kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۷۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵
سردار سلامی در مجلس:

هیچ آرزویی جز تکه‌تکه‌ شدن، پای امنیت و آرامش مردم‌مان نداریم

فرمانده کل سپاه دیروز در جلسه غیرعلنی مجلس حضور یافت و جزئیاتی از پاسخ موشکی سپاه به آمریکا و حادثه جانکاه سقوط هواپیما را تشریح کرد.





وی با بیان اینکه دوست داشتم داخل این هواپیما باشم و با این عزیزان سقوط کنم و بسوزم اما شاهد این ماجرای غم‌انگیز نباشم، گفت: جان فرزندانم را با این حرف معاوضه می‌کنم که ما هیچ آرزویی جز تکه‌تکه ‌شدن
پای امنیت، رفاه و آرامش مردم‌مان نداریم.
دیروز مجلس شورای اسلامی کار خود را با جلسه غیرعلنی با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز کرد. در این جلسه با حضور سردار سلامی حوادث اخیر چون شهادت سردار سلیمانی، حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سقوط هواپیمای اوکراینی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
فرمانده کل سپاه در جلسه غیرعلنی مجلس در تشریح موضوع هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری، خاطرنشان کرد: ماجرای سقوط هواپیما به این شکل بود که ما در بالاترین حد آماده‌باش بودیم، چون تهدید متقابل ما هوایی و موشکی بود و در این شرایط پدافند‌ها قلب مقابله بودند و سامانه‌های جدیدی را برای این مقابله گسترش داده بودیم تا آتش بر روی مردم‌مان نبارد و همه آماده بودند.
سرلشکر سلامی با بیان اینکه موقعیت پرواز هواپیما نسبت به این سامانه به‌گونه‌ای بود که این پرواز نزدیک‌شونده محسوب می‌شد، اظهار داشت: معمولا وقتی هواپیماها هم‌راستا با سامانه‌ها قرار می‌گیرند، سطوح مقطع آنها کوچک می‌شود، اپراتور در فضای جنگی با تصور اینکه هدف کروز است، شلیک می‌کند و تصور می‌کند که یک کروز را منهدم کرده است.
وی گفت: برادران ما از هم‌زمانی شلیک و سقوط هواپیما مشکوک شده بودند و من این را می‌گویم که خدا گواه است ما خودمان منشأ ایجاد این فرضیه شدیم که ممکن است موشک ما اصابت کرده باشد، آن هم به‌دلیل همزمانی و اگر ما خود مبدأ شکل‌گیری این فرضیه نبودیم، هیچ‌کس نمی‌توانست متوجه شود.
فرمانده کل سپاه تصریح کرد: به ما خبری رسید که ما به این پدیده مشکوک هستیم و به برادران گفتیم بیشتر بررسی کنند چون یک تردید جدی وجود داشت که چون هواپیما پر از سوخت است، اگر یک موشک پدافندی به آن بخورد، مشتعل و منفجر می‌شود، اما تصاویر نشان می‌داد که این هواپیما در حال سقوط به سمت زمین است.
وی گفت: با بررسی‌های بیشتر، احتمال اثبات این فرضیه بیشتر می‌شد، اما ما هرگز تا غروب چهارشنبه اطمینان پیدا نکردیم، به همین دلیل هم ستاد کل نیروهای مسلح یک تیم از متخصصین را تعیین کرد و آنها هم شروع به بررسی ماجرا کردند.
سرلشکر سلامی اظهار داشت: حتی جعبه سیاه هم بازخوانی نشد، اگر می‌خواستیم همه‌چیز را بررسی کنیم،‌ شاید مدت‌ها طول می‌کشید، اما در چند روز به این مسئله رسیدیم و خود ما کمک کردیم به اثبات این مسئله، تا اینکه تیم کارشناسی به این نتیجه رسید که در اثر خطاهایی که صورت گرفته این هواپیما سقوط کرده و شروع به تنظیم بیانیه و اطلاع‌رسانی کردیم. در حالی که فرمانده ما که در جنگ بود و ما که در میدان قرار داشتیم، هنوز و همین الان هم معرکه را پایان یافته اعلام نکردیم.
