kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۷۷۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷

اخبار ویژه




ژاپن تایمز: دیدار روحانی- آبه تا حدود زیادی تشریفاتی است
یک روزنامه ژاپنی با اشاره به سفر روحانی به توکیو نوشت امید چندانی به این سفر نیست.
ژاپن تایمز در تحلیلی که به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به توکیو داشت، خاطرنشان کرد: کارشناسان ژاپنی می‌گویند توکیو قدرت دیپلماتیک چندانی برای تغییر معادله در روابط تهران - واشنگتن  را ندارد و همزمان هشدار دادند که ممکن است «آبه» در دیدار آینده با «روحانی» به پیشرفت قابل توجهی نرسد.
در روز 6 دسامبر (11 روز پیش) در وین، مقامات ایرانی تهدید کردند که از اوایل ژانویه 2020 محدودیت‌های جدیدی را در مورد بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اعمال می‌کنند. با این اقدام پنجمین قدم ایران برای کاهش تعهدات برجامی برداشته خواهد شد.
از ماه «می» امسال، تهران هر 2 ماه یکبار قدم جدیدی برداشته است تا به تدریج تعهدات برجامی خود را  کاهش دهد. «یاسووکی ماتسوناگا» ، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه مطالعات خارجی توکیو،گفت: «ژاپن باید (در جریان سفر روحانی به توکیو) به ایران بگوید که نباید تعهدات برجامی و همکاری با بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را کاهش دهد.»
این هفته در تهران، «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران گفت ایران امیدوار است که «روابط دوجانبه قوی» بین ژاپن و ایران «قادر به غلبه بر فشارهای» ایالات متحده آمریکا باشد. کارشناسان ژاپنی اما می‌گویند، بسیار بعید است که ژاپن بتواند تحریم‌های آمریکا را نقض کند و یا آنها را دور بزند و واردات نفت خام از ایران را مطابق با خواسته‌ تهران از سر بگیرد.
پارسال، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به طور یکجانبه کشورش را از برجام خارج کرد.
اکنون واشنگتن تهدید می‌کند با اعمال جریمه‌ها و محدود کردن دسترسی به بازار ایالات متحده، هرشرکتی که با ایران مراوده داشته باشد را مجازات خواهد کرد.
در اوایل سال جاری، ایران، فرانسه و چند کشور دیگر اروپایی در تلاش برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده سازوکاری را ایجاد کردند (اینستکس) که بتواند تحریم‌ها را دور بزند اما این سازوکار تاکنون با فشارهاو تهدیدهای آمریکا روی کاغذ مانده و اجرایی نشده است.
«ماتسوناگا» در این باره گفت: «عقل سلیم می‌گوید ژاپن گزینه چندانی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران ندارد.»
کارشناسان دیپلماتیک ایران می‌دانند که ژاپن نمی‌تواند هیچ اقدامی برخلاف و در نقض تحریم‌های آمریکا انجام دهد.
«کوییچیرو تاناکا» استاد دانشگاه  و یک کارشناس برجسته  امور ایران در ژاپن نیز تا حد زیادی با نظر «ماتسوناگا» موافق است. او گفت: نشست آبه - روحانی با وجود انتظار کمی که از کسب پیشرفتی دیپلماتیک دارد، تا حدود زیادی تشریفاتی خواهد بود.
تاناکا با بیان اینکه برخی منتقدان در ایران حتی این سوال را به میان آورده‌اند که چرا روحانی در این زمان خاص به ژاپن سفر کرده، گفت: «دستور کار خاصی برای سفر روحانی به توکیو وجود ندارد تا ژاپن انتظار پیشرفت خاصی در جریان این سفر داشته باشد.»
انتظار می‌رود که در طول اجلاس سران در توکیو، آبه طرح اعزام نیروهای نظامی ژاپن به منطقه را به روحانی تشریح کند تا چراغ سبز ایران را برای انجام این ماموریت نظامی دریافت کند. اقدام ژاپن در مشارکت با خواست آمریکا می‌تواند باعث خراب شدن روابط با ایران شود.
