kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۸۴۸۱
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲
بازتاب گسترده رزمایش مشترک دریایی

اتحاد ایران، روسیه و چین کابوس وحشتناک آمریکا

مقام پیشین آمریکایی با ابراز نگرانی شدید از رزمایش مشترک دریایی ایران روسیه و چین، این رزمایش را یک «سناریوی کابوس‌گونه» برای واشنگتن توصیف کرد.

مردادماه سال جاری بود که نظام سلطه به سرکردگی آمریکا و انگلیس، طرح تشکیل یک «ائتلاف دریایی» برای محافظت از کشتی‌های تجاری در خلیج‌فارس را در دستور کار خود قرار دادند تا با ناامن‌سازی خلیج‌فارس و محاصره جمهوری اسلامی، عمق راهبردی نظام در منطقه را به چالش بکشند اما با شکست و انزوای مفتضحانه‌ای روبه‌رو شدند.
گفتنی آنکه آمریکا چند سالی است درصدد تشکیل یک ائتلاف متحد عربی با نام «ناتوی عربی» علیه جمهوری اسلامی است. درواقع آمریکایی‌ها همواره تلاش کرده‌اند با اجرای گام‌به‌گام «فشار حداکثری» و یارگیری از کشورهای اروپایی و برخی متحدان عربی خود به‌ویژه ابزاردست کردن شورای همکاری خلیج‌فارس، پروژه‌هایی مانند «ناتوی عربی» و یا «ائتلاف دریایی» و... را پیش برده و با ایجاد یک جبهه ضدایرانی، یک نظم امنیتی و نظامی جدیدی را در منطقه شکل دهند.
اکنون رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین که از روز جمعه آغاز شد، دیروز شنبه با حرکت یگان‌های شناوری 3 کشور از بندر چابهار به سمت شمال اقیانوس هند رسماً وارد مرحله عملیاتی شد.
این رزمایش که وسعت پهنه برگزاری آن، ۱۷ هزار کیلومترمربع است از روز جمعه در آب‌های شمالی اقیانوس هند و دریای عمان آغاز شد و قرار است چهار روز (تا نهم دی) ادامه داشته باشد.
«صلح، دوستی و امنیت پایدار در سایه همکاری و اتحاد جمعی» پیام رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین است. همچنین از اهداف این رزمایش می‌توان به تقویت امنیت تجارت دریایی، مقابله با دزدی و تروریسم دریایی، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی‌اشاره کرد.
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اعلام خبر آغاز این رزمایش، با بیان اینکه نخستین بار است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران رزمایش مرکبی با دو قدرت دریایی بزرگ جهان و در چنین سطحی برگزار می‌کند، توضیح داد: «تمرینات تاکتیکی متنوعی ازجمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته، تیراندازی علیه اهداف مشخص و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش‌بینی شده است».
شایان‌ذکر است که این رزمایش تنها بعد از گذشت یک ماه از دیدار اخیر پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در نیویورک با وزرای خارجه کشورهای عربی مذکور صورت می‌گیرد.
به باور کارشناسان و تحلیلگران منطقه و روابط بین‌الملل، رزمایش مشترک 3 قدرت بزرگ دریایی، اهداف آمریکا برای تشکیل جبهه ضدایرانی را با شکست روبه‌رو خواهد کرد. برگزاری این رزمایش، حاکی از آن است که اولاً) ائتلاف خلیج‌فارس علیه ایران شکست خورده و ایران کشوری نیست که آمریکایی‌ها بتوانند آن را منزوی کنند و ثانیاً) اتحاد ایران، چین و روسیه، تشکیل «مثلث جدید قدرت دریایی» و نمایش قدرت در برابر آمریکایی‌ها و همراهان اروپایی و منطقه‌ای آن‌هاست.
فرمانده روسی: اولین پیام رزمایش، امنیت دریایی است
ناخدا الکساندر ماشینفسکی فرمانده ناوگروه روسی شرکت‌کننده در رزمایش مرکب ایران، چین و روسیه در حاشیه مراسم استقبال در بندر شهید بهشتی چابهار، گفت: اولین پیام این رزمایش در اسم آن یعنی «امنیت دریایی» است و این همکاری مشترک سه کشور نشان‌دهنده این است که امنیت در این منطقه برقرار است.
وی افزود: یکی از اهداف حضور ما در این منطقه و در این رزمایش تبادل تجربیات و حتماً این موضوع را دنبال می‌کنیم.
فرمانده ناوگروه روسیه در رزمایش مرکب سه‌جانبه ایران، چین و روسیه درخصوص پیام سیاسی و امنیتی این رزمایش، گفت: ما شرایط محیطی را درک کرده‌ایم و به همین دلیل ناوگان ما در این رزمایش شرکت کرده‌اند.