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ما در جنگ با آمریکا بوده و هستیم و خود را سرباز و فدایی ملت، می‌دانیم، اظهار داشت: خدای بزرگ را به شهادت می‌گیرم که دوست داشتم داخل این هواپیما بودم و با آن بمیرم ولی شاهد این ماجرای غم‌انگیز نباشیم. همه می‌دانیم که سپاه یک‌بار کامل شهید شده، من جان فرزندانم را گواه می‌گیرم که هیچ آرزویی جز اینکه با برادرانم به پای این ملت تکه‌تکه و قربانی شویم نداریم. می‌دانید که آدم تا کسی را به اندازه خانواده خود دوست نداشته باشد، حاضر نیست برای آن فدا شود و به خدا سوگند اینها همه خانواده و فرزندان ما بودند، مادران و پدران و برادران ما بودند، هیچ‌وقت در طول عمرم این‌قدر شرمنده نبودم.
سرلشکر سلامی با بیان اینکه دوست داشتم داخل این هواپیما باشم و با این عزیزان سقوط کنم و بسوزم اما شاهد این ماجرای غم‌انگیز نباشم، تصریح کرد: جان فرزندانم را با این حرف معاوضه می‌کنم که ما هیچ آرزویی جز تکه‌تکه شدن
پای امنیت، رفاه و آرامش مردم‌مان نداریم.
اجازه نخواهیم داد تار مویی
 از سر مردم ما کم شود
وی با بیان اینکه ما خطا کردیم و تعدادی از هموطنان در اثر خطای ما به شهادت رسیدند، اما غیرعمد بوده و شرمنده هستیم و جبران می‌کنیم، گفت: اجازه نمی‌دهیم یک نفر از مردم ما کوچک‌ترین آسیبی ببیند، ما محکم و استوار هستیم، زانو نمی‌زنیم و مطمئن باشید تا ما هستیم اجازه نخواهیم داد تار مویی از سر مردم ما کم شود. فرمانده کل سپاه با اشاره به ایرادات وارده در موضوع اطلاع‌رسانی این حادثه، اظهار داشت: عزیزان هواپیمایی کشوری با معیارهای خود در حال بررسی بودند، آنها افراد صادقی بودند. ما وقتی یقین پیدا کردیم اطلاع‌رسانی کردیم با این حال حاضریم هر تصمیمی هرچه که باشد را بپذیریم و تسلیم به اراده ملت عزیز و بزرگ ملت ایران هستیم.
سرلشکر سلامی با بیان اینکه آمریکا فرمانده ما را شهید کرده و اخطار داده بود که اگر عکس‌العمل نشان بدهید 52 نقطه را خواهیم زد، گفت: ما از یک طرف تحت فشار سرعت عمل برای انتقام بودیم و باید اقدام متقابل را چسبیده به حادثه انجام می‌دادیم. آمریکا آمده بود حرف آخر را به ملت ایران بزند و آمده بود ملت ایران را برای همیشه بشکند و دستانمان را ببندد. آمده بود نشان دهد که مسیر تقابل ما با او یک‌سویه است و می‌زند و ما جواب نمی‌دهیم. این در یک چشم‌انداز طولانی به یک تهاجم طولانی می‌انجامید.
فرمانده کل سپاه بیان داشت: بایستی قبل از تدفین شهید سلیمانی این عمل رخ می‌داد که این موضوع بخشی از عناصر قدرت است و وقتی اینها وجود دارد یعنی آن ملت عزت، افتخار، موجودیت و قدرت دارد و سرافکنده نیست؛ ملت ما سرافراز است و همواره رشد کرده است.
جنگی که از جنگ بزرگ جلوگیری کرد
وی خاطرنشان کرد: ما می‌خواستیم تا یک جنگی که از جنگ بزرگ جلوگیری کند را عملیاتی کنیم لذا باید آنها را غافلگیر می‌کردیم و دشمن را فریب می‌دادیم و باید برای واکنش متقابل آماده می‌شدیم به همین دلیل باید موضوع را تا آخر پیش می‌بردیم.
تغییر هدف از «التاجی»
 به «عین‌الاسد»
سرلشکر سلامی با بیان اینکه انتخاب هدف بسیار مهم است، افزود: پایگاه التاجی را انتخاب کردیم ولی چون نزدیک بغداد بود و بخشی از مردم این کشور در اینجا بودند هدف را تغییر دادیم. اتفاقاً دشمن خیلی از چیزها را تغییر داده و به عین‌الاسد که همان پایگاهی که به آن حمله کردیم، بود.                    

