kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۹۱۴
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
نیویورک‌تایمز گزارش داد

طرح برجامی پمپئو برای تصویب قطعنامه تسلیحاتی علیه ایران

نیویورک‌تایمز گزارش داد که وزیر خارجه آمریکا در حال تدوین یک استدلال حقوقی مبنی بر این است که واشنگتن همچنان یکی از مشارکت‌کنندگان برجام است تا بتواند با افزایش فشارها در شورای امنیت تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با‌ اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا در زمینه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران نوشت: «مایک پمپئو» در حال تدوین یک استدلال حقوقی است که بر اساس آن واشنگتن همچنان یکی از مشارکت‌کنندگان توافق هسته‌ای ایران است؛ توافقی که «دونالد ‌ترامپ» در سال 2018 از آن خارج شده و آن را بدترین توافق تاریخ آمریکا خوانده است.
نیویورک‌تایمز در ادامه می‌نویسد که این اقدام بخشی از استراتژی پیچیده فشار به شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران یا اعمال تحریم‌های بسیار سختگیرانه است.
این استراتژی طی روزهای گذشته از سوی مقامات دولت آمریکا به‌عنوان شروع چرخه‌ای برای تصویب یک قطعنامه جدید در شورای امنیت که کشورها را از صادرات تسلیحات متعارف به ایران منع می‌کند تشریح شده است.
این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: هر تلاشی برای تجدید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران مطمئنا با مخالفت علنی یا غیرعلنی روسیه و چین در سازمان ملل مواجه خواهد شد.
بر اساس این گزارش، روس‌ها پیش از این به همتایان اروپایی خود تأکید کرده‌اند که مشتاقانه منتظر آغاز فروش تسلیحات متعارف به ایران هستند.
نیویورک تایمز در ادامه اضافه کرد، پمپئو برای تحقق این مسئله طرحی را تدوین کرده است که با مخالفت متحدان اروپایی واشنگتن رو‌به‌رو خواهد شد و طبق آن آمریکا ذاتاً یکی از مشارکت‌کنندگان در برجام تلقی خواهد شد و هدف آن استفاده از تهدید مکانیسم ماشه است که می‌تواند همه تحریم‌های قبل از امضای برجام را علیه ایران مجدداً اعمال کند و اگر تحریم‌های تسلیحاتی در شورای امنیت تمدید نشود واشنگتن از این حق ادعایی خود به‌عنوان یکی از طرفهای توافق استفاده کند.
به گزارش فارس، نیویورک‌تایمز افزود: دیپلمات‌های اروپایی که از این تلاشها در آمریکا مطلع هستند می‌گویند که دونالد ‌ترامپ و مایک پمپئو دارند به‌صورت دلبخواهی انتخاب می‌کنند که برای پیشبرد دستور کار خود بخشی از توافق هستند یا نه!
این روزنامه در ادامه گزارش خود می‌گوید، کل این درام پاییز سال جاری و چند هفته قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند به نمایش درآید؛ یک جنگ بالقوه با ایران در بحبوحه کارزار و مبارزات انتخاباتی ‌ترامپ.
طبق یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی ‌منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهرماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ‌افزار بخرد. مقام‌های آمریکایی بارها ضمن ابراز نگرانی از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران خواستار جلوگیری از این مسئله شده‌اند. پیش از این، «ولادیمیر ارماکوف» مدیر اداره کنترل تسلیحاتی و عدم ‌اشاعه وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موقت هستند و اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شوند.