kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۶۴۲
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶
مقدم فر:

امام نوفل‌لوشاتو، همان امام جماران است

یک کارشناس مسائل سیاسی تفاوت نظرات امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو و جماران را ادعایی کسانی دانست که نظرات خودشان تغییر کرده و بر این اساس در پی تحریف بنیانگذار انقلاب اسلامی هستند.





حمیدرضا مقدم‌فر کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی درباره بیانات رهبری در 14 خرداد امسال گفت: بیانات امسال رهبر معظّم انقلاب درخصوص امام رحمت‌الله‌علیه مثل سال‌های گذشته ویژه‌ بود و نکته‌ای که شما به آن‌ اشاره کردید مهم است. یک بار دیگر هم ایشان در یکی از سالگردهای رحلت امام در مورد انحراف از مکتب ایشان نکاتی را ‌اشاره کردند و فرمودند که این انحراف باعث می‌شود که ملت سیلی بخورد. اما چرا باید به این نکته توجه کرد و خیلی مراقب بود؟ مراقبت نه فقط از اینکه تعالی و حرکت رو به جلوی ما متوقف نشود، بلکه سیلی نخوریم. اما چند نکته اینجا مطرح است. اولین نکته فراموشی امام و دورشدن از خطّ و مکتب امام است. جدای از عظمت امام، ایشان نماد آرمان‌ها است. یعنی امام شخصاً نماد عدالت‌خواهی، دین‌مداری، آزادی، استقلال‌خواهی و تمام ارزش‌هایی است که ما به‌عنوان آرمان‌های این ملت در دست داریم و این‌ها در آموزه‌های امام و مکتب امام بوده است.
مقدم فر درخصوص موضوع تحریف امام(ره) گفت: مدتی است که عده‌ای قرائت‌ها و تعاریف دیگری از امام ارائه می‌دهند. قرائت‌های انحرافی و التقاطی و ارتجاعی که در واقع خودشان هم دچار این مشکلات هستند. یعنی این تعاریفی که از امام ارائه می‌دهند و می‌خواهند ایشان را در این فضا بیاورند، این‌ها خودشان دچار انحراف و التقاط و ارتجاع شدند و تلاش می‌کنند امام را آن‌گونه‌ای که خودشان تغییر کردند تعریف کنند. این مشکل را ما در جامعه داریم. و سعی می‌کنند امام را در بستر زمان تجزیه کنند. این‌ها امام‌های خیالی برای خودشان تعریف می‌کنند. امام قبل از انقلاب و امام بعد از انقلاب که همه‌ این‌ها انحراف است. رهبر انقلاب در بیانات دیروزشان فرمودند که در سن جوانی امام فرمایش‌هایی داشتند و در سن پیری هم همان خطّ تحول‌خواهی را داشتند. چرا جوانی تا پیری امام تغییر نکرده است؟ به این دلیل که امام در مبانی و مسائل اساسی از دوران جوانی تا پیری مبانی واحدی دارند که این‌ها تغییر نمی‌کند. امام در اصول و مبانی ثابت و استوار بودند. تعاریفی این روزها دیده می‌شود که مدعی‌اند امام اینجا و آنجا نظراتش فرق دارد. امام این زمان و آن زمان، امام نوفل لوشاتو با امام قم و جماران یک امام است. باید مراقب این باشیم. این‌ها یک منظومه است. منظومه‌ فکری امام، مبانی امام، مبانی متکی بر قرآن و اهل بیت و آموزه‌های دینی است. این‌ها که در ظرف زمان تغییر نمی‌کند.