kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۰۲۱
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹
در پی حذف بانک مرکزی از انتشار آمارها معلوم شد

ضعف مرکز آمار در محاسبه شاخص رشد اقتصادی

در شرایطی که انتشار آمار تورم و رشد اقتصادی از سوی بانک مرکزی ممنوع شده، مرکز آمار هم تاکنون آماری از رشد امسال نداده که یکی از علل اصلی آن، در اختیار نداشتن برخی داده‌های آماری است!




به گزارش خبرگزاری فارس، آخرین گزارش منتشر شده از رشد اقتصادی، گزارشی است که مرکز آمار ایران در 26 خرداد ماه سال 98 از رشد اقتصادی سال 97 منتشر کرده و از آن زمان تاکنون مرکز آمار گزارشی از رشد اقتصادی سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم سال 98 ارائه نکرده است.
این موضوع که محل سؤال بزرگی است نشان می‌دهد یا در زمینه فعالیت آماری ضعف وجود دارد یا اینکه مدیران دولتی قصد سانسور آمار را دارند. با این حال، پیگیری‌ها نشان می‌دهد یکی از علل اصلی عدم انتشار آمار و ارقام رشد اقتصادی فصل بهار و تابستان در اختیار نداشتن برخی داده‌های آماری از بخش‌های اقتصادی است!
در واقع آمارگیری مرکز آمار برای کارگاه‌های بزرگ صنعتی به صورت سالانه انجام می‌شود و تولید و استخراج آمار به صورت فصلی انجام نمی‌شود. ضمن اینکه مرکز آمار ،شاخص‌های مهمی مانند بهای تولیدکننده و شاخص بخش ساختمان را از بانک مرکزی اخذ می‌کند.
پس از آنکه با نظر شورای عالی آمار، مرکز آمار ایران متولّی تولید و انتشار آمار رشد اقتصادی و نرخ تورم شد، جریان ارائه آمار از طرف بانک مرکزی هم متوقف شد. با این اتفاق دسترسی مرکز آمار ایران به برخی آمارهای مورد نیاز برای رشد اقتصادی از بین رفته و این مرکز امکان انتشار رشد اقتصادی فصلی و احتمالا سالانه را ندارد.
گفتنی است، بعد از چالش‌هایی که در رابطه با اعلام برخی آمار از جمله تورم و رشد اقتصادی بین بانک مرکزی و مرکز آمار وجود داشت، در نهایت در دی‌ سال گذشته شورای عالی آمار مصوب کرد که تنها مرجع رسمی انتشار آمار مرکز آمار است، براین اساس انتشار آمار مربوطه از سوی بانک مرکزی به نحوی ممنوع شد.
حالا به نظر می‌رسد تجدید نظر در مصوبه شورای عالی آمار که بانک مرکزی را از انتشار آمار رشد اقتصادی و تورم منع کرد، بسیار ضروری است چرا که در صورت عدم ارائه گزارش از وضعیت اقتصادی کشور، فضای انتشار آمارهای مخدوش و غیرواقعی توسط برخی موسسات غیرمعتبر خارجی را به وجود خواهد آورد.
کارشناسان آمارهای بانک مرکزی را دقیق‌تر و قابل اعتمادتر می‌دانند؛ جالب اینجاست که چندی پیش قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی در این باره گفته بود: «چندین نامه از دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت اقتصاد، وزارت نیرو، شرکت‌های خصوصی و سازمان برنامه و بودجه کشور رسیده و گله دارند که چرا بانک مرکزی آمار تولید نمی‌کند.»
به نظر می‌رسد تصمیم عدم انتشار آمار تورم و رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی موضوع شفافیت و دسترسی به آمارهای دقیق‌تر را با مشکل رو به رو کند. کما اینکه با وجود گذشت حدود 10 ماه از سال! هیچ رقمی از رشد اقتصادی سال جاری (نه سه ماهه، نه شش ماهه و نه 9 ماهه) منتشر نشده است.