kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۴۶۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
چگونگی اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی و پیامدهای آن- بخش نخست

یک متر و نیم دوری تداوم دوستی و زندگی



گالیا توانگر

می‌آیم که سوار تاکسی‌های خطی شوم. راننده با کاور نایلونی مرز بین صندلی جلو و پشت را حد گذاری کرده است. باید از طریق یک پنجره مربعی نایلونی که در این کاور طراحی شده، مبلغ کرایه را بپردازیم که البته بهتر آن است با «اپ»‌های پرداخت اینترنتی این کار را انجام دهیم.
فقط مشکل این جاست که علی‌رغم اینکه دو تا مسافر روی صندلی پشت نشسته‌اند، راننده همچنان در انتظار سر رسیدن مسافر سوم است!
یکی از مسافرین با گلایه رو به راننده می‌گوید: «مگر نه اینکه باید روی صندلی پشت تنها دو مسافر بنشینند؟»
راننده با اوقات تلخی پاسخش می‌دهد: «شما راضی می‌شوی که هر روز 30 تا 40 هزار تومان ضرر بدهیم؟ کِی این ضرر را جبران می‌کند؟»
مسافر بار دیگر پاسخ می‌دهد: «به مبلغ کرایه دو مسافر پشتی اضافه کن، اما فاصله‌گذاری رعایت شود.»
راننده غرولندکنان می‌گوید: «ای آقا! دلت خوش است، کرایه خودشان را هم به زور می‌دهند، چه برسد به اینکه مبلغ کرایه را بالا هم ببریم.»
این روزها به دلیل اعمال قانون اجباری شدن ماسک در مترو بیشتر مسافران مترو و شهروندان در حال تردد در خیابان‌های شهر از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند، اما باید مورد حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی را کماکان سفت و سخت رعایت کرد. درست است که آمار مرگ‌و‌میرها بسیار پایین آمده، ولی کرونا در کمین قربانیان جدید خود نشسته است و با هیچ کس هم شوخی ندارد.
مگر کرونا تمام نشده؟!
روی صندلی‌های مترو برچسب‌های فاصله‌گذاری اجتماعی به وضوح چسبانده شده‌اند، با این حال در ساعات پیک تردد با مترو (حول و حوش ساعت 12 تا 2 بعد از ظهر) خیلی از مسافران اهمیت حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی را فراموش می‌کنند.
فرحناز موسوی یک شهروند ماسکش را با دستِ بدون دستکش پایین می‌آورد و انگشتش را به چشم‌هایش می‌مالد. بعد هم به نقطه‌ای خیره می‌شود و در حالی که در حال فکر کردن به نظر می‌رسد، گوشی موبایلش را دست به دست می‌کند.
دقایقی بعد که احساس خستگی می‌کند، درست روی صندلی مترو که برچسب فاصله‌گذاری اجتماعی روی آن چسبانده‌اند، می‌نشیند!
از فاصله یک و نیم متری به او‌ اشاره می‌کنم که فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کند؛ اما او با بی‌خیالی در حالی که شانه‌هایش را بالا می‌اندازد، پاسخم می‌دهد: «مگر کرونا تمام نشده است؟!»
البته شهروندانی هم هستند که کرونا را جدی گرفته و تمامی پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند. برای مثال هم از ماسک و هم از شیلد استفاده کرده، دستکش به دست دارند و در کیف‌شان حداقل یک عدد ژل ضدعفونی‌کننده دست یافت می‌شود.
 ضمن اینکه اگر صندلی مترو (آنهایی که برچسب نشستن ممنوع ندارند) پُر شده باشد، ترجیح می‌دهند در نقطه خلوت‌تری از واگن بایستند.
زهره ساداتی یک شهروند دیگر که خود کارمند بانک است و هر روز مجبور به تردد با مترو، برایمان می‌گوید: «ما که همه مسائل را رعایت می‌کنیم، اما برخی با سهل‌انگاری‌شان و جدی نگرفتن کرونا نتیجه مثبت عملکرد ما را هم منفی می‌کنند و این مصداق بارز حق‌الناس است. اگر نمی‌خواهید قاتل زندگی دیگری باشید، خواهش می‌کنم همه موارد پروتکل فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید. کرونا هنوز در کمین ماست.»
