kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۴۸۲
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
جهانپور:

وزارت بهداشت به مجلس، قوه قضائیه و نهادهای بالادستی پاسخگو است نه شورای شهر

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه این ادعا که ما آمار سیاسی اعلام می‌کنیم را کاملاًً رد می‌کنم، افزود: وزیر بهداشت طبق هیچ قانونی مجبور نیست به شورای شهر برود و بخواهد برای آنها آمار اعلام کند.




به گزارش کیهان، کیانوش جهانپور روز گذشته در نشست خبری که به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه، باتوجه به درخواست ایران برای دریافت وام 50 میلیون یورویی از بانک جهانی که قرار است به‌صورت تجهیزات به دست ما برسد، آیا در شرایط فعلی کمبودی داریم که اقدام به دریافت چنین وامی‌ کردیم یا دلیل دیگری دارد؟، اظهار داشت: اگر قرار به توسعه اقدام‌های مقابله با کرونا باشد نیاز به تجهیز زیرساخت‌ها است که این مهم نیازمند اعتبارهای جدید است. در حال حاضر هدف‌گذاری ما این نیست که آنچه داریم کافی است بلکه به‌دنبال توسعه و تقویت زیرساخت‌ها و امکانات هستیم.
تلاش پیمانکاران رسانه‌ای فارسی زبان
 برای پنهان ماندن تحریم واردات دارو و تجهیزات پزشکی
جهانپور افزود: در حال حاضر با توجه به تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت نیاز به اقدام‌های دیگر داریم تا بتوانیم خودمان را تقویت کنیم؛ توجه کنید که ساده‌ترین امکانات برای مدیریت کرونا تامین کیت تشخیص برای تست بیشتر است تا به مهار و کنترل بیماری نزدیک‌تر شویم. در همین راستا و در حالی که منابع مالی سفارش کیت تشخیصی از کره جنوبی تامین شده بود، سوئیفت تحریم می‌شود و سفارش ریجکت می‌شود. بعد هم‌پیمانکاران رسانه‌ای به زبان فارسی زمینه‌سازی می‌کنند تا افشا نشود که واردات دارو و تجهیزات پزشکی تحریم است.
موفقیت ایران در مبارزه با کرونا با وجود تحریم‌ها برای دشمنان سخت است
وی ادامه داد: برای دشمنان ایران سخت است که به رغم تحریم‌های همه‌جانبه بسیاری از تخت‌های اختصاص یافته برای کووید ۱۹ خالی است. در حال حاضر شما مشاهده می‌کنید که ایران با همین امکانات دستاوردهای چشمگیری داشته است حالا فرض کنید ایران به500 هزار کیت جدید دسترسی پیدا کند، قطعا مدیریت بهتری رقم خواهد خورد و این مسائل طبیعتاًً برای دشمنان قابل تحمل نخواهد بود و تلاش خواهند کرد از طریق سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی کارشکنی کنند.
سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: سیاستمداران کشورهای تحریم‌کننده که به دنبال انزوای ایران بودند در مواجهه با یک بیماری مشاهده می‌کنند که در کشور آنها کامیون کامیون بیمار جا به جا می‌کنند و بیماران روی زمین خوابیده‌اند، کمبود اقلام مختلف و ونتیلاتور و انتقادات داخلی دارند، اما وضعیت کشور ما به گونه دیگری است.
جهانپور افزود: به هر حال دنیا مقایسه می‌کند، کشوری که اقتصاد اول دنیا و بزرگ‌ترین تولید کنده علم و فناوری دنیاست چنین وضعیتی دارد و کشور دیگری که مورد تحریم آن کشور است و مبادلات بانکی و شرکت‌هایی که می‌خواهند دارو و تجهیزات پزشکی بدهند، تحریم هستند، وضعیت بهتری دارد. هر کس وزیر بهداشت و رئیس‌جمهور آن کشور باشد باید توجیه کند. مکانیزم اول انکار و مکانیزم دوم فرافکنی است و باید تحریم‌ها را تشدید کنند.
