kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۴۰۰
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
مرکز پژوهش‌های مجلس:

کوچ نقدینگی به بورس پدیده‌ای مطلوب است

مرکز پژوهش‌های مجلس کوچ نقدینگی به بورس را پدیده‌ای مطلوب دانست.

دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی با عنوان «پیشنهادهایی در جهت مدیریت ورود نقدینگی به بازار سرمایه» اعلام کرد: شاخص‌های بازار سرمایه همانند افزایش ارزش معاملات و یا ورود پول‌اشخاص حقیقی و همچنین افزایش قابل توجه ثبت‌نام برای دریافت کد بورسی و مشارکت بالا در عرضه عمومی اولیه نشان از رشد فزاینده ورود مردم به بازار سرمایه دارد. افزایش رغبت افراد به بازار سرمایه و ورود به آن برای سرمایه‌گذاری و به‌طور کلی افزایش سهم اوراق بهادار در دارایی‌های خانوارهای ایرانی (و به‌تبع آن کاهش سهم مسکن، سکه و یا ارز در سبد دارایی‌ها که ثمرات قابل توجهی دارد) اگر ملاحظات مربوط به آن رعایت شود، پدیده‌ای مطلوب تلقی می‌شود و در این میان افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی اهمیت بیشتری دارد.
لازم است تا سیاستگذاران اقتصادی کشور این فرصت را مغتنم شمرده و سیاست‌ها و اقدامات لازم را برای بهبود وضعیت تأمین مالی تولید از طریق بازار سرمایه به‌کار گیرند. به گزارش تسنیم، در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به افزایش سهم بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی آمده است: آنچه به‌صورت اصولی باعث تأمین مالی بنگاه از مسیر بازار سرمایه می‌شود، عرضه سهام در بازار اولیه، افزایش سرمایه از روش صرف سهام و یا از محل آورده نقدی سهامداران و درنهایت انتشار صکوک (اوراق مالی اسلامی) است.
در این راستا ضروری است ضمن تسهیل فرایند افزایش سرمایه شرکت‌ها از این دو مسیر، معافیت‌های مالیاتی نیز برای تشویق بنگاه‌ها برای استفاده از این روش تعبیه شود.
صدور 1/2 میلیون کد بورسی در سال 99
به گفته یک مقام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و بر اساس آخرین آمار، از ابتدای سال جاری تا کنون یک میلیون و 240هزار کد بورسی صادر شده است.
به گزارش فارس، کدهای صادر شده در سال 1398 تعداد 822 هزار کد و مجموع کل کدهای بورسی 11 میلیون و 665 هزار کد می‌باشد.