kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۲۲
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۱
مذاکرات وین 6 وارد شانزدهمین روز خود شد

احتمال تمدید مذاکرات قوت گرفت

در حالی که طبق توافق موقت ژنو ایران و گروه 1+ 5 باید تا قبل از 29 تیر به توافق جامع برسند، گزارش‌ها و اظهارات دیپلمات‌های حاضر در وین6 حکایت از تمدید این دوره از مذاکرات برای چند هفته و یا شاید برای یک دوره 6 ماهه دیگر دارد.
مذاکرات وین 6 دیروز نیز با نشست سه جانبه سیدعباس عراقچی، مجید تخت‌روانچی، هلگا اشمیت و وندی شرمن درباره تعهدات طرف مقابل پیگیری شد؛ همزمان با این نشست دکتر ظریف نیز با  ویلیام برنز به گفت‌وگو پرداخت.
اما هرچه زمان به ضرب‌الاجل 29 تیر نزدیک می‌شود بر اساس اظهارات دیپلمات‌ها و گزارش‌های جسته و گریخته‌ای که از هتل محل برگزاری مذاکرات به بیرون درز می‌کند احتمال تمدید مذاکرات قوت می‌گیرد، چرا که طرفین هنوز نتوانسته‌اند در موارد اساسی به توافق برسند و به قول ظریف هنوز آمریکا تصمیم سیاسی خود را نگرفته است.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و شش قدرت هسته‌ای اعلام کرد که هنوز موافقتی با تمدید مذاکرات نشده است.
ظریف سه شنبه شب نیز  به خبرنگاران گفت :ما دوست نداریم مذاکرات به بعد از 20 جولای(29 تیر ) کشیده شود، اما این احتمال وجود داردتمایل شریکان مذاکره‌کننده من این است که تمدید موعد مذاکرات بعد از 20 جولای می‌تواند سودمند باشد.
 همزمان با ظریف یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز  در گفت‌وگو با فارس از احتمال تمدید مذاکرات ایران و 1+5 بعد از 29 تیرماه خبر داد.
جان کری نیز روز سه‌شنبه بعد از چند دور مذاکره با ظریف، از وجود اختلاف‌نظرهای جدی میان طرفین خبر داد و گفت در مورد احتمال تمدید مهلت مذاکرات با کنگره و «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا گفت‌وگو می‌کند.
جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز  در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود گفت وزیر خارجه این کشور طی روزهای آینده با کنگره و رئیس‌جمهور درباره تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ مشورت می‌کند.
ساکی با بیان اینکه پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته است گفته تمدید مهلت مذاکرات یکی از گزینه‌های پیش رو است و درباره آن بحث خواهد شد.
گمانه‌زنی رسانه‌های غربی
 درباره تمدید مذاکرات
رسانه‌های لس آنجلس تایمز، رویترز، کریستین ‌ساینس مانیتور، سی‌ان‌ان و المانیتور با استناد به منابع مختلف تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ را محتمل‌ترین نتیجه ششمین دور این مذاکرات در شهر وین دانسته‌اند.
روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز در گزارشی و با خبر از تمدید احتمالی مذاکرات نوشت: آمادگی جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در تمدید مذاکرات نوعی تغییر رویکرد از سوی آمریکا است زیرا هفته گذشته یک مقام ارشد آمریکایی از عدم تمایل واشنگتن در تمدید مذاکرات خبر داده بود.
این گزارش می‌افزاید، مسیر تمدید مذاکرات با موانعی روبرو است. منتقدین داخل کنگره آمریکا عنوان می‌کنند که ایران خواهان توافق نیست و آنها احتمالا در راه تمدید زمان مذاکرات مانع‌تراشی خواهند کرد.
این روزنامه می‌نویسد: در حالی که دولت‌های ایران و آمریکا علایمی را جهت تمدید مذاکرات از خود نشان داده  و در پی خرید زمان هستند اما آینده این مذاکرات مبهم است.
 این گزارش می‌افزاید: همان‌طور که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، در سخنان اخیر خود مشخص کردند، ایران تنها در 2 صورت حاضر به قبول معامله هسته‌ای است. بر اساس این گزارش، حذف تحریم‌ها  و حفظ برنامه‌های هسته‌ای از جمله اهداف مطلوب ایران در مذاکرات است.
روزنامه لس‌آنجلس تایمز کارشکنی کنگره آمریکا و اعتقاد راسخ ایران بر حفظ دستاوردهای هسته‌ای و لغو تحریم‌ها را از جمله موارد بسیار مهم در مسیر ادامه احتمالی مذاکرات هسته‌ای نام نهاد.
کدام پیام ؟!