هیچ الزام قانونی برای پاسخگویی وزیر بهداشت به شورای شهر وجود ندارد
وی همچنین درباره درخواست شورای شهر تهران برای پاسخگویی وزیر بهداشت درباره آمار کرونا گفت: بعید می‌دانم جایی شورای شهری چنین چیزی را بخواهد چون آیین‌نامه را اطلاع دارند نمی‌توانند به وزیر بگویند بیاید و پاسخ دهد. آنها نمایندگان مردم در شهرهای مختلف هستند می‌توانند وقت بگیرند و با وزیر بهداشت صحبت کنند. هر روستایی و هر شهری می‌تواند با مسئولان خودش درباره کرونا صحبت کند، در وزارت بهداشت نمی‌توانیم به یک شورای شهر یا چند شورای شهر پاسخگو باشیم، خارج از آن چیزی نداریم.
جهانپور اظهار داشت: وزیر بهداشت؛ وزیر بهداشت ایرانیان است. نمی‌شود درخواست یک شورای شهر اجابت شود برای دیگری نشود، این تبعیض است، ما اهل تبعیض نیستیم.
وی افزود: درباره ابهام آمار از مسئولان شورای شهر بپرسید. ما شفاف‌سازی آمار را در ایران داشتیم، اما خط تبلیغاتی خاصی دنبال می‌شود و عده‌ای هم همراهی دارند نمی‌دانم چرا اتفاق می‌افتد حتما خودشان جواب قانع‌کننده دارند. در هیچ کشوری آمار فوتی را از گورستان‌ها نمی‌گیرند. هر چیزی شاخص و استانداردی دارد در این مورد هم تنها مرجع ذی‌صلاح وزارت بهداشت است. تکلیف روشن است اما کسانی که گرایش سیاسی دارند دغدغه آنها را درک می‌کنیم.
سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: وزیر بهداشت طبق هیچ قانونی مجبور نیست به شورای شهر برود و بخواهد برای آنها آمار اعلام کند، وزارت بهداشت به مجلس و قوه قضائیه و نهادهای بالادستی پاسخگو است و اینکه می‌گویند ما آمار سیاسی اعلام می‌کنیم را کاملاًً رد می‌کنم.
اپیدمی‌کرونا کارزار انتخاباتی نیست
جهانپور ادامه داد: از همه خواستیم موضوع سلامت را سیاسی نکنند اما به‌نظر می‌رسد علاقه سیاسیون بیشتر از عرف است و قابل تحلیل است، ولی معتقدیم که اپیدمی ‌کرونا و بسیج ملی مقابله با کرونا کارزار انتخاباتی نیست، اشتباه نگیرید.
 برخی سرمایه اجتماعی را به بازی گرفته‌اند
وی گفت: برخی دوستان، البته جای خاصی مدنظرم نیست، سرمایه اجتماعی را به بازی گرفته‌اند این کار درستی نیست. مثل این است که امروز در حصر آبادان و‌ اشغال خرمشهر عده‌ای در حال جنگ هستند اما عده‌ای می‌گویند تعداد شهدا را کم یا زیاد اعلام می‌کنید.
فاصله‌گذاری هوشمند به معنای عادی‌سازی نیست
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت افزود: آمار در تهران هم بر اساس نتایج آزمایشگاهی است. اینکه عادی‌سازی اتفاق بیفتد هر کسی نگران این است که مردم تصور نکنند فضا عادی است. فاصله‌گذاری هوشمند به معنای عادی‌سازی نیست، چون شرایط عادی نیست و هر عادی‌سازی پیامدهای خودش را دارد. جهانپور افزود: تلاش می‌کنیم همین آمار که فعلا روند نزولی دارد را هر روز اعلام کنیم اما شرایط عادی نیست. اینکه یک یازدهم مرگ و میر کشور ناشی از کرونا باشد. از هر ۱۱ نفر فوتی یک نفر به علت کووید ۱۹ است نشان می‌دهد که شرایط عادی نیست و هیچ‌کس به‌دنبال عادی‌سازی این شرایط نیست. شرایط ویژه است به همین دلیل پروتکل اعلام می‌شود.
