افزایش بیش از 21 درصدی قیمت لبنیات طی یک سال
بانک مرکزی در گزارش خردهفروشی مواد غذایی اعلام کرد: نرخ گروه لبنیات در یک سال اخیر 21/7 درصد افزایش یافت.
همچنین براساس این گزارش در یکسال اخیر نرخ تخممرغ 10/5 درصد، برنج 3/3درصد، میوههای تازه 32درصد، سبزی های تازه 7/8درصد، گوشت قرمز 6/1درصد، گوشت مرغ 8درصد قند و شکر 8/8 درصد، چای 0/3درصد و روغننباتی 3/9 درصد افزایش و قیمت حبوب 16/2 درصد کاهش یافته است.
بانک مرکزی همچنین گزارش متوسط قیمت خردهفروشی برخی از مواد خوراکی در تهران طی هفته منتهی به 1393/4/20 را منتشر کرد که براساس آن نرخ 11 گروه کالایی در قالب 42 قلم کالا اعلام شد.
براساس این گزارش: قیمت 4 گروه لبنیات، میوههای تازه، سبزیهای تازه و گوشت قرمز افزایش، نرخ تخممرغ و گوشت مرغ کاهش و نرخ 5 گروه برنج، حبوب، قند و شکر، چای و روغن نباتی ثابت اعلام شده است.در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای ماست غیرپاستوریزه و شیر پاستوریزه به ترتیب معادل 7/1 درصد و 2/8 درصد افزایش یافت و قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. بهای تخممرغ معادل 3/6 درصد کاهش داشت و شانهای 78000 الی 97000 ریال فروش میرفت.در این هفته در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک و درجه 2 ثابت بود. در گروه حبوب، بهای نخود معادل 0/1 درصد کاهش ولی قیمت لوبیا چشمبلبلی 0/6 درصد افزایش یافت. بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.
در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند معادل 0/6 درصد و گوشت تازه گاو و گوساله 0/1 درصد افزایش ولی قیمت گوشت مرغ 2/5 درصد کاهش داشت.در این هفته بهای فند، شکر، چای خارجی و انواع روغننباتی ثابت بود.
بانک مرکزی در این گزارش اعلام کرد: قیمت گروه لبنیات در یک ماه اخیر 1/4 درصد، تخممرغ 10/2 درصد، برنج 0/2 درصد، سبزیهای تازه 12/3 درصد و قند و شکر 0/2 درصد افزایش، نرخ حبوبات، چای و روغن نباتی ثابت و قیمت گروه میوههای تازه 11/3 درصد، گوشت قرمز 0/6 درصد و گوشت مرغ 6/4 درصد کاهش یافته است.
مجوز 15 درصدی
افزایش نرخ لبنیات
دبیر انجمن صنایع لبنی ایران گفت: با توجه به افزایش نرخ شیر خام، صنایع لبنی تنها مجوز 15 درصد بالا بردن قیمت محصولات خود را دارند و بیش از آن مجوز قانونی ندارد.
رضا باکری در گفتوگو با ایرنا، افزود: در ابتدای ماه مبارک رمضان بنا به درخواست صنایع لبنی، مجوز افزایش 15 درصدی محصولات لبنی صادر و اعمال شد، البته این در حالیست که برخی از صنایع به دلیل ماه مبارک رمضان افزایش نرخی در محصولات خود نداشتهاند که این رشد پس از پایان ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد.
وی افزایش نرخ محصولات لبنی را تا سقف 15 درصد دانست و اظهار داشت: هر کارخانهای دارای سبد متنوع کالایی است که این افزایش در برخی کالاها اعمال میشود و برخی از کالاها نیز افزایش قیمت نخواهند داشت.
دبیر انجمن صنایع لبنی ایران تصریح کرد: در واقع کالاهایی که به حاشیه زیان برسند، اصلاح قیمت میشوند و در این راستا صنایع میتوانند تا پایان سال جاری این افزایش 15 درصدی را در کالاهای تولیدی خود اعمال کنند.
باکری، با بیان اینکه قرار بود برای پایان ماه مبارک رمضان نیز 15 درصد دیگر به نرخ محصولات لبنی اضافه شود، تاکید کرد: تاکنون هیچ مصوبهای برای افزایش مجدد 15 درصدی محصولات لبنی برای پایان ماه رمضان از سوی کارگروه کنترل بازار دریافت نشده است، بنابراین افزایش مجدد نرخی در اوایل مرداد ماه امسال نخواهیم داشت. وی گفت: طی هفته گذشته برای جلوگیری از افزایش مجددد 15 درصدی قیمت محصولات لبنی پیشنهاد اختصاص یارانه مابهالتفاوت نرخ شیر خام به دامداران برای فصل تابستان به کارگروه کنترل بازار ارایه شده است.
وی افزود: نتیجه مکاتبات مذکور برای اواخر ماه مبارک رمضان از سوی کارگروه کنترل بازار اعلام خواهد شد.
به گفته باکری، در صورتی که یارانه مجددی برای دریافت شیرخام فصل تابستان به دامداران اختصاص یابد، افزایش در نرخ محصولات لبنی نخواهیم داشت.