هدف، تلفات انسانی نبود
وی با اشاره به اینکه‌ پایگاه عین‌الاسد 160 کیلومتر با بغداد فاصله دارد، تصریح کرد: ما این‌بار بر مبنای گرفتن تلفات انسانی هدف‌گذاری نکردیم. هدف ما کشتن سربازان دشمن نبود و برای‌مان اهمیتی هم نداشت. فرمانده کل سپاه تصریح کرد:‌ در پایگاه عین‌الاسد انواع و اقسام بالگردهای آپاچی و بلک هاوک، پهپادهای MQ-9، پریدیتور و مرکز فرماندهی و کنترل و سوله‌های نگهداری تجهیزات قرار داشت ولی باید نقطه نقطه آن هدف قرار می‌گرفت.
وقتی موشک بالستیک نقطه‌زنی می‌کند یعنی انتهای تکنولوژی
فرمانده کل سپاه بیان داشت: موشک کروز دقیق است و هیچ‌کس از دقت آن تعجب نمی‌کند ولی وقتی موشک بالستیک نقطه‌زنی می‌کند یعنی انتهای تکنولوژی.
فرمانده کل سپاه تصریح کرد: وقتی رئیس‌جمهور آمریکا عقب‌نشینی خود را اعلام کرد و پشتش را به دوربین‌ها کرد یعنی اینکه آمریکا تمام شد این در حالی است که آن موقع فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در میدان جنگ بود.
اجازه سوءاستفاده نمی‌دهیم
در پایان جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای با امضای ۱۸۶ نماینده مجلس قرائت شد.
در این بیانیه با اشاره به پاسخ موشکی سپاه و شکستن اقتدار و هیبت استکباری دولت جنایتکار آمریکا آمده است: «شیرینی این پیروزی بزرگ در کام ده‌ها میلیون ایرانی قهرمان بود که خبر ناگوار و اندوه‌بار سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که در آن عزیزان از ایران اسلامی و دیگر کشورها بود، تلخی و اندوهی را به جانمان نشاند که کوچک‌ترین اثر آن چشمانی اشک‌بار با قلوبی شکسته بود، عمیقاً با خانواده‌های آن شهدای گران‌قدر، همدردی کرده و در غم و اندوه آنها شریک هستیم و از مردم شریف ایران اسلامی انتظار داریم، با شکوه تمام در مراسم ترحیم آن عزیزان شرکت نمایند.»
نمایندگان در ادامه می افزایند: «ما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از اینکه هم‌سنگران شهید سرافراز سپهبد قاسم سلیمانی با صداقت تمام اعلام نمودند این اقدام بر اثر اشتباه انسانی بوده و خود را مسئول می‌دانند تشکر می‌نمائیم، خضوع و تکریم سردار سرافراز سپاه اسلامی سردار سرلشکر سلامی در جلسه امروز مجلس و سخنان ایشان که از عمق صداقت ایشان نشأت می‌گرفت و لاجرم بر دل می‌نشست، بیانگر این واقعیت است که سپاهیان سبزپوش و عزیز ما خود را فدایی مردم می‌دانند و این را انتخاب خود می‌دانند و در مقابل در کنار مردم و خانواده‌های داغدار و عزیز این شهدای عزیز به آمریکا و اذناب او که از هر فرصتی را بر ضربه زدن به ملت قهرمان ایران اسلامی سوءاستفاده می‌کنند، اعلام می‌داریم.» در پایان این بیانیه تاکید شده است: «فراموش نمی‌کنیم در یک رویارویی شرافتمندانه و قدرتمندانه با رژیم آمریکای جنایتکار هستیم و اجازه نمی‌دهیم اشتباه یک عضو خانواده باعث سوءاستفاده دشمنان گردد. ما نمایندگان مجلس بدین‌وسیله حمایت قاطع خود را از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک نهاد انقلابی و برنامه‌ها و اقدامات این سازمان در پشتیبانی و حمایت از مردم و نظام اعلام می‌داریم.»