kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۳۳۶
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱

برگزاری هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات ۲۱ متهم کلان ارزی

هفتمین جلسه رسیدگی به پرونده ۱۸ جلدی تخلفات ارز‌های دولتی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.




به گزارش میزان، در ابتدای این جلسه، وکلای متهم رستمی در جایگاه حاضر شده و به دفاع از موکل خود پرداختند.
وکیل متهم رستمی با ایراد به صلاحیت دادگاه گفت: در سال‌های ۹۴ و ۹۵ تفاوت ارز آنچنان وجود نداشت و در سال ۹۷ به بعد بوده است که تفاوت نرخ ارز بیشتر شده است.
در واکنش به این سخنان رئیس دادگاه اظهار داشت: ممکن است وقایعی که در حال بررسی است به گذشته مربوط باشد. نوسانات ارزی در سال ۹۷ مربوط به سال‌های ۹۴ و ۹۵ است. در این سال‌ها افرادی بوده‌اند که به اختلالات ارزی دامن می‌زدند و این موضوع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز در این سال‌ها از کشور خارج شده است. در واقع آثار برخی جرایم در سال‌های بعدی مشخص می‌شود.
در ادامه نماینده دادستان خطاب به وکلای این متهم گفت: شما می‌فرمایید یک برگ استعلام به عنوان جعل بیاورید. ما از رییس گمرک خرم‌آباد استعلام کرده‌ایم و ایشان می‌گوید سندی از این گمرک انجام نشده است. اظهارات موکل شما در جلسه دادگاه یا کذب بوده و یا تکذیب شده است. موکل شما اقدام به افتتاح حساب در بانک اقتصاد نوین می‌کند. وی از پرداخت  دو هزار میلیارد تومان واریزی به حساب شرکت اسد بیگی اطلاع داشته است. ثمن خرید شرکت هفت تپه به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از همان حساب دو هزار میلیارد تومان بوده است و موکل شما برای رفع تعهد اقدام به جعل سند کرده است.
وی افزود: موکل شما تعداد فقره‌های ثبت سفارش را کم می کرده است. در یک مورد ۵۶۹ فقره را تبدیل به سه فقره کرده است. آقای رستمی مدعی است در بانک مسکن حساب ارزی نداشته است، در حالی که بر اساس استعلامی که از بانک مسکن داشته‌ایم وی دارای حساب ارزی در بانک مسکن بوده.
نماینده دادستان ادامه داد: شرکت «ژینگ جیانگ ژیا»، اسم رستمی را به عنوان ذی نفع آورده که این نامه نیز جعلی است. مشارکت ایشان در این پرونده در حد اعلا بوده است. سوال من از متهم این است شما چه نمایندگی از شرکت ترکیه‌ای داشته اید که به‌عنوان نماینده معرفی شده‌اید؟ این نامه را نیز جعل کرده‌اید و فایل‌های اکسل خام آن نیز وجود دارد و در دفتر شما پیدا شده است.
وی خطاب به متهم طالبی گفت: فکر می‌کردید دستگیر نمی‌شوید، جعل می‌کردید، متواری شدید، اما باز دستگیر شدید. چرا یک ماه قبل از اینکه ارز به حساب واریز شود در بانک اقتصاد نوین حساب افتتاح کرده‌اید؟ بر اساس اعلام سازمان زندان‌ها بار‌ها بر روی درخت در زندان دیده شده‌اید که می‌خواستید از دیوار بلند زندان و از روی درخت فرار کنید. شما در توهم فرار بودید.
نماینده دادستان افزود: رستمی یک سند را با یک پرینتر از گمرک خرم آباد ارسال کرده است. وی با پرداخت رشوه و از طرف یک خانم و به وسیله فکس یک نامه جعلی به بانک اقتصاد نوین برای رفع تعهد ارسال کرده است.
پس از پایان اظهارات نماینده دادستان، متهمان رستمی، اسدبیگی، کحال‌زاده و توسلی در جایگاه حاضر شده و به دفاع از خود پرداختند.
متهم اسد بیگی درباره نوع همکاری با متهم رستمی گفت: اقاریر متهمین به‌گونه‌ای است که گویا در زمان تمام اتفاقات یا مراودات آن‌ها خواب بودند یا حضور نداشتند. در بانک اقتصاد نوین به اتفاق رستمی رفتیم و ایشان یک‌سری حساب باز کرد، با رستمی از قبل کار می‌کردیم و وی واردات ام دی اف برای ما انجام می‌داد.
وی با رد سخنان رستمی گفت: من ارز نگرفته‌ام و به هیچ عنوان در این زمینه اقدامی نداشته‌ام و هیچ جعلی نداشتم. همچنین در افتتاح حساب رستمی در بانک مسکن نقشی نداشتم.
با پایان سخنان این متهمان، قاضی با ختم جلسه دادگاه ادامه رسیدگی به این پرونده را ۲۴ خرداد اعلام کرد.