kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۲۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴

کوتاه اقتصادی


* نماینده اتاق اصناف تهران در سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: مالیات بر ارزش افزوده باید یک بار از مصرف‌کننده نهایی اخذ شود و هر کسی که مصرف بیشتری دارد باید مالیات بیشتری بپردازد.‌ ابراهیم درستی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده از مراحل اولیه تولید، تبدیل، فروش، عرضه و مصرف کنندگان نهایی اخذ می‌شود گفت: دریافت این نوع از مالیات کمرشکن است که این موضوع در نهایت به مصرف‌کننده فشار می‌آورد.
* مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری از عراق و امارات به عنوان دو مبدا و مقصد اصلی ترانزیت کالا از ایران در سه ماهه نخست سال 93 نام برد. محمدجواد عطرچیان در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: با سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در حوزه ترانزیت کالا، حجم ترانزیت در سه ماهه نخست رشد 2/4 درصدی داشت و 24 پایانه مرزی فعال کشور در شکل‌گیری این آمار نقشی به سزا ایفا کردند. وی سهم ترانزیت زمینی کالا را 96 درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به ظرفیت بالای جاده‌های کشور و آمد و شد 149 هزار دستگاه کامیون در آن این آمار قابل پیش‌بینی بود و 4 درصد باقی‌مانده ترانزیت کالا نیز به ناوگان ریلی کشور اختصاص داشت.
* مسئول کمیته تخصصی سرمایه‌گذاری شرکت ملی گاز ایران از به پایان رسیدن طراحی خط نهم سراسری گاز تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: با احداث این خط لوله علاوه بر تقویت گازرسانی به استان‌های غرب کشور، امکان افزایش حجم صادرات نیز فراهم می‌شود.
به گزارش شانا، اصغر سهیلی‌پور افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های شرکت ملی گاز ایران، تامین گاز قراردادهای جدید صادراتی از مرز بازرگان، از طریق این خط انجام می‌شود.
* به گزارش مهر، ستار محمودی قائم‌مقام وزیر نیرو با اعلام اعمال کنترل‌های جدید در پروژه‌های مطالعاتی و در دست ساخت سدها در کشور گفت: در صورت تامین فاینانس خارجی، تا 5 سال آینده شبکه پایین دست سدها تکمیل خواهد شد.
* به گزارش فارس آمارهای اوپک نشان می‌دهد، به رغم تحریم نفتی غرب علیه ایران، صادرات نفت ایران به اروپا در سال 2013 به صفر نرسیده و ایران در این سال به طور متوسط 128 هزار بشکه در روز نفت به اروپا صادر کرده است. همچنین این آمارها نشان می‌دهد، میزان صادرات نفت ایران به بازارهای آسیایی در سال 2013 به میزان 1/085 میلیون بشکه و میزان صادرات نفت ایران به آفریقا در این سال روزانه 2 هزار بشکه بوده که بر اساس این آمارها می‌توان گفت در سال 2013 به طور متوسط بیش از 1 میلیون و 200 هزار بشکه نفت از ایران صادر شده است.