نامه انتقادی 1000 مادر ایرانی به اعضای شورای عالی فضای مجازی
همزمان با سالروز تاسیس شورای عالی فضای مجازی با حکم رهبر انقلاب، بیشتر از هزار مادر ایرانی در نامهای به اعضای این شورا، از رها و بیسامان بودن فضای مجازی کشور، انتقاد کردند.
به گزارش مهر، در این نامه که به امضای بیش از یکهزار مادر دغدغهمند رسیده، خطاب به دبیر و اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی فضای مجازی آمده است: « امروز هشتمین سالی است که از حکم رهبر انقلاب برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی میگذرد. شاید در میان انبوه افراد جامعه، هیچ کس به اندازه یک مادر، ارزش تک تک روزهای از دست رفته این ۸ سال را درک نکند. مادرانی که در آن روز نوزاد دختری در آغوش داشتند، اکنون دانشآموزی ۸ ساله دارند و آنها که پسربچهای دبستانی داشتند، امروز درگیر بحرانهای بلوغ و نوجوانیاش هستند.
آنچه ما مادران این سرزمین را برآن داشت تا امروز شما را مخاطب این نامه قرار دهیم، نگرانی فزاینده ایست که فارغ از وضعیت اعتقادی، فکری و سیاسی، میان ما مشترک است و آن چیزی نیست جز رها و بیسامان بودن فضای مجازیای که بخشی انکارناشدنی از زندگی فرزندانمان شده است.
فرزندانی که نه درسِ دیرهنگام سواد رسانهای و ارائه ناقص آن در مدارس جوابگوی نیازهایشان است و نه تلاش شان برای نصب فیلترشکن جهت اتصال به کانال تلگرامی مدرسه شان! کاری ناشایسته. نه کسی میخواهد مانع توجه بیحد و اندازه آنها به ظاهرشان، برای حضور در شبکههای اجتماعی تصویری چون اینستاگرام شود و نه میتوان هیچ تضمینی برای نرسیدن ناپاکیهای ویدیویی این شبکهها به ذهنشان یافت.
بچههای با استعدادی که به امید کشف نادانستهها وارد دنیای جذاب، مفید و انصافا بیبدیل اینترنت میشوند و در خلال اینتلاش معصومانه بعضا درگیر مسائلی میشوند که حق آنها نبوده و نیست؛ و چه تاسفبار است که همانطور که فرمودند توپخانه دشمن به سبب تشتت اذهان، تهاجم هویتی، بلوغ زودرس، هدررفت وقت و استعداد با مطالب نامناسب و... به روی فرزندان بیدفاع ما آتش گشوده و فضای مجازی را به قتلگاه کودکان و نوجوانان تبدیل کرده است.
بازیها و فیلمهای جذاب خارجی فصل به فصل در این ۸ سال آمدند و رفتند و مغز ۸ دوره از کودکان و نوجوانان ما را شستند و بردند و ما هنوز با چشمانی نگران شاهد دعوای بدیهی شما مسئولان بر سر نیاز به محتوای بومی و سیاستگذاری برای خدمات داخلی علاوهبر زیرساخت فیزیکی اینترنت هستیم.
فرزندان بیپناه ما، با تغییرات پرسرعت دنیای این روزها، ناگهان وارد فضایی میشوند که دیگر ما به برکت کندی اجرای این حکم حیاتی نمیتوانیم پناهشان باشیم و این غربت، عرصه را بر ما تنگ کرده است.
سؤال جدی ما در چنین روزی این است که تا کی قرار است گلایههای رهبر از این شورا در انجام وظایف حیاتیاش، باقی بماند؟ تا کی قرار است سند صیانت از کودکان و نوجوانان و سایر اسناد مهم این حوزه در حد یک عنوان، باقی بمانند و خاک بخورند و به اجرا نرسند؟! موضوع مهم جداسازی اینترنت کودک و نوجوان از اینترنت بزرگسالان به چندسالگی کودکان ما خواهد رسید؟ تا کی شنوای اظهارنظرهای بدیهی و تکراری باشیم اما تلاش درخوری برای تغییر این وضعیت پیدا نکنیم؟ این دعوای به ظاهر زرگری مطبوعات علیه شبکه ملی اطلاعات و تلاش برای وارونه جلوه دادن آن، چه زمانی قرار است مدیریت شود تا ما از خم این کوچه بگذریم و به انبوه کارهای ضروری بر زمین مانده برسیم؟
کار ما به جایی رسیده است که تلاشهای اروپایی و آسیایی برای کاهش شکاف فناورانه بین والدین و فرزندان، محصولات به روز و کاربردی در حوزه کنترل والدینی و کنترل محتوای در دسترس کودکو نوجوان آنان را با حسرت نگاه میکنیم! مگر فتح الفتوح انقلاب اسلامی تربیت انسان نیست و مگر حساسیت ما نباید به مراتب بیشتر از کشورهای شرق و غرب عالم باشد؟ پس دلیل این همه کُندی و تعطیلی و روزمرگی و فراموشی و اختلاف چه میتواند باشد؟
در پایان مجددا یادآوری میکنیم که عقیده ما آن چنانکه در حکم رهبر معظم نیز آمده است ابدا برخوردی سَلبی با اینترنت، این منبع عظیم دانش و خلاقیت نیست، بلکه مصرانه خواستار توسعه محتوا ، ابزارهای مناسب کنترلی، زیرساختهای پاک و فرهنگسازی و برنامهریزی درست جهت دسترسی بدون آسیب فرزندانمان در این عرصه هستیم. پس از همه جناحها و افراد توانمند، عاجزانه استدعا داریم اینمسئه اساسی و حواشیِ حول آن را دستمایه ژستهای سیاسی و انتخاباتی خود نکنند، که آه مادران این سرزمین بسیار گیرا است!
نسل سلیمانیها و سربازان کوچک حسین(ع) در راهند. از خداوند توفیق هرچه بیشتر فراهم کردن زمینه تربیت درست آنها را برای شما و همکارانتان خواستاریم.
این نامه توسط واحد مادران جمعیت توسعهگران فضای مجازی پاک منتشر شده است.»