مقام آمریکایی: رزمایش ایران، روسیه و چین
کابوسی برای واشنگتن است
«کی تی مک فارلند» قائم‌مقام پیشین مشاور امنیت ملی آمریکا با ابراز نگرانی شدید از رزمایش مشترک دریایی ایران روسیه و چین، این رزمایش را یک «سناریوی کابوس‌گونه» برای واشنگتن توصیف کرد.
مجری شبکه خبری فاکس بیزنس در مصاحبه با این مقام پیشین آمریکایی به موضوع برگزاری رزمایش سه کشور در بحبوحه تنش‌ها در منطقه محل برگزاری آن و نیز تنش بین آمریکا و ایران‌اشاره کرد و از او پرسید این رزمایش تا چه اندازه می‌تواند برای آمریکا نگران‌کننده باشد.
مک فارلند پاسخ داد: «ما ۷۵ سال را صرف کردیم تا مطمئن شویم که روس‌ها و چینی‌ها ائتلافی تشکیل نمی‌دهند. ما از زمان دولت ریچارد نیکسون (رئیس‌جمهور پیشین آمریکا) هر کاری را کردیم تا مانع از نزدیک شدن دولت‌های چین و اتحاد جماهیر شوروی شویم و درنهایت هم توانستیم بین آنها جدایی بیندازیم.»
وی افزود: «مسئله دیگری که وجود دارد این است که ما نمی‌خواهیم روسیه با ایران متحد شود. روسیه کشوری محصور در خشکی است و به بنادر آب‌های گرم دسترسی ندارد. اگر با ایران در ارتباط باشد این دسترسی میسر می‌شود. قرار گرفتن این سه کشور در کنار یکدیگر، ظرفیت نظامی روسیه، موقعیت جغرافیایی و نفت ایران و ثروت و پیشرفت چین در زمینه فناوری، به‌ویژه اگر سه کشور بخواهند ائتلاف نظامی تشکیل دهند، یک سناریوی کابوس گونه کامل برای ما خواهد بود.»
مک فارلند در پاسخ به مجری برنامه که این رزمایش را زنگ هشداری برای اعضای ناتو به‌ویژه با توجه به اختلافات آنها بر سر سهم خود در بودجه دفاعی ناتو توصیف کرد گفت: «رزمایش مشترک سه کشور نه‌تنها برای اعضای سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بلکه برای ژاپن و کره جنوبی نیز نگران‌کننده است و این رزمایش بر همه ما تأثیر می‌گذارد و بر هر کشوری که با آن تجارت می‌کنیم.»
 وی گفت: «همگی ما باید از رزمایش ایران، چین و روسیه نگران باشیم و این یک سناریوی آخرالزمانی است.»
تشکیل مثلث جدید قدرت دریایی؛
اتحاد سه کشور علیه آمریکا
رزمایش مشترک سه قدرت بزرگ دریایی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و محافل سیاسی منطقه و جهان داشته است. برخی رسانه‌های مهم خارجی و بین‌المللی در اطلاع‌رسانی و پوشش خبری و تحلیلی خود از این رزمایش، بر گزاره «تشکیل مثلث جدید قدرت دریایی» تأکید و آن را «بی‌سابقه» و «گسترده» توصیف کردند.
روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی با بی‌سابقه خواندن برگزاری رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین به تنها ماندن این رژیم در خاورمیانه اعتراف کرد و نوشت: «این کشور مثلث جدید قدرت در جهان را تشکیل می‌دهند.»
برخی رسانه‌های فرانسه هم ضمن بازتاب رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند و دریای عمان، آن را «مثلث جدید قدرت دریایی» در خاورمیانه با هدف تقویت همکاری‌ها در واکنش به تحریم‌های آمریکا خواندند.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی، این رزمایش را «یک مثلث جدید قدرت دریایی» توصیف کرد و نوشت: نیروی دریایی ایران اعلام کرده است که به همراه چین و روسیه از روز جمعه تمرین‌های دریایی مشترک را در اقیانوس هند و دریای عمان آغاز کرده است؛ رزمایشی که نشان می‌دهد ایران قابل منزوی شدن نیست.
همچنین شبکه لبنانی المیادین تأکید کرد: مانورهای مشترک دریایی، نشانه شکست تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران است
رزمایش «کمربند امنیت دریایی»
 نمایش قدرت علیه آمریکا
«رادیو بین‌المللی فرانسه» هم اعلام کرد که این رزمایش، نزدیکی و اتحاد سه کشور علیه ایالات‌متحده آمریکا را نشان می‌دهد. این رزمایش در دیگر رسانه‌های فرانسه و فرانسوی‌زبان ازجمله «آر ته» و «نیوز ۲۴» بازتاب‌های مشابه داشت.
خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» در گزارشی نوشت اولین رزمایش دریایی مشترک ایران به همراه روسیه و چین در بخش شمالی اقیانوس هند آغاز شد.