همزمان با تحلیل روزنامه ژاپنی، سایت خبر آنلاین که توسط معاونت ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور اداره می‌شود، در تحلیلی با عنوان «روحانی در ژاپن به دنبال خلق کدام فرصت بزرگ است؟»، از «عبور روحانی از مکرون» خبر داد و نوشت: برخی از ناظران منتظر این هستند که راهی که مکرون نتوانست برود را آبه شینزو برود. مکرون در ماه‌های گذشته تلاش کرد که هر طور شده مقامات ایرانی  و آمریکایی را بر سر میز مذاکره و گفت‌وگو بنشاند. این خواسته او با پافشاری هر دو طرف بر خواسته‌هایشان، عملی نشد و آن پروژه‌ای که رئیس‌جمهور جوان فرانسه با شوق فراوان آغاز کرده بود، عملاً منتفی و به پروژه‌ای شکست خورده تبدیل شد.
ایران نشان داده که بر خواسته‌هایش اصرار دارد و حاضر نیست اشتباه کره شمالی را تکرار کند و با وعده ایجاد تحول بر سر میز مذاکره بنشیند و سر آخر دست خالی برگردد. خواسته کشورمان این است که آمریکا با برداشتن تحریم‌ها حسن‌نیتش را نشان دهد و در مقابل ایالات متحده بر سر آن مقاومت کرده و هر بار وعده تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بیشتر بر ایران را می‌دهد. تجربه به ایران ثابت کرده که نمی‌تواند قبل از گرفتن یک تضمین مناسب به دولت آمریکا اعتماد کند.

شبکه دولتی انگلیس همچنان سوگوار منتظری
شبکه دولتی انگلیس نسبت به فقدان آقای منتظری ابراز تأسف کرد!
وب‌سایت بی‌بی‌سی به بهانه دهمین سالمرگ آقای منتظری و به قلم یکی از عناصر ضدانقلاب فراری که خود را شاگرد منتظری خوانده، نوشت: آیت‌الله منتظری پیش از پیروزی انقلاب به «ولایت انتصابی فقیه» باور داشت. پس از پیروزی انقلاب، به «ولایت انتخابی و مقیده فقیه» باورمند شد و در نهایت به «دولت اسلامی منتخب مردم و بدون نیاز به ولایت‌فقیه» گرایش پیدا کرد و مدل «نظارت فقیه» را ارائه نمود و صراحتا اعلام کرد که این مدل، یک نظریه پیشنهادی است و نیاز به تعریف کارشناسی دارد و مردم هر زمانی، خود باید شیوه حکومت مناسب خویش را انتخاب کنند.
نویسنده بی‌بی‌سی با اذعان به معارضه منتظری با میراث فکری و سیاسی امام خمینی‌(ره) می‌نویسد: بیان این نظریه، تاثیر مهمی بر سست کردن مبانی شرعی ولایت سیاسی فقیهان داشت. به همین دلیل نیز، نقد وی بر رهبری، نقدی منحصرا از منظر سیاسی محسوب نمی‌شد، نقد وی بر رهبری، فقط نقدی بر مصداق شخص ولی فقیه نبود، بلکه نقد اصلی وی بر مبانی مشروعیت چنین ولایتی در مفهوم حاکمیت سیاسی بود.
در ادامه این یادداشت آمده است: «یکی از برچسب‌های رایج دهه نخست انقلاب «ارتباط با منافقین و ضد انقلاب» بود. به هنگام عزل منتظری از جایگاه قائم‌مقامی رهبری در سال ۱۳۶۸ تلاش شد تا همین اتهامات به وی زده شود و بیت و دفتر وی محل نفوذ «منافقین و ضد انقلاب» قلمداد شود و خود او نیز متهم بشود که تحت تاثیر آنان قرار گرفته است.اما چنین برچسبی به سادگی به وی چسبیده نمی‌شد، سوابق وی در جریان انقلاب، زندان‌ها و تبعیدها، در تثبیت مبانی نظام نوپای جمهوری اسلامی در مجلس خبرگان قانون اساسی، در بررسی‌های مبانی فقهی نظام ولایت‌فقیه در جریان سالیان تدریس وی در حوزه علمیه قم و شهادت فرزندش در جریان بمب‌گذاری ۷ تیر ماه ۱۳۶۰ در ساختمان حزب جمهوری اسلامی، همه این گزاره‌ها دست به دست هم می‌داد تا علیرغم شعارها و اتهام‌های حاکمیت، افکار عمومی به سادگی پذیرای چنین برچسب‌هایی نسبت به وی نشود. این ویژگی‌ها در کنار خصوصیت‌های دیگر ذاتی و اکتسابی وی، ایشان را در جایگاه بی‌بدیلی قرار داد که اینک پس از یک دهه از فقدانش، خلأ و فقدان چنان جایگاهی، به ویژه در حوادث اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸ به روشنی مشهود است». مغالطه اخیر نویسنده بی‌بی‌سی در حالی است که طبق موازین شرعی و عقلی که در بیان روشن و عمیق امام‌خمینی(ره) تکرار شده، «میزان، حال فعلی افراد است». بنابراین مثلاً به استناد سوابق خوب جناب زبیر «سیف‌الاسلام»، نمی‌توان انحرافات بعدی وی را که به معارضه با امیرمؤمنان(ع) ختم شد، توجیه و انکار کرد.
