kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۰۵۳
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷

مخالفت گسترده با الحاق کرانه باختری در سرزمین‌های اشغالی

با نزدیک شدن به زمان اعلامی برای الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی، هزاران معترض در تل‌آویو به دلیل پیامدهای این اقدام، دست به تظاهرات زدند.


رژیم صهیونیستی براساس طرح معامله قرن قرار است در ماه آینده 30 درصد از کرانه باختری فلسطین را به سرزمین‌های اشغالی ملحق کند. این مسئله نه تنها محکومیت‌های جهانی را به همراه داشته است، بلکه مسئولان و رسانه‌های صهیونیستی نیز به موضع‌گیری علیه آن پرداخته‌اند. بسیاری از کارشناسان صهیونیست معتقدند که این اقدام از سوی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، می‌تواند باعث خلق انتفاضه دیگری شود.
در این راستا، اعلامیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره اجرای طرح اشغال 30 درصد از اراضی خصوصی فلسطینیان در کرانه باختری از ماه آینده، باعث شد هزاران نفر از ساکنان تل‌آویو در اعتراض به این طرح، از عصر شنبه تا بامداد یکشنبه به خیابان‌های مرکز این شهر بیایند. به نوشته پایگاه خبری«تایمز اسرائیل»، پلیس و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی روز جمعه بعد از دیدار با سازمان‌دهندگان این اعتراضات و گرفتن قول مبنی بر محدود بودن تعداد افراد به 2000 نفر، از تهدید خود برای سرکوب کردن اعتراضات عقب کشیدند.
با این حال، روزنامه «هاآرتص» گزارش داد، بیش از 6000 معترض به طرح اشغال کرانه باختری در خیابان‌های تل‌آویو و میدان رابین تجمع کرده و این بزرگترین تظاهرات از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا است. به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، دو حزب «مرتص» و «هدش» این اعتراضات را سازماندهی کرده‌اند. «نیتسان هوروویتز» رئیس‌حزب مرتص در جمع تظاهرات‌کنندگان گفت که طرح اشغال، «جنایت جنگی» است و برای اسرائیل هزینه‌ای چندین میلیون شِکِلی (واحد پول این رژیم) در پی خواهد داشت.
تایمز اسرائیل به نقل از هوروویتز نوشت: «ما نمی‌توانیم اشغالگری چند 10 ساله را با یک آپارتاید جایگزین کنیم که برای همیشه به طول می‌انجامد». وی با انتقاد از تغییر موضع «بنی گانتس» وزیر جنگ و «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، درباره ائتلاف نکردن با نتانیاهو، گفت آنها دست‌های خود را به نشانه تسلیم بالا بردند و به سمت دیگر (نتانیاهو) خزیدند.
«ایمن عوده» رئیس‌حزب «لیست مشترک اعراب»، نیز که از طریق ویدئوکنفرانس برای تظاهر‌کنندگان سخنرانی کرد، گفت تمام یهودیان و اعراب که حامی صلح و عدالت هستند، باید با طرح نتانیاهو برای اشغال 30 درصد از کرانه باختری مخالفت کنند، زیرا اشغال، آپارتاید است. به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، بعد از اتمام بخش‌های اصلی و سخنرانی‌های تظاهرات در میدان رابین، پلیس تل‌آویو به سمت معترضان حمله‌ور شد و حداقل پنج نفر را بازداشت کرد که در میان آنها، عکاس‌هاآرتص نیز حضور دارد.
برخی از کاربران ویدئوی منتشر شده از هجوم نیروهای امنیتی صهیونیست به تجمع‌کنندگان در میدان رابین و نحوه بازداشت عکاس‌هاآرتص و خواباندن وی روی زمین را یادآور تصاویر خفه‌شدن «جورج فلوید» سیاهپوست زیر زانوی پلیس آمریکایی توصیف کردند. در برخی از پارچه نوشته‌هایی که تظاهر کنندگان با خود حمل می‌کردند نوشته شده بود:« از سال 1948 نمی‌توانیم نفس بکشیم».
هراس ارتش رژیم صهیونیستی
نگرانی از پیامدهای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی باعث شد تا ارتش اسرائیل نیز مخالف این اقدام باشد. معاون سابق رئیس‌ستاد ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، بیشتر اعضای ارتش با الحاق کرانه باختری مخالفند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، یائیر گولن، گفت:« اگر امروز دره اردن را به اراضی خود ملحق کردیم، این یعنی ۳۰ درصد از اراضی یهودا و سامره و ۶۰ درصد از اراضی غیرمسکونی. آیا شما فکر می‌کنید فلسطینی‌ها سکوت می‌کنند؟ روز بعدی انتفاضه سوم رخ خواهد داد.»
وی تأکید کرد، بیشتر اعضای ارتش با الحاق مخالفند، می‌توانم بگویم که تعداد مسئولان سابقی که در ارتش، موساد و شاباک با الحاق موافقند به‌اندازه انگشتان یک دست است.
خبر دیگر اینکه، در ادامه تلاش‌های مذبوحانه رژیم صهیونیستی برای مقابله با قدرت ایران در منطقه غرب آسیا و جهان، این بار خبر می‌رسد که تل‌آویو قصد دارد کابینه‌ای را جداگانه برای رسیدگی به این مسئله اختصاص دهد. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی بامداد یکشنبه گزارش داد که نخست‌وزیر و «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی‌، برای تشکیل کابینه امنیتی ویژه جهت بررسی مسائل حساس از جمله اشغال کرانه باختری و برنامه هسته‌ای ایران، توافق کرده‌اند. این کابینه اختصاصی بر مبنای این نگرانی تشکیل خواهد شد که تعداد اعضای کابینه کامل رژیم صهیونیستی برای بررسی مؤثر مسائل حساس مانند مقابله با ایران، بسیار زیاد است. طبق این گزارش، کابینه امنیتی جدید، کوچکتر از کابینه کنونی و با هشت وزیر ارشد کابینه اصلی نتانیاهو تشکیل می‌شود که حزب آبی‌وسفید و حزب لیکود سهم‌های برابر در آن خواهند داشت.