کریستین‌ ساینس ‌مانیتور نیز طی تحلیلی نوشت: ظاهرا پیشنهاد ایران برای آمریکا و سایر کشورهای عضو گروه 1+5 قابل قبول واقع نشده است. اما لحن سخنان جان کری و رویکرد مثبت آن نشان می‌دهد که در حال حاضر آمریکا مسئله را قابل حل می‌بیند.
 بر اساس این گزارش، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در شرایطی در ساعات پایانی روز سه‌شنبه عازم واشنگتن شد که حاوی پیام مهمی برای «باراک اوباما» بود و دیدگاه‌های دو طرف به یکدیگر نزدیک شده، اما هنوز توافق حاصل نشده است. اظهارات مثبت جان کری در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در وین نشان می‌دهد که کری خواهان تمدید مذاکرات است.
کریستین ساینس مانیتور به محتوای این پیام مهم اشاره‌ای نکرد.
 این روزنامه می‌افزاید: به گفته کارشناسان، تمدید مذاکرات در حد یک دوره شش ماهه آنچنان که در توافقنامه موقت آمده بود مطرح نیست، اما به احتمال زیاد تمدید مذاکرات برای چند هفته صورت می‌گیرد. با این وجود تمدید چند هفته‌ای مذاکرات نیز برای کنگره آمریکا که نسبت به مذاکرات بدبین است، زیاد به‌نظر می‌رسد. برخی از اعضای کنگره معتقدند که امکان حصول به توافق تا بیستم جولای وجود ندارد و از اوباما می‌خواهند که مسیر مذاکره را رها کرده و به تشدید تحریم‌ها علیه ایران بپردازد.
 بر اساس گزارش ساینس مانیتور به‌نظر می‌رسد که خوش‌بینی جان کری نسبت به توافق با ایران ناشی از پیشنهاد طرحی جدید توسط ایران باشد که به‌موجب آن ایران اعمال محدودیت بر فعالیت‌های هسته‌ای خود را برای چندین سال می‌پذیرد. بر طبق این پیشنهاد ایران می‌پذیرد که برای چند سال فعالیت هسته‌ای خود را - که به‌عنوان امضاکننده ان.پی.تی برخورداری از آن را حق مسلم خود می‌بیند- محدود ‌کند. اما پس از گذشت زمان مورد توافق، فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای خود را از سر خواهد گرفت.
 این گزارش می افزاید: یکی از مهم‌ترین موضوعات که هنوز طرفین بر روی آن به توافق نرسیدند تعداد سانتریفیوژهایی است که ایران می‌تواند در مدت محدودیت برنامه هسته‌ای خود در اختیار داشته باشد. بر طبق توافق موقت میان ایران و 1+5، ایران 10000 سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم در دست دارد.
آمریکا در حال حاضر خواهان کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران به 5000 عدد است؛ زیرا معتقد است هرچه تعداد سانتریفیوژهای فعال کمتر باشد، گریز هسته‌ای (مدت زمانی که می‌توان درصد غنی‌سازی اورانیوم را تا حد تولید سلاح هسته‌ای افزایش داد) طولانی‌تر خواهد شد. بنا بر ادعای بنیاد کنترل تسلیحات واشنگتن، سانتریفیوژهایی که ایران هم‌اکنون در دست دارد می‌تواند در 6 ماه ایران را به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای برساند. آمریکا می‌خواهد این زمان را به یک ‌سال افزایش دهد.
یک دیپلمات غربی نیز در گفت و گو با رویترز  با محتمل خواندن تمدید مذاکرات هسته‌ای گفت همچنان درباره حجم غنی‌سازی ایران اختلاف زیادی وجود دارد.
به گزارش تسنیم،  این دیپلمات غربی گفت این ایده که بتوان تا یکشنبه همه مسائل را حل و فصل کنیم غیر محتمل است. انتظار نتیجه‌ای در هفته‌های پیش رو به دلیل ورود به ماه آگوست را نباید داشت. یک وقفه کوتاهی خواهد بود.
برخی از منابع دیپلماتیک و مقامات غربی پیشتر گفته بودند تمدید مذاکرات با ایران تنها برای چند روز یا چند هفته قابل قبول خواهد بود.
در همین حال شبکه خبری سی‌ان‌ان از قول یک مقام غربی و یک دیپلمات نوشته مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ احتمالاً تمدید می‌شوند. پایگاه خبری المانیتور هم خبر مشابهی را منتشر کرده است. پیشتر خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از مقامات غربی از احتمال تمدید مهلت مذاکرات خبر داده بود.
آخرین خبرها از وین نیز به گزارش فارس  حاکیست ، یک منبع آگاه دیروز اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 که در حال حاضر در وین در جریان است، روز جمعه متوقف می‌شود. بر اساس این گزارش ، این مذاکرات چند ماه تمدید خواهد شد. هنوز مدت دقیق تمدید مذاکرات مشخص نیست.