kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۱۲۰
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹
یک مسئول:

نبود نظارت، عامل بی‌ثباتی قیمت لوازم خانگی است

نایب رئیس ‌اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی گفت: نبود نظارت از جمله مهمترین عوامل بی‌ثباتی قیمت‌های لوازم خانگی است.

اکبر پازوکی در گفت‌و‌گو با رادیو در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا قیمت لوازم خانگی در بازار ثبات ندارد و دائم تغییر می‌کند، تصریح کرد: وقتی قرار است نظارتی صورت گیرد تنها به سراغ کاسب جماعت می‌روند. شرکت‌های تولید‌کننده لوازم خانگی طی چهار ماهه گذشته لیست قیمت‌های خود را در سامانه 124 ثبت نکرده‌اند تا اتحادیه بتواند بر اساس قیمت‌های مندرج در سامانه بر واحدهای صنفی زیرمجموعه خود نظارت کند.
وی افزود: یک برند خارجی با دلار 4200 تومانی لباسشویی وارد کرده و پس از دو سال با دلار 22 هزار تومانی در حال فروش است و هیچ کس هم نظارتی ندارد. اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی هیچ وقت داد نزده چرا قیمت لوازم خانگی بالا رفته بلکه همیشه داد زده چرا تولید نیست. آیا شرکت‌های تولیدی، روزانه فولاد می‌خرند یا شش ماهه که با بالا رفتن نرخ فولاد، قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند.
در همین حال، مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: اگر همین الان به سایت 124 مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که سازمان حمایت بیش از 100 قلم کالا را در بخش خود اظهاری قیمت‌های لوازم خانگی از فروردین ماه سال جاری در سامانه ثبت کرده است.
مجتبی جوهریان افزود: مادامی که شرکت‌ها اطلاعات افزایش قیمت شان را به سازمان حمایت ارائه نکنند موظف به فروش محصولات خود با قیمت‌های قبلی هستند. یعنی برای سازمان، مبنا همان آخرین قیمت ثبت شده است این موضوع به تمامی شرکت‌های لوازم خانگی ابلاغ شده است.
به گزارش تسنیم، همچنین سخنگوی انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی نیز گفت: تعدادی از تولیدکنندگان قیمت‌های خود را به سازمان حمایت ارائه و در سامانه 124 درج شده و بقیه تولید کنندگان هم باید این کار را انجام دهند.
حمیدرضا غزنوی افزود: وقتی که تولید‌کننده به ناچار قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهد صدای دوستان در اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی به آسمان بلند می‌شود حال سؤال این است که آیا صدای این دوستان وقتی قیمت کالاهای خارجی افزایش پیدا می‌کند هم بلند است؟ دلیل افزایش 10 تا 25 درصدی لوازم خانگی داخلی، افزایش 50 درصدی قیمت فولاد است.