kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۰۸۶
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲
ظریف در واکنش به بیانیه گستاخانه اروپا:

تروئیکای اروپایی همدست ترامپ و نتانیاهو هستند و به هیچ وجه در موضع توصیه به ایران نیستند

وزیر امور خارجه کشورمان با انتقاد از ناتوانی محض سه کشور اروپایی عضو برجام در عمل به تعهدات خود ذیل این توافق چندجانبه، آنها را شریک جرم رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه طی پیامی توئیتری در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان) که در آن از ایران خواسته شده به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد، این سه کشور را شریک جرم دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو خواند و تأکید کرد که آنها در مقامی نیستند که به ایران مشاوره بدهند.
ظریف در توئیتر نوشت:«سه کشور اروپایی باید از حفظ ظاهر نزد عموم دست بردارند و شجاعت به خرج داده و آنچه را که در ملاقات‌های خصوصی به آن اذعان دارند، علناً بیان کنند. ناتوانی از حتی عمل به وظایف خود در برجام به دلیل ناتوانی مطلق در مقاومت در برابر زورگویی ایالات متحده».
وی افزود: «پشت نقاب موجود، سه کشور اروپایی همدست ترامپ و نتانیاهو هستند و به هیچ وجه در موضع توصیه به ایران نیستند».
بدهکارها بیانیه دادند
وزرای امور خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان(بدهکارهای برجام) روز جمعه در پایان نشست سه‌جانبه‌ای که پس از تصویب قطعنامه پیشنهادی آنها علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار کردند، طی بیانیه‌ای گستاخانه بار دیگر مدعی حمایت از برجام شده و از ایران خواستند که تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام را به‌طور کامل رعایت کند.
وزیران خارجه سه کشور اروپایی پس از مذاکرات خود در برلین در بیانیه‌ای مشترک با‌اشاره به تلاش آمریکا برای اعمال مجدد تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اعلام کردند:«ما قاطعانه معتقدیم که هرگونه تلاش یکجانبه برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل پیامدهای معکوس جدی در شورای امنیت سازمان ملل خواهد داشت.ما از چنین تصمیمی که در تناقض با تلاش‌های کنونی ما برای حفظ برجام است، حمایت نمی‌کنیم».
سه کشور اروپایی در ادامه بیانیه خود مدعی شده است: «ما متقاعد شده‌ایم که باید به نگرانی‌های مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران، برنامه موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای در طولانی مدت پرداخته شود. در همین راستا ما معتقدیم که راهبرد فشار حداکثری به صورت موثر به این هدف کمکی نمی‌کند و به جای آن به مورد بازخواست قرار دادن ایران ادامه می‌دهیم در حالی که دیپلماسی و مذاکره را پیگیری می‌کنیم».
سه کشور اروپایی در ادامه این بیانیه بار دیگر مدعی شدند:«ما برای حفظ برجام به آن پایبند خواهیم ماند و از ایران می‌خواهیم تمامی اقداماتی که در تضاد با توافق بوده را بازگردانده و بدون تاخیر به پایبندی کامل بازگردد. ما بار دیگر آمادگی خود برای تعامل اساسی با ایران را اعلام می‌کنیم».
چراغ سبز به آمریکا برای تمدید تحریم‌ها
وزرای خارجه سه کشور اروپایی در بخش دیگری از این بیانیه تلویحاً خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شدند.
در این بخش از بیانیه آمده است:«سه کشور اروپایی به اجرای کامل قطعنامه 2231 که در سال 2015 برای حمایت از برجام صادر شده، پایبند هستند. با این حال، ما معتقدیم که لغو برنامه‌ریزی شده تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت که طبق قطعنامه 2231 در ماه اکتبر [مهرماه] انجام می‌شود، تأثیرات مهمی بر امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت. یادآور می‌شویم که تحریم‌های اتحادیه اروپا بر صادرات سلاح‌های متعارف و فناوری موشکی [به ایران] تا سال 2023 برقرار خواهد بود.»
تروئیکای اروپایی علاوه‌بر بدهکار بودن به ایران در برجام، در پرونده حقوق بشر و منطقه غرب آسیا(خاورمیانه) نیز به هیچ عنوان کارنامه خوبی ندارند. سه کشور اروپایی همانند آمریکا جنایت‌های بسیاری در اقصی نقاط جهان و از جمله منطقه غرب آسیا مرتکب شده‌اند.
حالا این کشورها که ید طولایی در جنایت و تروریسم دارند، ژست شاکی به خود گرفته و مدعی هستند که ایران باید در توان دفاعی خود و مبارزه با تروریست‌ها در منطقه تجدیدنظر کند!
