانند که مقوله حجاب و عفاف هم یک رفتار اجتماعی است و شخصی نیست و لازم است به عقاید و فرهنگ جامعه ایرانی اسلامی احترام گذاشته شود.»
محمدبیگی در ادامه میافزاید:«وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و متولیان فرهنگی پیشقدم اقدامات و برنامهریزی در حوزه عفاف و حجاب هستند. ما باید بیشتر اقدامات اثباتی،ترویجی، فرهنگسازی، جریانسازی و گفتمانسازی داشته باشیم. متأسفانه دستگاههای اجرایی کارشان را بهدرستی انجام نمیدهند و در نهایت کار به دوش نیروی انتظامی افتاده که در نتیجه گاهی اتفاقاتی میافتد که حتی برادران و خواهران نیروی انتظامی هم از این برخوردها خشنود نیستند اما برای رعایت نظم اجتماعی و حمایت حقوق شهروندی و آرامش روحی و صیانت از عفاف و حجاب مجبور میشوند وارد برخوردهای سلبی بشوند.»
وی ضمن بیان اهمیت ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی
در جامعه میگوید:«در حوزه نهادینهکردن مسائل اخلاقی در جامعه از سوی ارگانهای مسئول درتربیت وترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی فعالیتهای روشن، چشمگیر، آیندهنگرانه و برنامه محوری را شاهد نیستیم و اگر هم برنامهای وجود داشته کوتاهمدت، جزیرهای و منقطع بوده؛ در واقع به مناسبتهای مختلف برنامه گذاشته شده و بعد تداوم نیافته است.»
محمدبیگی تصریح میکند:«ما نیاز به برنامههایی داریم که آیندهنگرانه، دوراندیش و هویت محور باشد، چرا که لزوم تقویت هویت دختران ایرانی، هویت مادر و فرزند و تقویت هویت غیرتمندی در مردان و پسران از طریق آموزش توانمندسازی آنها با بهره از محتوای فرهنگی هنری احساس میشود.»
دبیر کمیسیون بهداشت درمان مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر لزوم اهمیت مقوله تقویت هویت نوجوانان و جوانان میگوید: «بسیار گلهمندم که چرا برخی از دخترانمان بهصورت زیرساختی با هویت ایرانی اسلامیتربیت نشدهاند و محتوای خوبی در اختیارشان قرار ندادهایم. عدم تقویت هویت گاهی موجب فجایع انسانی و یا ارتباط غیرمشروع دختران و پسران و عدم تمایل جوانان به ازدواج میشود که همگی ریشه در عدم یا ضعف برنامهریزی و مهندسی فرهنگی دارد که این ضعف در نوع پوشش جامعه آشکارتر است.»
علت طراحیهای نامناسب بازار پوشاک
عفاف و حجاب در اسلام و فرهنگ ایران اسلامی از جایگاه رفیعی برخوردار است، بهطوریکه در آرمانهای انقلاب و رهنمودهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر اهمیت آن بسیار تأکید شده است. اما این روزها متأسفانه دسترسی به پوششهای عفیفانه و طرحهای ایرانی- اسلامی بهسختی امکانپذیر است.
اسدالله سلیمانی، تولیدکننده چادر مشکی و مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب در گفتوگویی در رابطه با علت طراحیهای نامناسب برخی مانتوها میگوید: «تولیدکنندگان ما هنگامیکه برای جواز گرفتن اقدام میکنند، نمیدانند که در جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکنند و معیارهایی را باید رعایت کنند. پوششهای عفیفانه که با معیارهای ایرانی اسلامی همخوانی دارد باید به فاکتور اصلی فعالیتهای فعالان عرصه مد تبدیل شود. من سعی میکنم این موضوعات را به همکارانم در اتحادیه پوشاک و مجامع امور صنفی تذکر دهم. البته اتحادیه با برخی تولیدکنندگان به دلیل محصولات نامناسبشان برخورد میکند، اما راه اصلاح تولیدات این نیست. باید آییننامهای هنگام صدور مجوز به همه تولیدکنندگان از ابتدا آموزش دهد؛ برخورد محکم و سخت فایدهای ندارد.»
سلیمانی میافزاید:«هنگام تولید پوشاک
اهمال کاریهایی صورت میگیرد که متأسفانه کم نیستند. از طرفی تولید مانتوهای جلوباز و پوششهای مبتذل وترویج آن از نظر من جرم بزرگی است. واحدهای نظارتی بعضاً به دلیل تخلفاتی که به آن اشاره کردیم فقط در مدت کوتاهی تولیدیها را میبندند. با بستن تولیدی در مدت کوتاه و باز شدن مجدد آن اتفاق خاصی نمیافتد. اگر جلوی تولیدی بهصورت بلندمدت گرفته شود ضربه سختی به تولیدکننده وارد میشود البته من خودم تولیدکننده هستم و میدانم این کار چه ضربه بزرگی به تولید میزند اما کسی که به فرهنگ لطمه میزند باید سخت مجازات شود. بازهم این نکته را عرض میکنم که بستن یک تولیدی آخرین مرحله از فعالیتهای نظارتی است. باید جلوی مشکل را پیش از تولید یک پوشاک نامناسب گرفت.»
80 درصد تولیدات نامناسباند!
مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب تأکید میکند: «80 درصدتولیدات تولیدکنندگان مانتوهای نامناسب مجبور هستند که اینگونه محصولات را تولید کنند! بازار به سمتی رفته که حتی تولیدکنندگان برای امرار معاش، مجبور هستند به موضوعات فرهنگی توجه چندانی نداشته باشند و فقط نیاز بازار را تامین کنند. اما اگر ما در بخش محصولات عفیفانه تنها هستیم فقط به دلیل بیبندو باری برخی تولیدکنندگان پوشاک نیست. رهبر معظم انقلاب بارها از تهاجم فرهنگی سخن به میان آوردند که پوشاک یکی از عناصر اصلی این تهاجم فرهنگی است. کسی که اهل خانواده است و شاید خیلی هم قید و بند دینی ندارد میگوید من پوشش مناسب در بازار پیدا نمیکنم!»
وی میافزاید:«ما پارچه مشکی را هفت برابر گرانتر از سه سال پیش میخریم. ارز دولتی هم به چادر تعلق نگرفت چراکه پارچه چادر مشکی وارداتی است. تصور کنید خانوادهها که در شرایط اقتصادی فعلی وضعیت مناسبی ندارند چطور میتوانند چادر بخرند. ما سه سال است که با ارسال نامه از وزارت صمت درخواست کردهایم که به مشکلات رسیدگی کند اما هیچ رسیدگی نمیشود اصلاً جواب ما را نمیدهند نمیدانم وزارت صمت با چه کسی لج میکند؟!»