kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۷۷۱
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸
رئیس‌جمهور خبر داد

مردم نسبت به ذخایر کالاهای اساسی نگران نباشند

رئیس‌جمهور گفت: برای تمام کالاهای مورد نیاز کشور، هم ذخایر کالاها و هم خریداری مقدار اجناس و کالای مورد نیاز و هم تجهیزات پزشکی و دارو تا پایان سال برنامه‌ریزی شده است. مردم نسبت به ذخایر کالاهای اساسی تا پایان سال نگران نباشند.





حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور صبح دیروز (سه‌شنبه) در جلسه اقتصادی دولت، گفت: یک بحث محدودیت‌هایی است که تحت عنوان فاصله اجتماعی و فاصله هوشمند باید انجام شود که به تدریج و منظم به اطلاع مردم می‌رسد که مجازند چه اقداماتی را انجام دهند، چه کسب و کارهایی می‌توانند فعالیت کنند یا نمی‌توانند فعال باشند، بخش‌های آموزشی همچنان نمی‌توانند فعالیت کنند، بحث حمل‌ونقل و بحث‌هایی که توضیح داده می‌شود.
جزئیات بسته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی
رئیس‌جمهور تصریح کرد: بسته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی را در این رابطه مدنظر قرار دادیم که از این بسته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی، ۲۵ هزار میلیارد مربوط به بخش درمان، دارو و تجهیزات پزشکی و بخشی هم مربوط به صندوق بیمه بیکاری می‌شود. این بخش، کمک بلاعوضی است که توسط دولت برای مسائل کرونا پرداخت می‌شود.
روحانی خاطر نشان کرد: یک بسته ۷۵ هزار میلیارد تومانی هم است که به صورت تسهیلات به عموم مردم و یارانه‌بگیران یا به کسب و کارهایی که قبلا اعلام شده در ۱۰ رسته‌ای که در این ایام تحت فشار بیشتری قرار گرفتند، پرداخت می‌شود که حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان است. 23  میلیارد هزار تومان دیگر هم قرار بود به یارانه‌بگیران با سود ۱۲ درصد بدهیم. وی با‌اشاره به اینکه بخشی از جلسه امروز بحث شد که چگونه وام یک میلیون تومانی را قرض‌الحسنه کنیم، ادامه داد: وام یک میلیون تومانی مثل قبل نیست و ۱۲ درصد سود آن را دولت پرداخت می‌کند و این وام قرض‌الحسنه شده است. تلاش می‌کنیم تا قبل از ماه رمضان این پول را پرداخت کنیم و از تیرماه به تدریج از یارانه خانوار کم می‌کنیم.
رئیس‌جمهور افزود: همه تلاش ما این است که بتوانیم قبل از روز اول ماه رمضان این یک میلیون تومان در حساب همه یارانه بگیران واریز شود و آنها بتوانند از آن استفاده کنند.
روحانی با‌اشاره به اینکه طی چهارچوبی به مردم اطلاع داده می‌شود، آنهایی که مایل هستند از این وام قرض‌الحسنه استفاده کنند و باید از طریق پیامک اعلام کنند، اظهار داشت: پولی که به صورت وام در اردیبهشت ماه پرداخت می‌شود، ‌از تیر ماه به تدریج از یارانه آنها کسر خواهد شد.
وی در این باره تصریح کرد: یارانه اردیبهشت و خرداد آنها پرداخت می‌شود و از تیر ماه به بعد ماهانه یک مقدار کسر می‌شود به خاطر آن یک میلیون وامی که به صورت قرض الحسنه پرداخت شده، رقمی حدود ۳۵ هزارتومان است که برداشت می‌شود.
یارانه ویژه‌ ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزارتومانی
روحانی بیان داشت: ما اعلام کردیم که به ۳ میلیون نفر که در شرایط مضیقه اقتصادی زندگی می‌کنند یک یارانه ویژه‌ای برای ۴ ماه، بین ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزارتومان که در ماه اسفند و فروردین پرداخت کردیم و در ماه اردیبهشت و خرداد هم پرداخت می‌کنیم که علاوه‌بر این چهار پرداخت یک پرداخت ویژه در ماه رمضان به این ۳ میلیون نفر اضافه پرداخت می‌کنیم.
روحانی تاکید کرد: ۴ میلیون خانواری بود که از قبل اعلام کرده بودیم که به آنها یک وام یک تا ۲ میلیون تومانی به صورت قرض‌الحسنه یعنی همان چهاردرصد پرداخت می‌شود که برنامه‌ریزی کردیم که علاوه‌بر این یک میلیونی که به همه خانوارهای یارانه بگیر داده می‌شود برای برخی از آن خانواده‌ها که مشخص می‌شود مقداری اضافه بر آن یعنی بین یک و نیم تا دو میلیون پرداخت می‌شود.
وی بیان داشت: با همکاری وزارت‌خانه‌های مربوطه تلاش دولت این است که همه اقدامات در اردیبهشت ماه ۹۹ انجام شود و در اواخر اردیبهشت اعلام شود و مردم برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل مراجعه کنند و امیدواریم تا پایان خرداد این تسهیلات به کسب و کارهایی که مشمول این بسته حمایتی می‌شوند، پرداخت شود.
عدم اخراج کارگران
شرط دریافت تسهیلاتی حمایتی از مشاغل
رئیس‌جمهور اظهار داشت: تسهیلاتی حمایتی از مشاغل فقط شامل کسب و کارهایی می‌شود که کارگران خود را تعدیل و اخراج نکرده باشند.
وی ادامه داد: اگر یک بنگاه کوچک و متوسط کارگری را اخراج کرده باشد شامل حال او نمی‌شود اما مشاغلی که کارگران خود را با سختی در این شرایط حفظ کرده‌اند و حقوق آنها را پرداخت کرده‌‌اند مشمول این تسهیلات می‌شوند. محاسبه و معیار این تسهیلات بر این اساس است که مقداری برای سرمایه در گردش و بخشی هم برای حفظ کارگران در مشاغل است و امیدواریم تا ۱۵ اردیبهشت مشخصات کسب و کار اعلام شود تا بر اساس مقررات در اواخر اردیبهشت پرداخت شود.
مردم نسبت به ذخایر کالاهای اساسی
 نگران نباشند
وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تمام تسهیلات مصوب تا آخر خرداد ماه ۹۹ به همه پرداخت شود تا برای کسب و کارهایی که در این مدت فعالیت کردند یک تنفس ایجاد شود. رئیس‌قوه مجریه با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین کالاهای اساسی نداریم، گفت: حدود ۴ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات کشور و کالاها روی کشتی‌ها است. با تلاش‌های انجام شده یک میلیون تن از این کالاها ترخیص شده است که در بازار تحول بزرگی را ایجاد می‌کند.
وی تاکید کرد: سه میلیون تن کالای باقیمانده هم تا هفته‌های آینده ترخیص می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد و شرایط خوبی را در بازار کالاهای اساسی به وجود می‌آورد.برای تمام کالاهای مورد نیاز کشور، هم ذخایر کالاها و هم خریداری مقدار اجناس و کالای مورد نیاز و هم تجهیزات پزشکی و دارو تا پایان سال برنامه‌ریزی شده است. مردم نسبت به ذخایر کالاهای اساسی تا پایان سال نگران نباشند و این کالاها در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.