kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۸۵۲
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲

خانواده شهدای هواپیما: داغداریم اما به دشمن اجازه سوءاستفاده نمی‌دهیم

خانواده‌های شهدای سانحه هواپیمای مسافربری اوکراین که این روزها ماتم‌زده و سوگوار آسمانی شدن عزیزانشان هستند تأکید کردند که اجازه نمی‌دهند عده‌ای فرصت‌طلب، از عزیزان شهیدشان سوءاستفاده کرده و اصل نظام اسلامی، فرهنگ شهادت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را آماج نیرنگ و جفای خود قرار دهند.


  سرویس سیاسی-

در حادثه اسفبار سقوط هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 که منجر به جان‌باختن هم‌وطنانمان شد، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز جمعه به‌محض اطلاع یافتن از خطای صورت‌گرفته در سامانه پدافند کشور، دستور تشکیل فوری جلسه شورای عالی امنیت ملی و بررسی موضوع را صادر کردند.
ستاد کل نیروهای مسلح هم صبح شنبه نتایج بررسی خود را گزارش و اعلام کرد هواپیمای اوکراینی براثر خطای انسانی غیرعمد سقوط کرده است.
بعد از بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح، رهبر معظم انقلاب در پیامی ‌بر «لزوم پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی» تأکید کردند. همچنین رؤسای قوای سه‌گانه ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان و تسلیت به ملت ایران بر پیگیری ابعاد حادثه و جبران خسارات تأکید کردند.
فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران نیز در نشست خبری با بیان اینکه «بعد از شنیدن خبر سقوط هواپیمای اوکراینی آرزوی مرگ کردم» گفت: «ما یک ‌عمر خودمان را پیشمرگ مردم کردیم» و «گردن ما از مو باریک‌تر است؛ هر تصمیمی‌ مسئولان بگیریم مطیع اجرای آن هستیم.»
وی افزود: «دولت هیچ قصوری ندارد و هرچه هست به نیروهای مسلح برمی‌گردد.»
بعد از اظهارات مسئولین ارشد نظام مبنی بر ضرورت پیگیری مسببان و مقصران حادثه، اما ضدانقلاب بیکار ننشست و با فراخوان گسترده در فضای مجازی و تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای، روز شنبه در دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر و یک‌شنبه در برخی خیابان‌های منتهی به میدان آزادی دست به تجمع‌های کوچک و کور و سردادن شعارهای ساختارشکنانه زد.
فارغ از ابعاد و مختصات التهاب‌آفرینی اپوزیسیون و پیاده نظام‌های داخلی آنها، بخش قابل توجه ماجرا واکنش خانواده شهدای سانحه سقوط هواپیمای مسافربری است. آنان که این روزها ماتم زده و سوگوار آسمانی شدن عزیزانشان هستند اما اجازه نمی‌دهند عده‌ای فرصت‌طلب و آشوبگر برای رسیدن به مقاصد شوم خود، از عزیزان شهیدشان سوءاستفاده کرده و اصل نظام اسلامی، فرهنگ شهادت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را آماج تهمت و نیرنگ و جفای خود قرار دهند.
پدر شهید یزدی
حادثه سقوط هواپیما:
راضی نداریم که دل رهبری شکسته شود
خانواده شهید «امیرحسین قربانی بهابادی» هم به مانند خانواده دیگر شهدای حادثه سقوط هواپیما و عموم ملت ایران این روزها عزادار و سوگوارند و سیاه پوش از دست دادن جوان خود هستند.
پدر امیرحسین قربانی بهابادی از جانبازان و آزادگان سرافراز جنگ تحمیلی و مادر وی خواهر شهید دوران هشت سال دفاع مقدس است و حالا امیرحسین هم به شهادت رسیده است.
با این وجود، امروز خانواده شهید امیرحسین قربانی بهابادی عزای خود و خون فرزندشان را بهانه‌ای برای ضربه‌زدن به نظام نکرده و از دیگران هم می‌خواهند که بهانه‌ای به دست دشمن ندهند.
به گزارش تسنیم، پدر شهید امیرحسین قربانی می‌گوید: «هرچه که نظر حضرت آقا باشد، ما عیناً همان را روی چشم می‌گذاریم.» و «باید با مسببان به‌شدت برخورد شود تا خدای نکرده مسائل و مشکلات دیگری برای مملکت دوباره پیش نیاید که بهانه‌ای به دست دشمنان نظام بدهند.»
قربانی بهابادی با بیان اینکه «راضی نداریم که دل رهبری هیچ موقع و در هیچ جایی شکسته شود» تأکید می‌کند: «هرچه که مقام معظم رهبری فرمودند ما اطاعت امر می‌کنیم.»
