کد خبر: ۱۷۸۵۲۰
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳
هشدار رئیس شورای شهر نسبت به تشدید بحران حمل ونقل و آلودگی هوای پایتخت

سهم حمل و نقل عمومی تهران در بودجه سال آینده دولت تقریباً صفر است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بودجه حمل و نقل عمومی تهران در بودجه سال آینده دولت تقریباً صفر است، اظهارداشت: با این بی‌مهری صورت گرفته، بحران حمل ونقل عمومی و آلودگی هوای تهران شدیدتر خواهد شد.




به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر تهران، محسن هاشمی در جلسه دیروز شورای شهر با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال آینده کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: لازم دیدم نسبت به تضییع حق شهروندان تهرانی در این لایحه تذکر دهم؛ سهم حمل ونقل عمومی در بودجه سال آینده بسیار ناچیز و در حد
صفر است.
هاشمی با اشاره به ردیف‌های بودجه کشور اظهار داشت: مجموعا سهم عمران شهری و مسکن در بودجه برای هر ایرانی فقط دو هزار تومان است که به معنای این است دولت وظیفه‌ای برای خود در این حوزه قائل نیست.
وی افزود: سهم شهروندان استان تهران از بودجه عمرانی که بیشترین نقش را در تولید درآمد ملی در کشور دارند، کمترین سرانه بین 31 استان کشور و کمتر از 60 هزار تومان در سال است و سهم محیط زیست نیز از بودجه برای هر ایرانی 7 هزار تومان و نزدیک به صفر در سال است و طبیعی است با این بودجه نباید منتظر اقدامات مهمی در حوزه محیط زیست بود.
رئیس شورای شهر تهران بیان داشت: انتظار ما از شهردار تهران که در مورد قانون‌گرایی و اجتناب از قانون‌گریزی به ایشان حق می‌دهم، آن است که حداکثر تلاش خود را برای احیای حقوق شهروندان تهرانی در بودجه و تثبیت وظایف دولت در قبال حمل ونقل عمومی و محیط زیست پایتخت، بکار برند و قطعا شهروندان سایر کلانشهرها نیز که سیستم حمل ونقل عمومی آنها نیاز به تقویت و تجهیز دارند، از وضعیت موجود بودجه ناراضی هستند.
هاشمی خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون تلفیق و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که خود وضعیت نامناسب تهران را از نظر آلودگی هوا و ازدحام شدید در مترو و اتوبوسرانی مشاهده می‌کنند، حتما متوجه هستند که با این بی‌مهری صورت گرفته در بودجه سال آینده، بحران حمل ونقل عمومی و آلودگی هوای تهران شدیدتر خواهد شد و دستکم در لایحه بودجه به اندازه زیان تعطیلی پایتخت که روزانه بالغ بر هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، اعتبار برای حمل و نقل عمومی تهران و بالطبع محیط زیست آن منظور کنند.
شهرداری‌ها پیگیر مطالبات از دولت باشند
وی با تأکید مجدد بر این نکته که شهرداری‌ها ۴۵ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند، اظهار داشت: مسئولان شهرداری کلانشهر‌ها باید این طلب را مورد ادعا قرار دهند تا  نه تنها سهم تهران بلکه سهم حمل و نقل کل کشور  وصول شود.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به حق 9/5 سِنتی شهرداری تهران از سفر‌های ریلی شهروندان بیان کرد: زمانی که هر واگن به ناوگان حمل و نقل ریلی وارد می‌شود مبلغی در حدود 9/5 سِنت صرفه‌جویی سوختی اتفاق می‌افتاد که باید به شهرداری‌ها پرداخت شود که بر اساس آخرین محاسبات شهر تهران این مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار شده است که باید پیگیر وصول آن نیز باشیم.