kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۵۴۰
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱
آیت‌الله رئیسی در سفر به استان فارس:

ادارات نظارت درونی را تقویت کنند/ یک درصد تخلف هم در مجموعه قضایی زیاد است

رئیس قوه قضائیه در سفر به استان فارس از سازمان‌های اداری خواست نظارت‌های درونی خود را برای پیشگیری از تخلف و فساد تقویت کنند و بر عزم قوه قضائیه برای مبارزه با فساد درونی تأکید کرد.




آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه صبح روز پنج‌شنبه هفته گذشته به استان فارس رفت. شرکت در جلسه شورای اداری استان، دیدار با جمعی از عشایر، بازدید اعلام نشده از اداره کل ثبت اسناد و املاک، رسیدگی به مشکلات برخی از فعالان اقتصادی استان و دیدار با مسئولان و کارکنان قضایی استان فارس از جمله برنامه‌های رئیسی در این سفر دو روزه بود.
لزوم تقویت نظارت درونی ادارات
رئیس قوه قضائیه در دیدار با قضات و کارکنان دادگستری استان فارس، با تأکید نسبت به سلامت دستگاه قضایی و سازمان‌های وابسته و ارتقاءِ این سلامت، تصریح کرد: گزارش دادستان انتظامی ‌قضات در جلسه اخیر شورای عالی قوه قضائیه حاکی از آن بود که یک درصد تخلف در مجموعه قضایی داریم؛ ولی باید گفت که آن یک درصد هم برای ما زیاد است. بنای دستگاه قضایی برخورد با همه تخلفات خصوصاً در درون خودش است.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه ناسلامتی برای نظام اداری و قضایی تحمل نخواهد شد، تصریح کرد: این ناسلامتی برای همه جا بد و برای دستگاه قضایی بدتر است. سلامت برای همه‌جا یک اصل است و برای دستگاه قضایی به‌عنوان یک ارزش بالاتر است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.
 وی با‌ اشاره به حفظ کرامت قاضی، کارکنان و مرتبطان دستگاه قضایی، ارباب رجوع، متهم و زندانی افزود: برخورد با یک متخلف و یک متجاسر و یک مجرم هم باید صبغه حفظ کرامت داشته باشد.
حمایت از مدیران شجاع
 برای مقابله با تحریم‌ها
رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای ادرای استان با‌ اشاره به الزامات شکل دادن ایران قوی اظهار کرد: در این زمینه بدون ‌تردید نیازمند هستیم که مدیران قوی، شجاع و آماده خطر کردن در شرایط و وضعیت‌های مختلف داشته باشیم. ما در دستگاه قضایی از آن مدیر شجاع و با همتی که در وضعیت و شرایط تحریمی ‌برای دور زدن تحریم‌ها و اداره کشور خود را به آب و آتش می‌زند و سعی می‌کند که یک سازمان اداره شود و در زندگی مردم مشکلی پیش نیاید، با همه وجود حمایت می‌کنیم.
وی افزود: از یک سرمایه‌گذار و کارآفرین که تلاش می‌کند کارخانه‌اش نخوابد و کارگران اخراج نشوند و چراغ واحد تولیدی روشن باشد، باید هم از نظر قانونی و هم از نظر پرداخت تسهیلات و اعتبارات بانکی و هم از نظر قضایی حمایت کرد.