خانواده‌های شهدای
 حادثه سقوط هواپیما:
احدی حق سوءاستفاده ندارد
قاسم حمزه‌ای پدر شهیده «سارا حمزه‌ای» از شهدای حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی با تأکید بر اینکه «نباید خدمات عزیزانمان در کشور را تحت‌الشعاع یک حادثه قرار داد» گفته است: «کسی نباید از این حادثه سوءاستفاده کند.»
وی افزوده که «طبق بررسی‌های انجام‌گرفته، این حادثه سهوی بوده» و «اینکه تمام ارزش‌هایمان را در مقابل حادثه‌ای که پیش‌آمده نادیده بگیریم ناعادلانه است.»
خواهر «مهدی اسحاقیان» از شهدای حادثه سقوط هواپیما هم با بیان اینکه «مطمئنم هیچ خانواده‌ای اجازه سوءاستفاده سیاسی از این حادثه را نخواهد داد»، گفته است: «همه دوست دارند نتیجه مشخص و بهترین تصمیم برای این موضوع گرفته شود.»
وی تأکید کرده است: «اینکه بخواهند برخی‌ها از این موضوع سوءاستفاده کنند فکر نکنم هیچ‌کدام از خانواده‌هایی که در این هواپیما عزیزانشان را از دست دادند اجازه بدهند که از این موضوع سوءاستفاده سیاسی شود.»
بیانیه انقلابی خانواده شهید «مهدی اسحاقیان»
گفتنی است خانواده شهید «مهدی اسحاقیان» از شهر درچه اصفهان که فرزندشان را در سانحه سقوط هواپیمای اوکراین از دست دادند در این خصوص بیانیه‌ای صادر و اعلام کردند: «همه ما مدیون تلاش‌های بی‌وقفه و خالصانه نیروهای سپاه پاسداران هستیم. سپاهی که چهل سال است در دفاع از جان و مال و ناموس و کیان این ملت از هیچ تلاشی دریغ نکرده و در این راه؛ هزاران شهید و جانباز تقدیم کرده است.»
این خانواده در بیانیه خود تأکید کردند: «ما در حُسن نیت جان ‌بر کفان نیروی هوافضای سپاه، هیچ شک و شبهه‌ای نداریم. دشمنان سیلی خورده از مقاومت بدانند با فرافکنی و دروغ بستن به‌نظام به کمک رسانه‌های مواجب‌بگیرشان؛ نخواهند توانست از بی‌آبروتر شدن خود و شیرین‌کام شدن مقاومت از سیلی محکم سپاه بکاهند و مثل همیشه این امت بصیر ایران اسلامی است که با تبعیت از رهنمودهای مقام عظمای ولایت؛ نقشه‌های خبیثانه آنان را نقش بر آب خواهد کرد؛ از خداوند متعال مسألت داریم به همه داغداران این حادثه اندوه‌بار؛ صبر جمیل عطا فرماید و همه جان‌باختگان را با ارواح طیبه شهدا خصوصاًً شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی محشور فرماید.»
خانم مولایی مادر شهیده «زهرا حسنی سعدی» از شهدای حادثه سقوط هواپیمای اواکراینی در گفت‌وگویی با تشکر از رهبر معظم انقلاب به‌خاطر پیام تسلیت معظم‌له با بیان اینکه در این حادثه فرزند و داماد او «محمد صالحه» که از جوانان نخبه انقلابی بودند از دست رفته‌اند، گفت: این مصیبت را به رهبر معظم انقلاب تسلیت عرض می‌کنیم.
مادر شهیده زهرا حسنی سعدی با تأکید بر اینکه «اجازه دخالت و سوءاستفاده از این حادثه را به هیچ‌کس حتی داخلی‌ها نمی‌دهند» افزود: «اصل نیروهای مسلح و خدماتی که کردند نباید نادیده گرفته شود اما باید مسببان این حادثه محاکمه شوند.» اسرافیل کرمی ‌پدر شهیده «بهاره کرمی» یکی از جان‌باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی در مصاحبه با میزان گفت: «من هیچ انتظاری از هیچ‌کس در نظام و دولت ندارم و این موضوع را تقدیر الهی می‌دانم. خواست خدا بر این بوده که فرزند من این‌طور در کنار ما نباشد و من تسلیم قضای الهی هستم.»
وی ادامه داد: «فرزند من مهندس شیمی ‌بود و در شهرداری تورنتو مشغول به کار بود، نمی‌خواهم اخلالی در هیچ جای نظام جمهوری اسلامی ایجاد شود.» پدر شهید «آرش پورضرابی» از دیگر جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراین هم در مصاحبه‌ای ضمن تأکید بر اینکه «من خودم را فرزند این انقلاب می‌دانم»، فقدان اطلاع‌رسانی درست و دیرهنگام مسئولین درباره این سانحه را متذکر شد و بیان کرد: «این موضوع باعث بغض بیشتر ما در مصیبت از دست دادن فرزندمان شده است.»
