kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸

افزایش مخالفت‌های جهانی با الحاق کرانه باختری مخالفت‌ها به داخل سرزمین‌های اشغالی رسید

تاکید «نتانیاهو» بر الحاق 30 درصد کرانه باختری، نه تنها محکومیت‌های جهانی را به همراه داشته بلکه اعتراضات علیه این طرح را به داخل سرزمین‌های اشغالی نیز کشانده است. بسیاری از صهیونیست‌ها از تبعات این حماقت نتانیاهو، وحشت دارند.


  سرویس خارجی-

اصرارهای نتانیاهو بر الحاق 30 درصد از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی باعث شده تا اعتراض‌ها حتی به داخل سرزمین‌های اشغالی نیز کشیده شود چرا که بسیاری از صهیونیست‌ها بر این باورند که این طرح    می‌تواند منجر به شروع انتفاضه سوم در کرانه باختری شود. در همین حال، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید دولت آمریکا هنوز برای اجرای طرح اشغال 30 درصد از اراضی خصوصی فلسطینیان در کرانه باختری، به تل‌آویو چراغ سبز نشان نداده است.
با این حال وی در جلسه‌ای با 11 نفر از رؤسای شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری توضیح داد که هنوز هم بر سر حرف خود برای الحاق این شهرک‌ها به دیگر اراضی اشغالی در تاریخ اول جولای(11 تیرماه) متعهد است. به نوشته «تایمز اسرائیل» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد اشغال دیگر اراضی در کرانه باختری رود اردن که ذیل طرح معامله قرن مطرح شده، زمان بیشتری طول خواهد کشید و در ابتدای جولای(ماه آینده میلادی) انجام نمی‌شود.
در همین ارتباط، «یائیر لاپید»، رئیس‌حزب «یش‌عتید» و رهبر احزاب اپوزیسیون این رژیم نیز دیروز در کنست بار دیگر مخالفت خود با طرح الحاق کرانه باختری و دره اردن را اعلام کرد. طبق گزارش فارس، وی با بیان اینکه نتانیاهو منفعت سیاسی خود را به منافع امنیتی ترجیح می‌دهد، اظهار داشت او قصد دارد بندی را از توافق صلح با اردن ریشه‌کن کرده و دره اردن را اشغال کند تا فقط شهرک‌نشینان خشمگین را خشنود سازد. لاپید همچنین افزود که اجرای طرح اشغال، در عرصه بین‌المللی «برای اسرائیل، هزینه‌هایی دارد و این ایده که بدون متوجه شدن جهانیان، سرزمین‌هایی را اشغال خواهند کرد، بچه‌گانه است». این سیاستمدار صهیونیست که مثل خیلی صهیونیست‌های دیگر از تبعات این الحاق به وحشت افتاده بود در این باره توضیح داد: «من با طرح الحاق مخالفت می‌کنم زیرا اقدامی یک‌جانبه است. من با اعمال حاکمیت بر غور اردن و ۱۳ شهرک بدون هماهنگی با اردنی‌ها موافق نیستم. زیرا آن اقدام بدین معناست که توافق صلح لغو شود و این نیز بخشی از یک فرآیند سیاسی واقعی نیست».
«یعکوف عمیدرور» ژنرال بازنشسته صهیونیست و رئیس‌پیشین شورای امنیت داخلی این رژیم نیز درباره تصمیم «بنیامین نتانیاهو» برای اجرای طرح اشغال کرانه باختری هشدار داد. به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، عمیدرور روز یکشنبه طی مصاحبه رادیویی، با ابراز نگرانی درباره عواقبی که طرح کنونی موسوم به «معامله قرن» و اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری دارد، گفت: «الحاق کرانه باختری هیچ منفعتی برای رژیم صهیونیستی ندارد و این طرح، زندگی را نه برای ارتش و نه برای شهرک‌نشینان ساده‌تر نمی‌کند.»
حقه جدید نتانیاهو
موشه یعلون، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی و رئیس‌حزب «تیلیم» نیز در سخنانی اظهار کرد، هدف از طرح الحاق منحرف کردن افکار عمومی از بحران صاحبان منافع مستقل و بیکاری است: «موضوع الحاق، فریبکاری و حقه جدید بنیامین نتانیاهو است. او در تلاش است که توجه‌ها را از حقیقت تحقیقات جنایی درباره خود منحرف کند. نتانیاهو همچنین درصدد تصویب قوانین فوق‌العاده است که اسرائیل را از دموکراسی به دیکتاتوری تغییر داده است... ما اجازه نخواهیم داد او ما را فریب دهد».
مخالفت جهان عرب
اعتراضات نسبت به الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی همچنان با محکومیت جهانی مواجه است. خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) در گزارشی نوشته، پارلمان عربی از شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواسته اقدامات فوری و قاطعی برای جلوگیری از اجرای طرح الحاق به عمل آورند. پارلمان عربی روز یکشنبه در نشست کمیسیون فلسطین به ریاست مشعل السلمی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، هر نوع طرح و اقدام کابینه اشغالگر رژیم صهیونیستی را برای الحاق زمین‌های فلسطینی محکوم کرد. در این نشست که با شرکت
عزام الاحمد، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی ‌بخش و کمیته مرکزی جنبش «فتح» و نائب رئیس‌کمیسیون فلسطین در پارلمان عربی، برگزار شد، آخرین تحولات قضیه فلسطین به ویژه قصد رژیم اشغالگر صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه غربی، دره اردن و شمال بحرالمیت به سرزمین‌های اشغالی بررسی شد. پارلمان عربی رژیم اشغالگر صهیونیستی را مسئول حقوقی و سیاسی جان و سلامت اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی دانست.