kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۸۱۸
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

روزنامه مدعی اصلاحات، ستاد انتخاباتی دموکرات‌ها!




روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «دموکرات‌ها، میشل اوباما را به میدان می‌آورند» نوشت: «با پايان رقابت درون‌حزبي دموکرات‌ها براي انتخاب نامزد نهايي حزب، موضوع معاون احتمالي جو بايدن، بعد از اخبار مربوط به‌ ويروس کرونا به‌يکي از سوژه‌هاي موردعلاقه رسانه‌ها تبديل شده است... بايدن گفته است علاقه دارد ميشل اوباما، همسر باراک اوباما و بانوي اول سابق ايالات‌ متحده، معاونش باشد.»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «بايدن اين روزها دعا مي‌کند تا با همراهي ميشل اوباما بتواند مانع از تمديد چهار ساله رياست‌جمهوري ترامپ شود.»
مدعیان اصلاحات در مواجهه با غرب، دو ‌اشتباه فاحش را بارها تکرار کرده‌اند. یکی اینکه ساختار حاکمیتی آمریکا را به «دموکرات‌های خوب و جمهوری‌خواهان بد»! تقسیم کرده و دیگر اینکه، کشورهای سلطه‌گر غربی را به «اروپای خوب و آمریکای بد»! تقسیم کرده‌اند.
این در حالی است که اولا این دو حزب آمریکایی در هر موضوعی با یکدیگر اختلاف داشته باشند، در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران هیچ اختلافی با هم ندارند. نمونه آشکار این مسئله در دوران ریاست‌جمهوری اوباما رخ داد. باراک اوباما از هیچ اقدامی علیه مردم ایران دریغ نکرد، از ترور دانشمندان هسته‌ای تا حمایت از فتنه 88 و افزایش تحریم‌ها.
ثانیا برخلاف ادعای طیف اصلاح‌طلب، کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان، در مسئله ایران، کاملا همصدا با آمریکا هستند. برای نمونه پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور به فضا، تروئیکای اروپایی همصدا با آمریکا، علیه این مسئله موضع‌گیری کردند.
رسانه‌های مدعی اصلاحات در این روزها به ستاد انتخاباتی دموکرات‌ها تبدیل شده‌اند. این رسانه‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا نیز به ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون- مشهور به مادر داعش- تبدیل
شده بودند.
سیاه‌نمایی کرونایی از وضعیت کشور
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد روز گذشته در اقدامی تأمل برانگیز با اختصاص سه تیتر سیاه «سونامی چک برگشتی در بازار»، «سقوط کرونایی معاملات مسکن» و «سینما تو کرونا در روزگار بلاتکلیفی» در نیم صفحه اول خود به سیاه‌نمایی علیه وضعیت کشور آن هم در شرایطی که موج همدلی، ایثار و کمک مؤمنانه و همچنین مجاهدت همه دستگاه‌ها برای مقابله با پیامدهای اقتصادی و اجتماعی کرونا در سراسر کشور به راه افتاده است، پرداخت.
این روزنامه در یکی از مطالب خود نوشت: «به نظر می‌رسد اگر بسته‌های حمایتی به روز و اصولی تدوین نشود، ورشکستگی و نابودی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی با روش‌های کنونی حمایتی قطعی است. این روزها بازاری‌ها شرایط سختی را می‌گذرانند. از یک طرف سایه شوم جبران خسارت و چک برگشتی از راه دریافت پول با بهره بالا یا همان نزول و از طرف دیگر دست و پنجه نرم کردن با تقاضای اندکی که به دلیل کاهش قدرت خرید به وجود آمده است. آیا این روند قابل تغییر است؟»
گفتنی است از روزی که خبر ابتلا به کرونا در ایران تأیید شد، دستگاه‌های تبلیغاتی غربی تمام تلاش‌های خود را روی این نکته متمرکز کردند تا با برجسته کردن «ضعف‌های» جمهوری اسلامی در امر مبارزه با این ویروس در میان مردم احساس یاس و ناامیدی و افسردگی ایجاد کنند. چرا که یاس و ناامیدی و افسردگی نه تنها باعث بدبینی نسبت به جمهوری اسلامی می‌شود بلکه مقابله و درمان مبتلایان به این ویروس را نیز مشکل‌تر می‌کند.
این در حالی است که نوع مواجهه ایران با ویروس کرونا، از جامعه پزشکان و پرستاران و وزارت بهداشت و سپاه و ارتش و بسیج تا تک‌تک مردم عزیز کشورمان، و از راه‌اندازی کارگاه‌های متعدد تولید ماسک تا تهیه اقلام بهداشتی و خوراکی برای خانوارهای کم‌بضاعت و ضدعفونی کردن سطح شهر و... همگی خودباوری و همبستگی مردم ایران را نمایش داد و از سوی دیگر تصاویر متعدد از غارت فروشگاه‌ها در اروپا و آمریکا و در ادامه صف‌های طولانی مردم در مقابل فروشگاه‌های عرضه اسلحه- برای مراقبت از خود در دوران احتمالی قحطی- فرهنگ بسیار پایین شهروندان غربی را نشان می‌داد.