از سوئیس تا بغداد؛ روایت حضور شهید حادثه هواپیما در پیاده‌روی اربعین
«امیر ‌اشرفی و همسرش» از دیگر شهدای حادثه سقوط هواپیما بودند. پدر امیر که فرزندش برای ادامه تحصیل به دانشگاه ای.تی.اچ زوریخ رفته بود، در گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار داشت: فرزندم عاشق «سیدعلی» و پیرو رهبر انقلاب بود. پیام‌های رهبری بر دلش می‌نشست و حتی خارج از کشور هم سخنان ایشان را دنبال می‌کرد؛ اربعین سال گذشته همراه با همسرش از سوئیس به بغداد آمد و ما را هم راهی کرد تا در پیاده‌روی اربعین حضور پیدا کنیم.
اشرفی درخصوص شب قبل از پرواز هواپیما می‌گوید: آن شب با هم به فرودگاه رفتیم، آنجا وقتی شنید که پایگاه آمریکا مورد اصابت موشک‌های ایرانی قرار گرفته خیلی خوشحال شد؛ با خودم گفتم چرا در این شرایط هواپیما باید پرواز کند؟ اگر تدبیر و مدیریت صحیح بود، پروازها را لغو و فرودگاه را می‌بستند. وی خاطرنشان کرد: اشتباه یک فرد نمی‌تواند تحت‌الشعاع قرار داده شود و حفظ امنیت کشور نباید مورد هجمه قرار بگیرد، با هر حرکتی که بخواهد نظام را مورد حمله قرار دهد مخالفیم و حفظ ارزش‌های انقلاب جز وظایف ماست. پدر شهید امیر ‌اشرفی یادآور شد: داغ‌دار عزیزانمان هستیم و می‌خواهیم این مراسم‌ها جهت تسلای خانواده باشد نه اینکه مورد سوءاستفاده جریان‌ها قرار گیرد؛ ما داغ‌دار یک نفر هستیم اما مقام معظم رهبری داغ ۱۷۶ مسافر را در دل دارند.
قدردانی خانواده جمعی از شهدای حادثه سقوط هواپیما
از پیام تسلی‌بخش مقام معظم رهبری
خانواده جمعی از شهدای حادثه سقوط هواپیما در گفت‌وگو با خبرنگاران تسنیم ضمن تقدیر از ابراز همدردی رهبر معظم انقلاب، مسئولان و مردم فهیم کشورمان تأکید کردند: پیام فرمانده کل قوا تسلی دل داغدار خانواده‌های شهدا بود.
خانواده‌های شهید مهدی اسحاقیان، خانواده شهید حمزه‌ای، خانواده شهید حسنی سعدی، خانواده شهید امیرحسین سعیدی‌نیا و خانواده شهید امیرحسین قربانی بهابادی از مسئولان خواستند تا طبق قانون و تأکید رهبر معظم انقلاب، پیگیر معرفی مقصر و قصور انجام شده باشند. این خانواده‌ها ضمن محکوم کردن هرگونه تحرک ضدانقلابی از سوی معاندان و سلطنت‌طلبان تأکید کردند خانواده‌های داغدیده با هرگونه تجمع و تحریک احساسات مردم با نام همدردی موافق نبوده و تأیید نمی‌کنند. این خانواده‌ها با‌ اشاره به اینکه دشمن با بلند کردن پرچم عزای فراق عزیزانشان به‌دنبال اهداف مغرضانه خود هستند، تأکید کردند با وضعیت فعلی منطقه و کشورمان باید جانب انصاف را رعایت کرده و نباید خدمات و از جان‌گذشتگی‌های سپاه و نیروهای امنیتی را فراموش کرد.
روایتی خواندنی از دیدار با خانواده یکی از شهدای هواپیمای مسافربری
در پی حادثه ناگوار سقوط هواپیمای اوکراینی، سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی در خانه شهید محمد امین جبلی حاضر شد و با خانواده ایشان گفت‌وگو کرد.