 عده‌ای در داخل و خارج به‌دنبال سیاسی‌کاری هستند
وی درباره اینکه آیا اعلام موفقیت برخی کشورها در اپیدمی‌کرونا سیاسی است گفت: اینکه می‌گویند مثلا کره جنوبی بهتر از ما عمل کرده، حرف سیاسی نیست ما هم پذیرای آن هستیم. این حرف به جغرافیا مربوط است نه سیاست. اما کشوری به نام آمریکا هست که دنبال سیاسی‌کردن ماجراست و خیلی علاقه‌مند است سلامت را به سیاست گره بزند. آیا تحریم خرید تجهیزات پزشکی برای کرونا سیاسی نیست؟
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد:‌ ترامپ خودش به‌دنبال ونتیلاتور است اما می‌گوید آماده‌ایم به ایران ونتیلاتور بدهیم. آیا این حرف سیاسی نیست؟ عده‌ای در داخل و خارج به دنبال سیاسی‌کردن کرونا هستند. اینکه عده‌ای در داخل آمار کرونا را زیر سؤال می‌برند، سیاسی نیست؟ کارزار ما کارزار بهداشتی است نه سیاسی.
هرکس در حیطه تخصص خودش صحبت کند
جهانپور گفت: اینکه می‌گوییم این قدر حق به جانب صحبت نکنید، توهین به آنها نیست. می‌گوییم هر کس در حیطه تخصص خودش صحبت کند. اگر می‌گویند مرجع آمار کرونا وزارت بهداشت نیست اعلام کنند. بیایند هر روز نتایج و آمار را اعلام کنند. اگر می‌گویند آمار را سازمان آرامستان باید اعلام کند باز هم می‌گوییم چشم. اگر این نیست حرمت‌ها را رعایت کنند.
وی اظهار داشت: اینکه عده‌ای اطلاعات لازم را ندارند، تست‌ها را نمی‌شناسند از آزمایشگاه‌ها خبر ندارند بعد هر روز آمار را زیر سؤال می‌برند درست نیست. اگر غیر از این است، آمار اعلام کنند ما هم راحت‌تریم. وزارت بهداشت داوطلب این نیست که خیلی زود اعلام کند موضوع کرونا تمام شده است.
سخنگوی ستاد ملی کرونا افزود: ما محبوریم و محکومیم به مستندات استناد کنیم. مستندات همین آماری است که هر روز اعلام می‌شود. هیچ‌کس حق ندارد در آمار دستکاری کند. به دنبال عادی‌سازی شرایط هم نیستیم. اگر مردم یا مسئولان فکر کنند شرایط عادی است درست نیست و پیامدهای دارد که خیلی مثبت نیست.
 علاقه جناح‌های سیاسی به تحلیل آمار کرونا
جهانپور تأکید کرد: ما داروغه شهر نیستیم، قصد آن را هم نداریم. از تلاش نظام آزمایشگاهی کشور دفاع می‌کنیم که برای ثبت و گزارش داده‌ها شبانه‌روز تلاش می‌کنند. نتیجه آن را هم با صداقت به مردم اعلام می‌کنیم. فهم این موضوع که چرا سیاسیون از هر جناح و قماش علاقه ویژه‌ای به این آمار دارند برای ما سخت است تحلیل آن را هم نداریم.
وی افزود: باید هر حرف ضد و نقیض و بی‌پایه‌ای را در وزارت بهداشت بشنویم ولی کوچک‌ترین‌ اشاره نکنیم که ناراحت نشوند اما در هر صورت قرار نیست قطار سلامت را به لکوموتیو سیاست پیوند بزنیم و مانع آن هم می‌شویم. بقیه موارد هم دستگاه‌های دیگر نظارت و رسیدگی می‌کنند.