kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۶۷۵
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان:

اصفهان آلوده‌ترین کلانشهر کشور است



مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: فعال شدن کانون‌های گرد و غبار، خشک شدن زاینده‌رود و برداشت‌های غیرمجاز از آن به‌دلیل توسعه نیافتن پایدار باعث شده که اصفهان آلوده‌ترین کلانشهر کشور باشد.
ایرج حشمتی گفت: اصفهان در بهار امسال کمتر از چهار روز هوای پاک داشت و در ۱۵ ماه گذشته مسائل محیط زیستی این استان با دقت احصاء و بررسی شد و به جرات می‌توان گفت اصفهان  به‌عنوان کلانشهر صنعتی با بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی، ۲ هزار واحد سنگبری، داشتن رتبه نخست قطعه‌سازی خودرو، رتبه اول نساجی و تأمین‌کننده نیمی‌از فولاد کشور، نتوانسته است اصل حفاظت از محیط زیست را همگام با توسعه صنعتی خود پیش ببرد.
مدیرکل محیط زیست اصفهان با بیان اینکه طرح‌های پایش زاینده‌رود در حال انجام است، گفت: حدود ۳۰ نقطه توسط شورای کیفی این رودخانه در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم با تحقق اعتبارات ۳۵ درصدی بتوان با اطمینان بیشتری این حوزه را مورد پایش قرار داد.
حشمتی افزود: سال گذشته ۴۶۴ پیگیری قضایی نسبت به تخلفات محیط‌زیستی صنایع استان انجام شد که ۱۷۱ مورد رأی قضایی صادر و ۷۰ واحد صنعتی به‌دلیل پایبند نبودن به الزامات زیست محیطی و تولید آلایندگی پلمب شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: ۱۷ میلیارد تومان برای مهار کانون‌های ریزگرد از محل صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ تخصیص یافت و این اعتبار در اختیار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار گرفت.
وی تصریح کرد: سال گذشته چهار میلیارد تومان برای ساماندهی وضعیت و احیای تالاب گاوخونی نیز تامین شد.
حشمتی گفت: با شهرداری اصفهان نیز برای یکپارچگی سامانه پایش هوای این کلانشهر تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد و به موجب آن شمار ایستگاه‌های سنجش کیفی هوای این شهر از ۵ به ۱۶ ایستگاه رسید.
وی با بیان اینکه کاهش بارش‌ها دلیلی برای کاهش سهم تالاب گاوخونی از حقابه سالانه‌اش نیست، تصریح کرد: با تلاش صورت گرفته، حقابه زیست محیطی رودخانه و تالاب گاوخونی به ۳۱۳ میلیون مترمکعب رسیده است.
حشمتی تصریح کرد: ۴۱ میلیون مترمکعب آب به تالاب گاوخونی رسیده که امیدبخش است و با مرطوب شدن قسمتی از این تالاب بین‌المللی از تبدیل شدن آن به کانون ریزگرد جلوگیری شد.
وی با بیان ‌اینکه تاکنون هیچ مرکز معاینه فنی موتورسیکلت در این کلانشهر راه‌اندازی نشده است، اظهار امیدواری کرد که شهرداری اصفهان تا پیش از آغاز پاییز و زمستان، این مراکز را راه‌اندازی کند.
مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان اصفهان با استناد به تعاریف مندرج در متن قوانین مربوطه یک زیست بوم طبیعی فعال است که پشتوانه حفاظت از ذخایر طبیعی کشور محسوب می‌شود و هرگونه برداشت و شکار در آنها ممنوع است.