kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۶۰۳
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷

نمایش کتاب‌های غارت شده فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی(اخبار ادبی و هنری)

کتابخانه رژیم صهیونیستی به تازگی مجموعه نفیسی از ۲۵۰۰ دست‌نوشته و کتاب کم نظیر، بعضا نسخه‌های خطی و دارای ارزش تاریخی دوران تمدن اسلامی را به نمایش گذارده است. به گزارش نشریه گاردین، این مجموعه دست‌نوشته‌ها و کتاب از قرن نهم تا قرن بیستم میلادی به زبان‌های عربی، فارسی و ترکی را دربرمی‌گیرد.



بنا به ادعای راخل یوکلیس (مسئول کتابخانه)، اقدام کتابخانه ملی اورشلیم در میسر دسترسی همگان در جهان به این آثار بوده که بخشی از تعهد این مرکز مهم فرهنگی اسرائیل بر اساس قانونی سال ۲۰۱۸ را شامل می‌شود که آنها را موظف کرده بود تا آثار و اسناد بخش‌های مختلف خود از جمله آثار مهم و نایاب تاریخ یهودیت را در معرض دید عموم قرار دهد! این در حالی است که براساس اسناد و شواهد معتبر موجود، صهیونیست‌ها پس از ‌اشغال سرزمین فلسطین، به غارت کتابخانه‌ها و کتاب‌های فلسطینی‌ها پرداختند و تا آنجا که در اسناد اسرائیلی هم ثبت شده، 77 هزار جلد کتاب به شکل سیستماتیک از خانه‌ها و کتابخانه‌های مناطق ‌اشغالی به غارت رفته و به کتابخانه‌های اسرائیلی منتقل شد. این غارت فرهنگی که طی برنامه عظیمی به نام «طرح جمع‌آوری کتاب» صورت گرفت از ژوئن 1948 یعنی یکماه پس از اعلام موجودیت جعلی اسرائیل در تمامی شهر و روستاهای مناطق ‌اشغالی به مرحله اجرا درآمد. برای نخستین بار این غارت فرهنگی در فیلمی مستند به نام «سرقت بزرگ کتاب» (The Great Book Robbery) توسط بنی برونر در سال 2012 در بنیاد 2911 و شبکه الجزیره ساخته شد. براساس تحقیقات یک دانشجوی یهودی دوره دکتری به نام «گیش امیت»، عملیات غارت کتاب توسط گروهی از عناصر موسسه کتابخانه ملی اسرائیل به همراه نظامیان انجام شد که برای جمع‌آوری کتاب به تک تک خانه‌های فلسطینیان رفته و به خصوص خانه‌هایی را که به دلیل رانده شدن یا دستگیری و کشته شدن صاحبانش خالی شده بود را به سهولت غارت کردند. «ایلان پاپی»، مورخ یهودی در این فیلم می‌گوید: «... دو نوع غارت وجود داشت؛ 1-کتاب و 2-عکس و تصویر و فیلم. خانه‌های 70 تا 75 هزار فلسطینی ثروتمند که پر از کتاب بود، به سرقت رفت. اسناد اسرائیل در مه 1948 و مارس 1949 حکایت از آن دارد که محله طلبیه پر از کتاب بود.»
«شلومو شلامی» یکی از مسئولین جمع‌آوری کتاب در آن سال‌ها بوده هم به گزارشگر فیلم می‌گوید: «یک شبکه اطلاعاتی برای جمع‌آوری کتاب توسط نظامیان به وجود آمده بود و خانه‌هایی را که در آنها کتاب وجود داشت، شناسایی می‌کرد تا برای سرقت برنامه‌ریزی شود. در سال 1948 همزمان با به اسارت گرفتن فلسطینیان روستای «اشدود»، یک تیم 36 نفره هم برای جمع‌آوری کتاب‌های آنها تشکیل شد.»
«ناصر نشاشیبی» از فلسطینیان غارت شده اظهار می‌دارد کتاب‌های خطی باارزشی به سرقت رفت که بعد از 60 سال هنوز برنگشته است. «تالیا سولومون» هم که از طرف پروژه فیلم «سرقت بزرگ کتاب» سعی کرد از انبار کتاب‌های متروک کتابخانه ملی اسرائیل فیلمبرداری کند پس از کوشش فراوان و حتی ارتباط با مدیرکل کتابخانه، موفق به کسب مجوز فیلمبرداری نشد!