کد خبر: ۱۷۸۷۳۸
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸

جوابیة آموزش و پرورش به یک گزارش و پاسخ کیهان

وزارت آموزش و پرورش با ارسال جوابیه‌ای درباره گزارش کیهان از بودجه پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش در سال 99 با عنوان «همه ناراضی اما وزیر راضی!» توضیحاتی ارائه داده است.

در جوابیه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش آمده است: «مرور اطلاعات لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد، بودجه عمومی کشور نسبت به بودجه سال ۱۳۹۸ از حیث منابع و مصارف ۸ درصد رشد، از حیث درآمدها ۹ درصد رشد و از حیث هزینه‌ها ۴ درصد رشد داشته است، با این حال، کل اعتبارات پیش‌بینی شده در تبصره‌های ۱ و ۵ ، با ۱۶ درصد رشد از 55/416 میلیارد تومان در سال ۱۳9۸ به 64/265 میلیارد تومان در سال ۱۳9۹ افزایش داشته است. اعتبارات مندرج در جدول شماره (7) لایحه بودجه که به نوعی اصلی‌ترین هزینه‌های عملیاتی این وزارت را شامل می‌شود، در بعد اعتبارات هزینه‌ای 22/3 درصد رشد داشته و از 47/379 میلیارد تومان سال ۱۳۹۸ به 57/962 میلیارد تومان سال ۱۳۹9 بالغ شده است.
اعتبارات ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها که حدود ۹۶ درصد از اعتبارات در اختیار وزارت آموزش و پرورش را شامل می‌شود نیز با 23/7 درصد رشد از 42/500 میلیارد تومان به 52/591 میلیارد تومان افزایش داشته است. سهم کل اعتبارات پیش‌بینی شده برای وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور 13/3 درصد و سهم اعتبارات منظور شده در جدول شماره (7) لایحه از بودجه عمومی 12/6 درصد بوده است.
همان‌گونه که مشاهده می‌شود، علی‌رغم سیاست‌های حاکم بر تنظیم لایحه بودجه در راستای کنترل رشد هزینه‌ها، وزارت آموزش وپرورش در صدر توجهات دولت بوده و اعتبارات آن پس از فصل پژوهش، رتبه دوم را در برخورداری از رشد اعتبارات داشته و در سقف منابع لايحه، توجه لازم به آن شده است. باتوجه به موارد بالا، اگر چه بودجه سال ۱۳۹9 بخش آموزش و پرورش بودجه‌ای آرمانی نیست، اما با توجه به سیاست‌های اصلاح ساختاری بودجه، متغیرهای کلان اقتصادی، سقف و ترکیب منابع مالی دولت در سال آینده در حد مقررات پیش‌بینی شده و نشان از توجه دولت به بخش آموزش و پرورش دارد.»
کیهان: موضوعی که در گزارش کیهان مورد توجه قرار گرفته بود اظهار رضایت وزیر آموزش و پرورش از بودجه سال آینده این وزارتخانه با وجود ابراز نگرانی بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس بود. جناب وزیر گفته بود: «نسبت به بودجه سال 99 رضایت داریم، بودجه آموزش و پرورش در مقایسه با سایر بخش‌ها از جمله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیشترین رشد را دارد.»
اما در تناقض با این اظهارات، کافی نبودن بودجه آموزش و پرورش با وجود افزایش نسبت به سال 98 مسئله‌ای است که تاکنون چند مرتبه مورد تاکید شخص محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش واقع شده است؛ از جمله اینکه حاجی میرزایی در دومین نشست رسانه‌ای خود درباره بودجه آموزش و پرورش عنوان کرده بود: «بودجه آموزش و پرورش توان حمایت از یک آموزش و پرورش باکیفیت را ندارد و تمام اعتبارات خود را صرف حقوق و مزایا می‌کنیم، آموزش و پرورش فشرده شده است و نیازمند این هستیم توجه عمیق‌تری به آموزش‌و‌پرورش در بحث بودجه شود و تنگناهای کشور در این حوزه را هم درک می‌کنیم، بودجه پیشنهادی ما برای آموزش ‌و پرورش در سال 99 حدود 73 هزار میلیارد تومان است اما دولت رقم 54 هزار میلیارد تومان را در نظر گرفته است.
علاوه‌ بر این وی اخیرا در حاشیه بازدید از دبستان باقریه مشهد اظهار داشت: بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۹ حدود ۲۳ درصد رشد داشته است اما با همین افزایش هم نمی‌توانیم معوقات خود را پرداخت کنیم.
براساس اظهار نظر کارشناسان و نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با کیهان، بودجه آموزش و پرورش پاسخگوی کسری‌ها و معوقات این وزارت خانه نیست و طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره بودجه سال آینده، تناسب و عدالت در تقسیم اعتبارات برنامه‌ای وزارت آموزش و پرورش رعایت نشده است. آنطور که مشخص است و وزیر آموزش و پرورش نیز بر آن تاکید کرده است در بودجه سال آینده ردیفی برای پرداخت بدهی‌ها وجود ندارد و این در حالی است که مجموع بدهی‌های آموزش و پرورش حدود 15 هزار میلیارد تومان است!
حال این سؤال مطرح است که صرف افزایش سهم بودجه از کل بودجه کشور نسبت به سال گذشته و افزایش 9 هزار میلیارد تومانی از نظر اعداد و ارقام ریالی، آیا اعتبار تخصیص یافته پاسخگوی تمامی هزینه‌های سال آینده آموزش و پرورش کشور است یا خیر؟
معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش در این جوابیه شرایط بودجه را مثبت ارزیابی کرده است، این در حالی است که پیش از این «علی الهیار ترکمن» معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش ‌و پرورش طی گفت‌وگویی درباره بودجه سال آینده اعلام کرده بود: «بودجه آموزش و پرورش پاسخگوی تمام نیازهای ما نیست»؛ با چنین توضیحاتی، این تناقض آیا تبعیت از تصمیم دولت و عدم تلاش برای افزایش بودجه آموزش و پرورش مطابق نیازهای این وزارت‌خانه نیست؟