کرونا نرفته است، فاصله را رعایت کنید
امیر محبی یک مغازه‌دار که شیلد بر چهره دارد و با یک پلاستیک سرتاسری بین خود و مشتری‌ها حائلی ایجاد کرده است، برایمان می‌گوید: «بخش اصلی مبارزه با کرونا روی دوش خودمان است و باید تا می‌توانیم رعایت کنیم و خسته و بی‌حوصله نشویم. این مراعات حکم تضمین جان خود و اطرفیان و عزیزانمان را دارد.» در همین حین دختر کوچکش هم وارد مغازه می‌شود و عروسکش از دستش روی زمین می‌اُفتد. این مغازه‌دار فوری عروسک را بر می‌دارد و ماده ضدعفونی‌کننده روی لباسش می‌پاشد.
محبی در ادامه می‌گوید: «با اینکه نوشته زده‌ایم که از دریافت پول معذوریم و با کارت پرداخت کنند، باز هم مشتریانی هستند که اصرار به پرداخت پول دارند و این واقعا جای تعجب دارد که چرا نسبت به پروتکل‌های بهداشتی بی‌اعتنایند؟! در حالی که با رعایت آنها سلامت خود و خانواده‌شان را تضمین می‌کنند.»
در همین حین یک مشتری بی‌اعتنا وارد مغازه می‌شود و با کنایه رو به مغازه‌دار می‌گوید: «بی‌خیال! آن پشت چه کار می‌کنی؟ جوشکاری می‌کنی؟!» (اشاره به استفاده مغازه‌دار از شیلد محافظ صورت دارد.)
مغازه‌دار پاسخش می‌دهد: «نه، جراحی می‌کنم! تو هم باید بزنی.»
اگر چه این روزها کسب و کارها حالت عادی به خود گرفته‌اند، اما مسئولان در اقصی نقاط کشور همچنان تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی را دارند.
حسین عباسی فرماندار پیشوا تاکید می‌کند: «با توجه به احتمال بروز موج‌های بعدی ویروس کرونا، از مردم می‌خواهیم تا برای حفظ سلامتی خود و عموم جامعه، مقررات طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی بگیرند و آن را رعایت کنند.»
وی یادآورمی‌شود: «هر چند که شرایط فعالیت اصناف و اماکن عمومی تقریبا به حالت عادی بازگشته‌اند، اما این به معنی شکست کرونا نیست و لازم است تا شهروندان نسبت به رعایت اصول بهداشتی اهتمام ویژه‌ای داشته و با پایبندی به اصل در خانه ماندن، از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند.»
عباسی اظهار می‌کند: «از ابتدای شیوع ویروس کرونا، برخی از هموطنان و نیز اتباع خارجی درگیر این بیماری شدند و عده‌ای عزیزان خود را از دست دادند و یا متحمل خسارات مادی و معنوی شدند، از همین رو باید متوجه بود که برای غلبه بر این بیماری، چاره‌ای جز رعایت اصول بهداشتی به منظور قطع زنجیره انسانی انتقال این ویروس وجود ندارد.»
هشدار فوق‌تخصص عفونی
 درباره سفرهای تفریحی مردم
دکتر مسعود مردانی فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: «هنوز موقع سفر نیست و باید همه دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرد.»
دکتر مسعود مردانی با بیان اینکه ساخت واکسن بیماری کرونا مشخص نیست چقدر زمان می‌برد، توضیح می‌دهد: «پیک دوم و سوم بیماری واقعیتی است که وجود دارد و جمعیتی که فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند و دست هایشان را مرتب نشویند و آنتی بادی نداشته باشند هر لحظه و هر جا در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند.»
این متخصص با بیان اینکه گرمای هوا تاثیری روی ویروس کرونا ندارد، می‌گوید: «مشاهده می‌شود که به رغم گرم شدن هوا در خوزستان، اهواز و آبادان... سیر بیماری کرونا صعودی است و تنها راه جلوگیری از ابتلا رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه شست و شوی مرتب دست‌هاست. برای اینکه کرونا بچه و پیر و پولدار و فقیر و زن و مرد نمی‌شناسد.»
