kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۸۵۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
رئیس‌قوه قضائیه در جمع قضات:

بازداشت افراد به منظور جمع‌آوری ادله ممنوع است

رئیس‌قوه قضائیه با تأکید بر حمایت کامل دستگاه قضایی از قضات شجاع، جسور و غیرقابل نفوذ، توصیه‌ها و دستوراتی را خطاب به قضات ارائه کرد.




به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در گردهمایی قضات دادسرای عمومی و انقلاب استان تهران، قضات را مهندس اجرای قانون توصیف کرد و گفت: رایی که شما صادر می‌کنید، نمود تمام دانسته‌های علمی و تجربی شماست و اگر حکم عادلانه‌ای صادر شود، جامعه را در برابر اضطراب‌های اجتماعی، اقتصادی و... حفظ می‌کند.
رئیسی اظهار داشت: دستگاه قضایی ملجاء و پناهی است که مظلومان به آن روی می‌آورند و باید با مهربانی با آنان برخورد شود. همه ما می‌دانیم که کار و پرونده زیاد است اما اینها نباید موجب شود گشاده‌رویی را از دست بدهیم.
وی تأکید کرد: باید با مراجعه‌کنندگان به خوبی رفتار شود و حتی اگر کاری در حیطه وظایف یک مرجع نبود به مراجعه‌کننده راهکار ارائه کند تا از او رفع ظلم شود.
رئیس‌دستگاه قضا افزود: اینکه یک قاضی از صبح تا ظهر کار‌های روتین را انجام می‌دهد، بسیار خوب است اما یکسری کار‌ها خاص و ویژه وجود دارد. گاهی کسی در راهروی دادگستری است که شما وقتی صبح به سر کار می‌روید، می‌بینید که آنجا نشسته و هنگامی که دارید خارج می‌شوید نیز همچنان او را می‌بینید، اگر از او بخواهید که مشکلش را بیان کند، این یک کار ویژه‌ است.
رئیسی با ذکر مثالی اظهار داشت: برخی پرونده‌ها گاهی ۱۰۰ تا ۴۰۰ نفر مالباخته دارند. این‌ها مواردی است که می‌توان روی آن تصمیم‌گیری سریع‌تری صورت گیرد، لذا باید توان خود را مضاعف کنید. آن توان اداری که برای انجام کار‌ها می‌گذارید قابل قبول است اما من می‌خواهم یک توان مضاعف علیرغم کمبود‌ها بگذارید.
تلاش برای حل‌وفصل پرونده‌ها
قبل از اقدامات قضایی
وی با‌اشاره به مشکل کمبود نیروی انسانی گفت: به دنبال این هستیم که نیروی انسانی را در حوزه اداری و قضایی افزایش دهیم. به معاونت نیروی انسانی نیز تاکید شده که در این زمینه یک اقدام جهشی انجام دهند.
رئیس‌قوه قضائیه ادامه داد: باید برای آن دسته از پرونده‌هایی که جنبه عمومی ندارد و با رضایت شاکی خصوصی حل می‌شود، طبق قانون ساز و کاری فراهم شود تا هم بر آمار دادسرا افزوده نشود و هم مردم معطل نشوند.
رئیسی اقدامات انجام‌شده در جریان حوادث آبان‌ماه از جمله حضور بازپرسان در محل و تصمیم‌گیری و اقدامات ابتکاری در مواجهه با مشکلات را قابل تقدیر دانست و تاکید کرد: قضات باید به موقع تصمیم‌گیری کنند و نگذارند حقی از نظام و کسی ضایع شود.
لزوم استفاده از مجازات جایگزین حبس
وی درباره لزوم کاهش جمعیت کیفری نیز گفت: هر روز قبل از شروع کار به لیست زندانیان نگاه کنید، وضعیت آنها را بررسی کنید و حتماً در مواردی که قانون اجازه می‌دهد، از مجازات‌های جایگزین استفاده کنید.
رئیس‌قوه قضائیه با تأکید بر لزوم بازدید مستمر قضات از زندان، به بازدید اخیر خود از زندان اصفهان‌اشاره کرد و اظهارداشت: به نظر می‌رسد قضات باید دقت بیشتری در صدور حکم بازداشت و حبس داشته باشند و به سهولت نباید دستور بازداشت داد؛ مگر در مواردی که قانون الزام کرده است و چاره‌ای وجود ندارد.
رئیسی تاکید کرد: قضات نباید از تهدید برخی افراد به شکایت‌های واهی از میدان به در شوند و به هیچ عنوان نباید به ملامت ملامت‌کنندگان توجه کرد‌ این مسائل نباید ما را از هدف ایجاد امنیت اقتصادی و اجتماعی باز دارد. یقین بدانید قاضی شجاع، قانونمند و جسوری که با شجاعت تصمیم می‌گیرد و تحت نفوذ صاحبان نفوذ قرار نمی‌گیرد، مورد حمایت کامل ماست و به آن قاضی افتخار می‌کنیم.
تماس‌های مردم را گوش می‌کنم
وی با تاکید بر اینکه حرف مردم را باید شنید، افزود: به مرکز ۱۲۹ قوه قضائیه گفته‌ام که مطالب را به بنده منتقل کنند و شب‌ها گاهی که کارم کمتر است، گزیده‌ای از تماس‌های تلفنی را گوش می‌کنم.
رئیس‌قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود، بازداشت افراد به منظور جمع‌آوری ادله را ممنوع دانست و گفت: ابتدا دلایل را جمع‌آوری کنید سپس در صورت ضرورت حکم دستگیری صادر کنید.
رئیسی تأکید کرد: تعداد زیاد پرونده در دستگاه قضایی افتخار نیست لذا باید با کار انقلابی و جهادی، پرونده‌های بلاتکلیف، مسن و پیچیده را به سرانجام رسانیم.