kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۳۲۷
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
رئیس‌جمهور:

نوروز فرصت شیوع بیشتر کرونا نباشد/ مردم همکاری نکنند دیرتر به نتیجه می‌رسیم

رئیس‌جمهور با ‌اشاره به اینکه ویروس کرونا اختصاص به کشور و منطقه‌ای ندارد، گفت: توصیه این است حتی‌الامکان ترددها به حداقل ممکن تقلیل یابد.




حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه هیئت دولت در مورد مبارزه با ویورس کرونا در کشور گفت: مسئله ویروس کرونا تقریبا اختصاص به کشور و منطقه‌ای ندارد و اکثر کشورهای جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند.این ویروس به نوعی به مسافرت و تردد تاثیر دارد و فشارهای فراوانی به اقتصاد جامعه وارد کرده است. بنابراین این موضوع را باید جدی بگیریم.
روحانی بیان داشت: از مردم می‌خواهم که این مسئله را جدی بگیرند. به این ویروس به سادگی نگاه نکنیم و برای سلامت و خانواده خطرناک در نظر بگیریم. گرچه از لحاظ علمی و پزشکی این ویروس خیلی خطرناک‌تر از ویروس‌های شبیه آنفلوآنزا نیست اما به دلیل مسئله واگیری سریع و شیوع این بیماری جایگاه خاص خود را پیداکرده است و به همین دلیل در همه کشورهای دنیا تاثیر گذاشته است.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: اینکه در برابر بیماری کرونا چه باید بکنیم و چه اقداماتی انجام دهیم، تقریبا به یک نسخه واحدی رسیده ایم و بر آن تاکید داریم. این زنجیره شیوع از یک فرد شروع می‌شود و فرد وارد جمعی می‌شود و آن جمع را آلوده می‌کند و آن جمع هم به جمع دیگری می‌روند و آنان دچار مشکل می‌شوند. این زنجیره‌ای است که از نقطه‌ای شروع می‌شود و از نقاط بین شهری و حتی بین کشورها هم عبور کند.
وقتی می‌گوییم سفر خطرناک است
منظور سفر داخل استان هم هست
روحانی افزود: پس اولین مسئله قطع این زنجیره است و اما چگونه زنجیره را قطع کنیم؟ مهم‌ترین مسئله ضدعفونی است؛ اگر دست‌ها را خوب بشوییم و ضدعفونی کنیم زنجیره از این جا قطع می‌شود و از دست ما به دست دیگری نمی‌رود نفوذ نمی‌کند و این برای قطع زنجیره تاثیرگذار است. به ذهن بعضی‌ها تردد یعنی اگر از تهران به شهر دیگر رفتیم و اگر از شمال تهران به جنوب، شرق و غرب تهران رفتیم، عیب ندارد، این طور نیست. وقتی می‌گوییم سفر خطرناک است منظور سفر داخل استان هم هست که خطرناک است.
رئیس‌جمهور با توصیه به اینکه حتی الامکان تردد به حداقل ممکن تقلیل یابد، بیان داشت: یک فردی از یک استان از این شهر به آن شهر می‌رود و می‌گوید این سفر داخل استان است و همه باهم هستند و تفاوتی نمی‌کند؛ این ‌درست نیست. چه اینکه از استانی به استان دیگر و چه اینکه از درون استان و در شهرهای مختلف استان تردد کنند و چه بین روستاها تردد کنند، توصیه این است تا حد امکان تردد باید به حداقل ممکن برسد. مگر اینکه تردد ضروری وجود دارد. همه باید پروتکل‌ها و اصول ابلاغی را انجام شود و به آنها توجه کنند و مراعات کنند تا زنجیره شیوع بیماری شکسته شود.
نوروز فرصت شیوع بیشتر کرونا نباشد
وی با تاکید بر اینکه به اعتقاد من جابه‌جایی تعطیلات عید به زمان بعد از موضوع کرونا امکانپذیر نیست، ادامه داد: طبق تقویم رسمی کشور و هم آغاز سال جدید و فصل است و هم تعطیلات است، برخی پیشنهاد کرده‌اند که دولت تعطیلات نوروزی را حذف کنند و این تعطیلات را به زمان دیگر ببرند که بیماری کرونا وجود ندارد. این کار عملی و شدنی نیست. ایام عید مردم اعتقاداتی دارند و نکاتی دارند. باید مراسم را امسال را به خوبی مدیریت کنند و در اجتماعات شرکت نکنند.
