kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۰۳۵
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷

ظریف: هند می‌تواند در کاهش تنش در خلیج ‌فارس نقش داشته باشد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در مصاحبه با رسانه‌های هندی اعلام کرد: هند می‌تواند در کاهش تنش‌ها در خلیج‌فارس ایفای نقش کند.



وزیر امور خارجه ایران سه‌شنبه شب برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی «رایسینا» وارد هند شد. شبکه خبری «ان دی تی وی» در این زمینه به نقل از ظریف گزارش داد: هند یک بازیگر مهم است و این کشور می‌تواند برای کاهش تنش در خلیج‌فارس ایفای نقش کند.
هند در واکنش به تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا اعلام کرد: دهلی‌نو خواهان کاهش هرچه زودتر تنش‌ها در خاورمیانه است و هند با کشور‌های مهم منطقه از جمله ایران، امارات، عمان و قطر در ارتباط بوده است زیرا هند دارای منافع بزرگ در منطقه خاورمیانه است.
محمدجواد ظریف در دیدار با نیلس آنن وزیر مشاور در امور خارجی دولت فدرال آلمان درخصوص آخرین تحولات اجرای برجام و شرایط منطقه‌ای بویژه در افغانستان رایزنی و تبادل نظر شد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با انتقاد از بی‌عملی اروپایی‌ها در قبال تعهدات‌شان در برجام، اقدام آنها برای استفاده از مکانیزم حل و فصل اختلافات را از نظر حقوقی بی‌مبنا و از نظر سیاسی ‌اشتباه راهبردی خواند.
آقای آنن نیز با بیان اینکه روابط با جمهوری اسلامی ایران برای ما مهم است، افزود: موضع ما دفاع و حمایت از برجام است و روح‌نامه سه وزیر اروپایی تخریب برجام نیست.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین ضمن دیدار با عبدالله مامائو فرستاده ویژه رئیس‌جمهور فیلیپین درخصوص روابط دو جانبه بویژه مسائل اقتصادی و مهم‌ترین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. ظریف همچنین با وزیر امور خارجه استونی و مشاور امنیت ملی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.