سازمان پزشکان بدون مرز از فروپاشی نظام بهداشت و درمان یمن خبر داد
سازمان پزشکان بدون مرز در یمن وضع سلامت و بهداشت این کشور جنگزده را که پیش از همهگیری «کووید-19» هم در شرایط خوبی نبود، خطرناک توصیف و تاکید کرد، نظام بهداشت و درمان یمن فروپاشیده است.
بیماری کرونا باعث شده تا کشور جنگ زده یمن در وضعیت بسیار خطرناکی قرار بگیرد. «کلرهایدونگ»رئیسپزشکان بدون مرز در یمن اعلام کرده، ۵ سال جنگ باعث شده نظام مراقبتهای بهداشتی این کشور در بخشهای زیادی فرو بپاشد. وی افزود حالا «کووید-۱۹» این فروپاشی را کامل کرده است. به گزارش پایگاه خبری«میدل ایست مانیتور»، «کلرهایدوونگ» در ادامه گفت، بسیاری از بیمارستانها از ترس کروناویروس یا به دلیل کمبود کارکنان و تجیهزات حفاظت شخصی در حال تعطیل شدن هستند. او افزود، بسیاری از مردم بر اثر کرونا جان خود را از دست خواهند داد، اما ترس ما این است که بسیاری دیگر بر اثر مرگهای قابل پیشگیری به دلیل در دسترس نبودن کارکنان بخش بهداشت و سلامت جان خود را از دست بدهند.
پزشکان بدون مرز اعلام کردند، تلاش خود را برای حفظ برنامههای منظم بهداشتی و پاسخگویی به همهگیری کرونا در یمن انجام خواهند داد، اما این اقدام به دلیل سطح وسیع نیازها که تامین آنها از عهده تنها یک سازمان خارج است، آسان نخواهد بود. به گفته رئیسماموریت پزشکان بدون مرز در یمن، در این کشور ترکیبی عجیب از ترس و انکار درباره ویروس وجود دارد، مردم نمیخواهند بپذیرند که این بیماری ممکن است شیوع پیدا کند یا از قبل پیدا کرده است.
او از سازمان ملل و سایر کشورها خواست برای کمکهای مالی و تجهیزاتی به این کشور جنگزده که به تنهایی توانایی مقابله با همهگیری کرونا را ندارد وارد عمل شوند. وی از مقامات محلی هم خواست کار این سازمان و نهادهای مشابه را برای کمک تسهیل کنند.