این واقعیت انکار نشدنی است که گروهک‌های نفاق قدیم و جدید در بیت آقای منتظری لانه کردند؛ برخی از آنها (مانند باند مهدی هاشمی معدوم) سابقه قتل و جنایت داشتند و با این وجود مورد حمایت منتظری قرار گرفتند و برخی دیگر (مثل نهضت آزادی)، دارای سوابق همکاری با لانه جاسوسی آمریکا در تهران بودند. و البته به تدریج این نفوذ آن‌قدر گسترده شد که آقای منتظری را به سمت حمایت از اعضای سازمان تروریستی منافقین سوق داد و موجب آزادی برخی اعضای جنایتکار این سازمان از زندان شد. تلخ و تأسف‌بار اینکه همین عناصر آزاد شده، در جنایات بعدی سازمان و از جمله حمله نیابتی به ایران در اواخر جنگ تحمیلی صدام مشارکت داشتند.
همچنین نفوذی‌ها توانستند از آقای منتظری فتاوایی در تخطئه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان و یا حمایت از حزب صهیونیستی- انگلیسی بهائیت که با اصل دین معارضه داشت و جزو هیئت حاکمه رژیم پهلوی بود، بگیرند.
آقای منتظری چنان غرق در بازی دشمنان نظام و انقلاب شد که فتنه‌گران معارض اصل مرجعیت و دیانت، در سال 88 شعار می‌دادند «مجتهد (روحانی) واقعی- منتظری، صانعی»! مدتی بعد از فوت آقای منتظری در همان سال، فتنه‌گران مرکب از منافقین و بهائیت، اقدام به حرمت‌شکنی روز عاشورا کردند تا معلوم شود اردوگاهی که آقای منتظری بازیچه آن شد، فراتر از انتخابات و جمهوری اسلامی و رهبری، با اصل دین و مکتب عاشورا معارضه دارد و آمریکا و اسرائیل و انگلیس و آل‌سعود وهابی را نمایندگی می‌کند.
با این اوصاف روشن است که چرا شبکه وابسته به دولت معارض با مرجعیت شیعی و پایه‌گذار بهائیت و وهابیت، برای آقای منتظری اشک تمساح می‌ریزد.

شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات نتیجه بی‌تدبیری اقتصادی دولت
عضو فراکسیون امید می‌گوید اصلاح‌طلبان بابت حمایت از روحانی آسیب دیدند و اکثریت مجلس آینده، اصولگرا خواهد بود.
محسن علیجانی نماینده مردم تهران در گفت‌و‌گو با اعتماد آنلاین گفت: از آنجا که اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت کردند و دولت دوازدهم نتوانست در حل مشکلات مردم و دریافت برکاتی از برجام برای کشور موفق عمل کند، اصلاح‌طلبان از این ناحیه آسیب دیدند و اصولگرایان اکثریت مجلس آینده را به دست خواهند آورد. وی در ارزیابی ترکیب مجلس آینده گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی، دولت روحانی نتوانست تدبیر کند و مشکلات اقتصادی مردم را کاهش دهد. بنابراین به دلیل حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی، از این ناحیه مسئولیت پاسخگویی بر گردن ما افتاد. عضو فراکسیون امید ادامه داد: عدم موفقیت دولت تحت حمایت اصلاح‌طلبان در رفع مشکلات اقتصادی مردم و مسئله برجام می‌تواند مجلسی اصولگرا رقم بزند و آنها اکثریت قوی را در مجلس آینده از آن خود کنند.