از آنجا که مدعیان اصلاحات مبتلا به «خودتحقیری حاد» هستند و در این سال‌ها تلاش کردند تا این روحیه مخرب و خسارت بار را در سطح جامعه ترویج دهند، در همین راستا به جای برجسته‌سازی نقاط مثبت و اقدامات مؤثر همه دستگاه‌ها در راستا کم‌اثرتر کردن پیامدهای اقتصادی و اجتماعی این ویروس، به سیاه‌نمایی از وضعیت کشور هستند تا اوضاع اسفبار مدینه فاضله‌شان را لاپوشانی کنند.
اصلاح‌طلبان از مسئولیت پاسخگویی فرار نکنند
روزنامه همدلی روز گذشته در یادداشتی نوشت: مردم ناکارآمدی‌های دولت کنونی و مجلس فعلی را با نمره‌ای منفی در کارنامه آنان [اصلاح‌طلبان] منظور کرده‌اند و البته دنیای سیاست است و آنها اگرچه با عملکرد این دولت و مجلس احساس فاصله می‌کنند، اما باید در کارنامه‌شان خود را سهیم بدانند. شانه‌ خالی کردن از زیر بار این مسئولیت بدون تردید نقض پیمان با مردمی است که به ‌اشاره آنان پای صندوق‌های رای حاضر شدند.»
مسئولیت کاهش مشارکت را به عهده بگیریم
 «اکنون که بسیاری از مردم از تاثیر رای خود در روند امور کشور نا امید شده‌اند (به‌طوری‌که در انتخابات گذشته نیز نزدیک به 60درصد غیبت را بر حضور درپای صندوق‌های رای ترجیح دادند) اصلاح‌طلبان حاضر در صحنه سیاسی ایران باید مسئولیت‌بخشی از این60 درصد غایب انتخابات و البته نا امیدی مردم را برعهده بگیرند و اصلاحاتی جدی و بلکه رستاخیزی در نحوه سیاست‌ورزی خود ایجاد کنند.»
در این مطلب آمده است: اصلاح‌طلبان «فرصتی پیدا کرده‌اند تا به اتاق خود بروند و به کارهایشان فکر کنند... تا همه کجی‌ها و ناراستی‌ها و البته بی‌عملی‌هایشان را چون آینه‌ای روبه‌رویشان بگیرد و بدون هیچ ابهامی نشانشان دهد که با رای مردم چه کرده‌اند که مردم هم بی‌خیال‌شان شده‌اند و ترجیح داده‌اند به کنج انزوای خود برگردند؟»
سوءاستفاده از واژه‌ها
روزنامه شرق در شماره دیروز در خبری با عنوان «درگذشت دومین آیت‌الله اعتدال» نوشت: «بعد از آیت‌الله بطحائی، آیت‌الله امینی دومین آیت‌الله با مشی اعتدالی است که در یک ماه اخیر فوت می‌کند...»
هر کلمه در نظام زبان‌شناسی دالی محسوب می‌شود که بر مدلولی دلالت می‌کند. برای نمونه «درخت» یعنی همین که حروفی که کنار هم قرار گرفته و یک کلمه را ساخته دال محسوب می‌شود و موجودی که برگ و شاخه و ساقه و ریشه دارد. کلماتی مانند «اعتدال» و یا «اصلاحات» نیز همین گونه هستند با این تفاوت که این کلمات دو مدلول دارند. در حالت نخست بر نوعی رفتار یا بر عملکردی دلالت می‌کنند و در حالت دیگر بر یک گروه و یا حزب با رویکرد سیاسی خاص دلالت دارند.
حالا این جماعت از مفاهیم متداول که از این کلمات استنباط می‌شود به نفع خود سوءاستفاده می‌کنند. برای اثبات آنچه گفته شد به ذکر یک نمونه می‌پردازیم. شرق در بخشی از خبر فوق نوشته است: «[آیت‌الله امینی] خطاب به گویندگان، نویسندگان، اصحاب تریبون، نخبگان و كسانی كه حرف و سخن آنان در مردم تأثیر دارد، بیان کرد: «عزیزان، سروران، بزرگان اختلافات جزئی را دامن نزنید كه خدا می‌داند این به صلاح كشور و نظام ما نیست. آقایی كه تریبون در دست داری خداوند این تریبون را در اختیار تو قرار داده است و تو باید با آن برای ایجاد وحدت كوشش كنی نه اینكه باعث ایجاد تفرقه شوی.»
در تیتر خبر مرحوم آیت‌الله امینی، دومین آیت‌الله اعتدال نامیده شده و این روزنامه زنجیره‌ای خود و هم قطارانش را معیار و شاخص اعتدال در نظر گرفته است. سپس در ادامه از قول مرحوم آیت‌الله امینی نوشته است که ایشان به نویسندگان، اصحاب تریبون و... که رسانه‌ها را نیز دربر می‌گیرد توصیه کرده که از تریبونی که دارند، در جهت دامن زدن به اختلافات استفاده نکنند. این در حالی است که از اواخر اسفندماه تاکنون روزنامه شرق به همراه دیگر روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب تمام توان خود را در جهت ایجاد اختلاف و تفرقه در میان نمایندگان منتخب در مجلس یازدهم به کار گرفته‌اند که در روزهای گذشته تعدادی از این گزارش‌ها در همین ستون مورد بررسی قرار گرفته است. تیتر یکی از این گزارش‌ها که در آفتاب یزد منتشر شد این بود: «آیا قالیباف نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم را روبه‌روی هم قرار خواهد داد؟»