ذوق‌زدگی آمریکا و رژیم صهیونیستی
برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران ضمن ابراز خرسندی از قطعنامه شورای حکام علیه ایران مدعی شد که در صورتیکه ایران در مقابل آژانس سنگ‌اندازی کند، انزوای خود را بیشتر خواهد کرد.
هوک با متهم کردن ایران به عدم شفافیت در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش و با‌اشاره به قطعنامه ضدایرانی تروئیکای اروپایی که در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب درآمد گفت: «اخباری که از وین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیرون آمد، بسیار مهم است و نگرانی‌هایی را درباره برنامه هسته‌ای ایران و عدم شفافیت این کشور برمی‌انگیزاند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران تقریباً برای یکسال از ارائه پاسخ به سؤالات آژانس درباره مکان‌های مختلفی در ایران که به برنامه پیشین هسته‌ای این کشور مرتبط می‌شده است، امتناع ورزیده است».
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای مطبوعاتی با‌اشاره به تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که واشنگتن به دنبال یک راه‌حل دیپلماتیک فراگیر برای پرداختن به نگرانی‌های هسته‌ای در ایران بوده، راه‌حلی که باید بر اساس راستی‌آزمایی موثر ایجاد شده باشد.
بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در توییترش، از تصمیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره بازرسی برخی مکان‌ها در ایران استقبال کرد.
گانتز در حساب کاربری خود در این خصوص نوشت که جامعه بین‌الملل با پافشاری بر سیاست نظارت موثر، اقدامی بسیار خوب انجام داده است.
گفتنی است شورای حکام آژانس در روزهای گذشته به بهانه آنچه عدم همکاری تهران با تحقیقات آژانس نامیده، اولین قطعنامه ضدایرانی از سال ۲۰۱۲ را تصویب کرد.
۲۵ عضو به این قطعنامه رای مثبت دادند، هفت کشور رای ممتنع، روسیه  و چین رای منفی دادند و پاراگوئه نیز غایب بود.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در حالی از ادعاهای آژانس استقبال می‌کند که طبق گزارش‌ رسانه‌ها و مقام‌های بین‌المللی، این رژیم تنها دارنده‌ سلاح اتمی در غرب آسیا است و به درخواست‌های مکرر برای بازرسی از برنامه‌ اتمی‌اش اعتنایی نکرده است.
به گزارش تسنیم، عبدالله بن خالد بن سلطان، نماینده آل‌سعود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن همراهی با ادعاهای واهی غرب علیه ایران اعلام کرد که کشورش از تصویب قطعنامه شورای حکام علیه فناوری هسته‌ای تهران استقبال می‌کند.
رفتار دوگانه اروپایی‌ها
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تصویب رسید، در گفت‌وگویی عنوان کرد:آنچه مسلم است اقدامی است که شورای حکام انجام داده و برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست، چون ایران بالاترین و شفاف‌ترین همکاری را در چارچوب پادمان با شورای حکام و آژانس داشته است.
موسوی افزود: برای جمهوی اسلامی ایران قابل قبول نیست بعد از این همه همکاری مجددا به بهانه‌های واهی و براساس ادعاهای پوچ و بی‌مبنا که اطلاعات غیررسمی، غلط و ناقصی است، بخواهند ایران را مجددا تحت فشار قرار دهند.
وی گفت: خودشان می‌دانند جمهوی اسلامی ایران کشور، دولت و ملتی نیست که تحت فشار و زیاده‌خواهی بخواهد تن به کاری بدهد. مبنای همکاری و چارچوب‌های همکاری ما مشخص است و این قطعنامه برای ایران غیرقابل قبول است.
 سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آنچه بیش از همه حائز اهمیت است، رفتار دوگانه و عجیب  و غریب اروپایی و به ویژه سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه است، با اینکه در برجام هستند و شرایط را می‌دانند و گذشته این پرونده در دست آنهاست، ولی متاسفانه وارد یک بازی غیرسازنده و خطرناکی شدند.
موسوی همچنین در اظهارنظری دیگر، قطعنامه شورای حکام را غیرسازنده و غیر قابل پذیرش خواند و گفت: این قطعنامه یک زیاده‌خواهی آشکار و طلبکاری سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی است و ایران زیاده‌طلبی را از جانب هیچ کشور و سازمانی نمی‌پذیرد.
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در مقاله‌ای با انتقاد از استناد شورای حکام و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اطلاعات غیرموثق، نوشت: آژانس و اعضای آن باید با این بدعت غیراصولی و خطرناک که مخدوش‌کننده حاکمیت‌های ملی کشورها است، مقابله و از آن جلوگیری کنند.