kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۴۴۹
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷

هجوم سوسک‌های سیاه به البرز


 
  مدیرکل محیط زیست استان البرز با بیان اینکه سوسک سیاه خطری برای سلامتی ندارد و جزء حشرات مفید کشاورزی است، گفت: استفاده از سم برای مقابله با سوسک‌ها چرخه زیست‌محیطی را نابود می‌کند.
هجوم سوسک‌های سیاه در استان البرز در برخی از نقاط مشاهده شده است و  گفته می‌شود به‌علت بارندگی زاد و ولد آن‌ها‌ زیاد شده  و خطری بر سلامتی ندارد و جزء حشرات مفید است، اما تجمیع آن سبب وحشت برای خانواده‌ها می‌شود.
فردین حکیمی‌مدیرکل محیط زیست استان البرز اظهار داشت: سوسک‌های سیاه یا کارابیده، از جمله حشرات مفید، عمومی خوار و شکارچی آفات کشاورزی ملخ و لارو پروانه‌ها هستند.
وی افزود: این سوسک‌ها برای سلامتی انسان خطری ندارد و به هیچ وجه نیازی به مبارزه شیمیایی یا استفاده از سم برای مبارزه  با این حشرات نیست.
حکیمی‌با بیان اینکه این حشره شب فعال بوده و به سمت نور جذب می‌شود، بیان کرد: باید با ایجاد موانع فیزیکی و خاموش کردن نور‌های اضافی از ورود این حشره به داخل اماکن مسکونی جلوگیری شود.
مدیرکل محیط زیست استان البرز بیان کرد: تأکید محیط‌زیست عدم استفاده از عوامل شیمیایی و استفاده از روش‌های بیولوژیک برای مقابله با این سوسک‌ها است. استفاده از سم برای مقابله با این حشرات و سوسک‌ها، چرخه زیست‌محیطی را نابود می‌کند و می‌تواند اثرات مخرب دیگری را نیز به همراه داشته باشد.
مدیرکل محیط زیست استان البرز خاطرنشان کرد: این نوع سوسک‌ها به‌طور کلی به‌عنوان حشرات مفید برای کشاورزی محسوب می‌شود و از آنها برای مبارزه بیولوژیکی علیه آفات استفاده می‌شود.
سید مجید موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه این سوسک از خانواده carabaeidea است، اظهار داشت: این حشرات از نظر گیاه‌پزشکی عمدتاً جزو حشرات مفید بوده و در بخش کشاورزی به‌عنوان آفت محسوب نمی‌شوند. این سوسک‌ها شب‌ها جذب نور می‌شوند و شرایط آب و هوایی امسال سبب رشد و نمو زیاد آنها شده است.