رئیس‌قوه مجریه تصریح کرد: همه باید در ایام نوروز اصول بهداشتی ابلاغی را باید مراعات کنیم نوروز فرصت شیوع بیشتر نباشد بلکه نوروز را برای پیروزی بر این ویروس قرار دهیم و اگر هدیه و رفت و آمدی را می‌خواهیم انجام بدهیم و می‌توانیم غیر حضوری با تماس تلفنی و در فضای مجازی انجام شود.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: مردم هیچ نگرانی برای آب و برق نداشته باشند. وزارت کشور ما مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش دارد ما طبق مصوبه اخیر شورای عالی امنیت ملی که مربوط می‌شود به تاریخ هفدهم اسفند مصوبات بسیار مهمی داشتیم و مقام معظم رهبری همه این مصوبات را تایید کردند و یک پشتوانه بسیار قوی و خوبی برای همه ما است.
مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا
همانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی
وی ادامه داد: در این مصوبه آمده که ستاد ملی هر چه تصویب می‌کند همانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و این مصوبات برای تمام ارکان کشور تمام دستگاه‌ها، نهادها، نیروهای مسلح نیروهای دولتی و حتی نیروهای خصوصی دستگاه‌های خصوصی لازم‌الاجراست.این مصوبات برای تمام ارکان کشور تمام دستگاه‌ها، نهادها، نیروهای مسلح نیروهای دولتی و حتی نیروهای خصوصی دستگاه‌های خصوصی لازم اجراست.
روحانی افزود: همه باید در ایام نوروز اصول بهداشتی ابلاغی را مراعات کنیم و نوروز را برای فرصت شیوع بیشتر کرونا قرار ندهیم و این باید اصل شود که نوروز برای پیروزی در برابر بیماری کرونا شود و اگر می‌خواهیم هدیه و رفت و آمدی انجام بدهیم، می‌توانیم غیر حضوری با تماس تلفنی و در فضای مجازی انجام دهیم.
حداقل هفته‌ای یک‌بار
در جلسات ستاد مبارزه با کرونا حضور می‌یابم
وی بیان داشت: دوستان بدانند حداقل هفته‌ای یک جلسه ستاد با ریاست و مدیریت خود من تشکیل می‌شود؛ در هفته‌ای که الان رو به پایان است، از شنبه جلسه گذاشته بودیم و هفته آینده هم جلسه داریم؛ در ایام تعطیلات عید هم باز جلسه خواهیم داشت؛ خود من جلسات را هفته‌ای یکبار می‌گذارم؛ اگر مشکلی داشتم معاون اول می‌گذارد و خود ستاد ملی به ریاست خود آقای دکتر نمکی به طور منظم در هفته هر چند بار لازم باشد جلساتش گذاشته می‌شود. روحانی گفت: این گونه تعبیر شده که رئیس‌جمهور و وزیر کشور مسئولیتی ندارد و وزیر بهداشت و درمان گرفتار شده است و همه بار به دوش او است. البته وزیر بهداشت و درمان و همه همکاران آنها بار سنگینی را بر دوش دارند.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: پزشکان و پرستاران، بیمارستان‌های مختلف و مراکز درمانی، بهداشتی آنها یک مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش دارند. باز هم از آنها تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم. دست آنها را می‌بوسیم. از رهبر معظم انقلاب تشکر می‌کنیم که کادر درمانی ما که در این راه صدمه می‌بینند و جان خود را فدا می‌کنند به عنوان شهید خدمت محسوب شوند که البته این در جای خود محفوظ چرا که آنها در خط مقدم هستند.
سپاه، ارتش و بسیج همه پای کار هستند
روحانی خاطر نشان کرد: معاونت فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت علوم ، وزارت دفاع و تمام بخش‌هایی که توان دارند باید در این زمینه کار کنند. کیت، ماسک و وسیله‌ای که مورد نیاز است. راجع به ‌ریشه‌یابی و نحوه مقابله با آن همه فعال هستند. یک نفر نیست که در دولت ما درگیر نباشد.
وی گفت: امروز نیروهای مسلح ما همه پای کار هستند. سپاه، ارتش و بسیج همه پای کار هستند. هرجا که نیاز به بیمارستان است نیروهای مسلح اعلام آمادگی کردند و گفتند ما ۱۰ هزار تخت برای نقاهتگاه آماده داریم و ۳۵۰۰ تخت درمانی آماده داریم.
رئیس‌جمهور گفت: نکته آخر اینکه مسئله مبارزه با کرونا دو بخش و بال دارد؛ یک بال آن اقداماتی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دولت و همکاران ما در دولت انجام می‌دهند و یک بخش هم به همکاری مردم مربوط می‌شود. از همه مردم می‌خواهم برای مبارزه با کرونا با ما همکاری کنند چون اگر مردم همکاری نکند دیرتر به نتیجه می‌رسیم اما با همکاری آنان زودتر به نتیجه دست خواهیم یافت.