آیت‌الله رئیسی با‌ اشاره به سخنان یکی از حاضران درخصوص تملک واحد‌های تولیدی توسط بانک‌ها به‌عنوان طلب تأکید کرد: به هیچ عنوان چنین چیزی را نمی‌پذیریم و نمی‌شود پذیرفت. در اینجا سه سخن هست: سخن اول اینکه بانک در شرایط فعلی باید به کارآفرین و سرمایه‌گذار و کارخانه‌دار و کسی که واحد تولیدی دارد، مهلت دهد تا با تولید و تلاش خود طلب بانک را دهد.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران قوی، مدیران قوی و قانونگذاری و قضا و اجرای قوی می‌طلبد. تحول‌پذیری و تحول‌گرایی که مقام معظم رهبری فرمودند، باید در تک تک ما وجود داشته باشد؛ یعنی تلاش کنیم تحول در مجموعه مدیریتی ما به‌وجود بیاید. در استان هر خلاقیت و ابتکار و همفکری که نیاز است، انجام شود و همدلی و همفکری یکی از زمینه‌های توسعه‌یافتگی در استان است. خیلی از مسائل در استان‌ها، گره از کار باز می‌کند و ظرفیت‌های بسیاری در استان‌ها مانند استان فارس که قطب کشاورزی و صنعتی است، وجود دارد.
وی ادامه داد: خواسته من از سازمان‌های اداری آن است که یک نظارت درون‌سازمانی در آن فعال شود و هرچه نظارت‌های درون‌سازمانی تقویت شود، کمتر نیازمند نظارت‌های برون‌سازمانی خواهیم بود. عیون خودتان را در دستگاه‌ها فعال‌تر کنید و به نظارت‌های درون‌سازمانی تأکید می‌کنم.
همچنین آیت‌الله رئیسی، از اداره کل ثبت اسناد و املاک این استان به‌صورت از پیش اعلام نشده، بازدید کرد.وی در ابتدای ورود، به استماع اظهارات تعدادی از مراجعان پرداخت و درخواست‌های آنها را رسیدگی و دستورات لازم را صادر نمود.رئیس قوه قضائیه با حضور در بخش‌های مختلف این اداره کل، نحوه خدمت‌رسانی به ارباب رجوع را مورد ارزیابی قرار داد.
دیدار با سران عشایر
همچنین رئیسی در دیدار با سران عشایر استان، با بیان اینکه باید تولید عشایر مورد حمایت همه بخش‌ها قرار گیرد، افزود: باید به‌صورت قانونمند از عشایر
حمایت شود.
 وی به موضوعاتی از قبیل بیمه عشایر‌ اشاره و تأکید کرد: باید بیمه عشایر توسعه پیدا کند و با پشتوانه‌های مالی، اعتباری، بیمه‌ای و امنیتی باید این جریان مولد و مخلص نسبت به انقلاب و نظام و ارزش‌ها که در میدان عمل و اجرا پیشتاز است، مورد حمایت قضایی و مالی و اعتباری قرار گیرد.
 آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: ما موافقیم که هرچه اختلافات و مسائل در درون عشایر پیش می‌آید، بتواند با ریش‌سفیدی، کدخدامنشی و آنچه که ریشه در فرهنگ اسلامی و ملی عشایر دارد، حل شود و این موضوع مورد استقبال ماست.
به گزارش میزان، رئیس قوه قضائیه با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت عشایر برای حل مسائل عشایری اظهار کرد: با ظرفیت عشایری می‌توان مسائل عشایر را حل کرد و توسعه نهاد داوری را رئیس کل دادگستری استان فارس دنبال کند تا این موضوع در جای جای زندگی عشایری دیده شود و مسائل عشایری در درون عشایر حل شود و کمتر به دادگستری آید.
گفتنی است آیت‌الله رئیسی در نشست خبری پایانی سفر خود به استان فارس درخصوص دستاورد‌های این سفر عنوان کرد: به‌دنبال اعزام هیئت ۴۰ نفره‌ای که چهار ماه قبل از طرف ستاد قوه قضائیه به استان فارس اعزام شد، مشکلات قضایی و اداری جای جای استان مورد بررسی قرار گرفت.
وی گفت: حوزه قضایی استان فارس، وسیع‌ترین حوزه قضایی کشور است و ۲۶ مرکز دارد. مطابق بررسی‌ها، در این سفر ۹۷۰ میلیارد ریال برای حل مشکلات حوزه قضایی فارس تخصیص داده شد که این مبلغ از منابع قوه قضائیه و منابع استانی و منابع سازمان‌ها برای نیاز‌های ضروری به‌ویژه برای پزشکی قانونی و زندان‌ها و بعضی از ساختمان‌های دادگستری، اختصاص پیدا کرد.