وی ادامه می‌دهد: «مهمانی‌های بیش از ۱۰ نفر زیر یک سقف تجمع محسوب می‌شود و خطر ابتلا را بالا می‌برد و در این مهمانی‌های کوچک هم باید فاصله یک و نیم متر و موارد بهداشتی را کاملا رعایت کرد. قرقره آب نمک و سرکه ممکن است آلام را کمی برطرف کند، اما هیچ تاثیری روی ویروس ندارد. همچنین خوردن زنجبیل و لیمو ترش و سیر و این‌ها هم تاثیری روی ویروس کرونا ندارند.»
دکتر مردانی می‌افزاید: «اگر یکی از اعضای خانواده‌ای علائم بیماری دارد یا مبتلا تشخیص داده شده حتما باید جدا از بقیه در قرنطینه خانگی قرار بگیرد و یکی از افراد خانواده با زدن ماسک و محافظ صورت از او مراقبت کند.»
فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی با ‌اشاره به اینکه تعداد بسیاری از پزشکان و پرستاران به بیماری مبتلا شده‌اند و آنتی‌بادی در بدنشان تولید شده، می‌گوید: «اینها یا دیگر مبتلا نمی‌شوند و یا اگر هم مبتلا شوند فرم خفیف آن را می‌گیرند.»
وی درخصوص پادگان‌ها هم می‌گوید: «در پادگان‌ها هم باید فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی و شستشوی دست‌ها کاملا و دقیق‌تر و بهتر رعایت شود.»
دکتر مردانی با بیان اینکه مواد خوراکی و آشامیدنی راه شایع ابتلا به کرونا نیست، می‌گوید: «کرونا از طریق دست‌های آلوده که به جاهای آلوده خورده و با تماس به چشم و دهان و بینی منتقل می‌شود و همچنین از طریق عطسه‌ها و سرفه‌های افراد ناقل یا مبتلا.»
این متخصص عفونی درخصوص فرق آنفلوآنزا و کرونا توضیح می‌دهد: «آنفلوانزا یک‌دفعه و به صورت ناگهانی بروز می‌کند و تب بالای ۳۹ و ۴۰ درجه در فرد ظاهر می‌شود. همراه با بدن درد، اما کرونا شروع ناگهانی ندارد و تب آن هم حداکثر ۳۸ درجه و به ندرت ۳۹ درجه است و اغلب مبتلایان کرونا با افراد کرونایی به نوعی تماس داشته‌اند و علامت کرونا تب ۳۸ درجه، سرفه‌های خشک و تنگی نفس و کاهش حس چشایی و بویایی و عدم توانایی در راه رفتن است.»
دکتر مردانی در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: «قدم زدن در پارک‌ها و پیاده‌روی به شرط اینکه محل پیاده‌روی شلوغ نباشد و رعایت موارد بهداشتی به ویژه شستن و ضدعفونی بلافاصله دست‌ها در صورت تماس با محیط و صندلی و... مانعی ندارد.»
کیفیت مطلوب فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو تبریز
یکی از شهرهایی که این روزها برای حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو الگو شده است، شهر تبریز است.
بهروز مهدوی فرماندار تبریز می‌گوید: «مسافران مترو تبریز، حداکثر تلاش خود را برای رعایت دستور‌العمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی انجام دادند که همت آنان در ایجاد این شرایط مطلوب ستودنی است.»
وی می‌افزاید: «مجموع اطلاع‌رسانی‌ها و اقدامات انجام شده درخصوص پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا در مترو تبریز نیز رضایت‌بخش بوده و نوید کاهش شیوع این بیماری در سطح شهر را می‌دهد که امیدوارم این روند تداوم یابد.»
مهدوی، ‌توزیع ماسک به نرخ مصوب دولتی در ایستگاه‌های مترو را از دیگر اقدامات مفید برای حفظ سلامتی مردم عنوان کرده و در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: «براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، استفاده از ماسک برای رانندگان و مسافران در حمل‌ونقل عمومی اجباری است. پخش پیام‌های صوتی در ایستگاه‌ها می‌تواند مردم را در رعایت هرچه بیشتر دستور‌العمل‌های بهداشتی ترغیب کرده و غلبه بر ویروس کرونا را تسریع بخشد.»