آسوشیتدپرس با بیان اینکه ازنظر عده‌ای این رزمایش واکنشی به اقدامات آمریکا با عربستان سعودی است، تحلیل کرد: «تهران چندی است، در بحبوحه تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه از سوی واشنگتن، خواستار افزایش همکاری‌های نظامی با پکن و مسکو شده است. سفرهای نمایندگان نیروی دریایی چین و روسیه به ایران نیز طی سال‌های اخیر افزایش یافته است.»
این خبرگزاری همچنین به نقل از سخنگوی وزارت دفاع چین نوشت: «این رزمایش، همکاری‌ها و تبادل [اطلاعات] بین نیروهای دریایی سه کشور را تعمیق می‌کند.»
خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در مطلبی درباره اجرای رزمایش مشترک سه کشور در شمال اقیانوس هند، نوشت: «این رزمایش در فضایی برگزار می‌شود که ایالات‌متحده در تلاش است تا ائتلافی را با هدف امنیت دریایی در نزدیکی آب‌های ایران ایجاد کند»
اسپوتنیک با بیان اینکه رزمایش ایران، روسیه و چین با اسم رمز «کمربند امنیت دریایی» برگزار می‌شود، توضیح داد که پیام‌های این رزمایش «صلح، دوستی و امنیت در منطقه» اعلام شده است.
خبرگزاری ترکیه‌ای «آناتولی» نیز با انتشار خبر آغاز این رزمایش، نوشت این رزمایش در زمانی برگزار می‌شود که تنش‌ها در خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عرب (واقع در شمال اقیانوس هند) از زمان احیای تحریم‌های آمریکا علیه ایران بعد از خروج «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور از برجام، افزایش یافته است.
روزنامه انگلیسی «دیلی میل» در خبری نوشت ایران، روسیه و چین رزمایش دریایی مشترک «بی‌سابقه‌ای» را در بحبوحه نگرانی‌ها از اینکه علیه آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی باشد، آغاز کردند.
دیلی‌میل با بی‌سابقه خواندن رزمایش مشترک سه کشور در اقیانوس هند و دریای عمان، نوشت وزارت دفاع روسیه از اعزام سه فروند کشتی جنگی، شامل یک ناوچه، یک‌تانکر سوخت‌رسان و یک یدک‌کش نظامی به این رزمایش خبر داده است.
این روزنامه سپس نوشت رزمایش مذکور در حالی برگزار می‌شود که دولت آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای ایران در سال گذشته و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، تنش‌ها را حول برنامه هسته‌ای ایران افزایش داده است.
پیش از این نیز خبرگزاری «آناتولی» به نقل از تحلیلگران و کارشناسان مسائل سیاسی و ژئوپلیتیک، رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین را نمایش قدرت علیه آمریکا و نشان‌دهنده افزایش مرزهای پدافند دریایی ایران توصیف کرد. یک تحلیلگر آمریکایی نیز طی یادداشتی در پرتیراژترین روزنامه دولتی چین نوشت که رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین نه تنها تهدیدی برای صلح منطقه‌ای نیست بلکه از توازن قدرت حمایت می‌کند.
گلوبال تایمز هم نوشت: «این رزمایش مشترک نشان می‌دهد که چین و روسیه، به عنوان دو قدرت بزرگ و مسئول در جهان، پس از خارج شدن آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۸ از ایران و این توافق حمایت می‌کنند.»
شبکه الجزیره در گزارشی به اهداف رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین پرداخته و نوشت: اگرچه این رزمایش با شعار «حمایت از کشتیرانی» برگزار شد اما اهدافی «سیاسی» و «نظامی» دارد. این رزمایش در منطقه‌ای درحال برگزاری است که واشنگتن از چند دهه پیش به بهانه رساندن نفت به بازارهای جهانی در آن نفوذ گسترده‌ای دارد.
شبکه قطری الجزیره هم نوشت: چین با حضور در مانور مشترک با ایران و روسیه، به آمریکا پیام می‌فرستد.
دستپاچگی نماینده امور خارجی
 پارلمان انگلیس
تام تاگندهات، رئیس‌کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس در واکنش به آغاز رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در یک رشته توئیت نوشت: «این دنیای جدیدی است که باید در آن فعالیت کنیم. باید با دموکراسی‌هایِ در اندازه متوسط همراه شویم و از منافعی که در آن مشترک هستیم دفاع کنیم.»
تاگندهات در ادامه افزود: «اگر خودمان را به اقدامات در سطح منطقه محدود کنیم قادر نخواهیم بود از نفوذ جهانی دیگران جلوگیری کنیم. ائتلاف ما باید هند، ژاپن، کره جنوبی، کانادا و استرالیا و شریکان منطقه‌ای را شامل شود.»