دکتر محمدامین جبلی، دانشجوی برتر پزشکی دانشگاه تورنتو کانادا بود که در حادثه اخیر سقوط هواپیمای مسافربری به فیض شهادت نائل آمد. پدر ایشان دکتر محمد جبلی، فوق‌تخصص قلب و عضو هیئت علمی‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
پدر شهید در این دیدار، مطالبی شنیدنی از شهید را روایت کرد. وی گفت: وقتی پسرم قصد عزیمت به فرودگاه را داشت لباس خاکی به تن داشت؛ مادرش به او گفت لباست را عوض کن! با این اتفاقاتی که افتاده و محاسنی که تو داری کمی ‌احتیاط کن که در خارج از کشور برایت مشکل نشود؛ حتی من نیز به او گفتم شلوار لی بپوش اما او به جلوی آینه رفت و با خنده می‌گفت شبیه شهدا شده‌ام و همین‌طور خوب است. به او گفتم بابا خیلی نور بالا می‌زنی! هوای خودت را داشته باش. حتی در فرودگاه یکی از دوستانش که به بدرقه آمده بود به او گفت حرف مادرت را گوش می‌کردی و لباس دیگری می‌پوشیدی؛ با خنده در جواب به دوستش گفت اگر زیاد اصرار کنید گوشه لباس خاکی‌ام می‌نویسم شهید قاسم سلیمانی!
تا همان روز آخر می‌گفت من هنوز عزادار سردار سلیمانی هستم؛ مادرش به او گفت حالا نرو، ممکن است جنگ بشود؛ پسرم گفت اگر جنگ شد، اولین نفری که برمیگردد من هستم؛ این پسر با این روحیه رفت.»
وی در مورد فرزند شهیدش گفت: «با خود یک جانماز و مهر کربلا برد و گفت این ‌تربت را به‌عنوان سکینه دل و آرامش قلبم می‌برم. در کانادا با اینکه در ایام ماه رمضان روزهای طولانی داشت، روزه‌هایش ‌ترک نشد و به نمازش مقید بود.
یکی از اساتیدش از دانشگاه تورنتو وقتی فهمید او هم جزء جان‌باختگان بود، ویدئویی از او دیدم که وقتی درباره پسر من صحبت می‌کرد، چنان‌گریه می‌کرد که نمی‌توانست به خوبی سخن بگوید. یکی دیگر از اساتیدش در مورد او گفته بود اگر مسلمانان این‌طور هستند ما باید در شناختمان از اسلام تجدید نظر بکنیم؛ روحیات فداکار، مهربانی و مساعدت‌های اجتماعی او کاری کرده بود که آنها به این فکر فرو رفته بودند. فرزند من این‌گونه بود؛ حالا اما در شبکه‌های ماهواره‌ای عکس او را نشان می‌دهند و مصادره به مطلوب می‌کنند. احساسات مردم را تحریک کرده و از جانباختگان این پرواز سوءاستفاده می‌کنند؛ اگر اطلاع‌رسانی به موقع صورت می‌گرفت اجازه این اتفاق را هم نمی‌دادیم. بعد از اعلام ماجرا ابتدا منقلب بودم اما چون خود زمان جنگ را درک کردم می‌دانم که در جبهه نیز وقتی نیروی خود اشتباهی مورد اصابت گلوله یا خمپاره قرار می‌گرفت، او شهید محسوب می‌شد. در چنین شرایطی که رئیس‌جمهور نیز گفت شرایط جنگی بوده است، این حادثه هم ناشی از همان جنگ است و ما این مسئله را درک کردیم.»
سعید جلیلی: این پدر باعث افتخار است
نماینده رهبر انقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی در این دیدار با عرض تسلیت و دلجویی از خانواده مرحوم محمدامین جبلی، دغدغه پدر این شهید را باعث افتخار دانست و گفت: باعث افتخار است پدری که فرزند عزیز خود را در این حادثه تلخ از دست داده است، امروز این‌چنین دغدغه‌مند نظام و انقلاب و حفظ حرمت پاسداران امنیت کشور است.
راهپیمایی ابراز همدردی با شهدا در مشهد
بنا به دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی قرار است مردم مشهد بار دیگر گردهم بیایند تا ضمن ابراز همدردی با خانواده جان‌باختگان سقوط هواپیمای مسافربری حمایت خویش را از جبهه مقاومت اعلام و به دخالت‌های آمریکای جنایتکار در امور داخلی کشورمان «نه» بگویند. این راهپیمایی قرار است امروز سه‌شنبه ساعت 9 صبح از محل میدان شهدای مشهد مقدس آغاز شود. گفتنی است هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین، ۶ دقیقه پس از تیک‌آف از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در روز چهارشنبه، ۱۸ دی‌ماه در حوالی شهر پرند و شهریار سقوط کرد.
این هواپیما که تهران را به قصد کیف ‌ترک می‌کرد، دارای ۱۷۶ سرنشین بود که متأسفانه تمام این سرنشینان جان‌باختند، همچنین ۱۴۴ نفر از این جان‌باختگان ایرانی بودند.