kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۵۶۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۵
استفان لندمن بررسی کرد

دست‌های کثیف آمریکا پشت آشوب ها در ایران




استفان لندمن، محقق و پژوهشگر آمریکایی در یادداشتی در پایگاه  informationclearinghouse نوشت: همه کشورهای مستقل که تابع منافع آمریکا نیستند، در لیست هدف آمریکا برای تغییر رژیم قرار دارند؛ با جنگ‌های پیشدستانه، انقلاب‌های رنگی، کودتاهای قدیمی، ترور‌های هدفمند، تروریسم اقتصادی و یا اقدامات خصمانه دیگر.
انقلاب‌های رنگی ابزاری مختص آمریکاست. قیام‌های به اصطلاح خودجوشی که به وسیله سازمان سیا، بنیاد ضددموکراسی NED و سایر آژانسهای امنیتی آمریکا به دقت برنامه‌ریزی می‌شوند.
نخستین بار در سال 2000 یک انقلاب رنگی برای براندازی و برکناری اسلبودان میلوشویچ در صربستان به کار گرفته شد. در این انقلاب، عناصر مخالف از سوی آمریکا برای آنچه رخ داد، جذب شده و آموزش دیده بودند.
براندازی میلوشویچ نمونه اولیه‌ای بود برای اقدامات مشابه که در کشورهای مختلف باید دنبال می‌شد؛ پس از آن در گرجستان رخ داد، دو بار در اوکراین و علیه کشورهای مدنظر دیگر. در چند مورد هم شکست خورد؛ بطور مشخص در ایران.
تقلا برای بازگشت ایران به دوران نوکری برای آمریکا
بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 در ایران نیز اعتراضات خیابانی شدید روی داد که دست کثیف سازمان سیا پشت آنها بود. آنچه «جنبش سبز» خوانده می‌شد شکست خورد که در واقع تلاشی برای بازگشت ایران به دوران نوکری برای آمریکا بود.
مقامات ایرانی، آمریکا و انگلیس و رسانه‌های غربی را به ایجاد ناآرامی‌ها در کشورشان متهم کردند. از زمان انقلاب 1979(انقلاب اسلامی ایران) که طی آن یک حکومت مستبد فاشیستیِ منصوب شده توسط آمریکا برچیده شد، هدف آمریکا براندازی جمهوری اسلامی بوده است.
اعتراضات ژانویه 2018 ]دی ماه 96‌[ در تهران و چند شهر دیگر با دقت برنامه‌ریزی و اجرا شده بود و هیچ چیز خودجوشی درباره آنها وجود نداشت و همه چیز حساب شده بود.
رئیس‌جمهور حسن روحانی در همان زمان گفت: «شورشیان مسلح مسئولیت 20 کشته و تعداد زیادی زخمی و خشونت‌های فراوان را برعهده‌دارند. دشمنان جمهوری اسلامی ایران از شکوه و موفقیت و پیشرفت ملت ایران عصبانی هستند و قول داده‌اند که ناامنی را به داخل ایران بکشانند، اما مطمئناً مردم و مقامات جمهوری اسلامی ایران به آنها پاسخ خواهد داد».
وزارت امور خارجه روسیه با انتقاد از وضعیت پیش آمده گفت: «دخالت‌های خارجی با هدف بی‌ثبات کردن اوضاع (در ایران) قابل قبول نیست».
رخدادهای ایران مشابه درگیری‌های اعتراضی در کیف پایتخت اوکراین در اواخر سال 2013 و اوایل سال 2014 بود. حوادثی که «یورومیدان» نام داشت. عوامل کودتایی که اوباما ترتیب داده بود، از جمله تک تیراندازان، از فراز تالار ارکستر ملی کیف، با سلاح‌های خودکار، صدها تن از جمله شهروندان عادی و ماموران پلیس را کشته یا مجروح کردند. ایالات متحده استبداد فاشیستی را در قلب اروپا جایگزین دموکراسی در اوکراین کرد، کشوری که از آن به عنوان خنجری برای فرو بردن در قلب روسیه استفاده شد.
عوامل انقلاب‌های رنگی سازمان سیا شامل شبه‏نظامیان و/یا سایر عناصر ضدحکومتی، از جمله شورشیان کشورهای دیگر است. تاکتیک‌ها شامل اعتراضات گسترده گروهی، تیراندازی، پرتاب کوکتل مولوتف، ایجاد آتش سوزی و سایر خرابکاری‌ها علیه تأسیسات عمومی، سوزاندن لاستیک و زباله، مسدود کردن جاده‌ها و سایر اقدامات خصمانه است.
اوباش آموزش‌دیده
در 15 نوامبر، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران (NIOPDC) از افزایش قیمت بنزین از 10هزار به 15 هزار ریال در هر لیتر (12.7 سنت آمریکا) خبر داد. بنزین سهمیه‌بندی شد، سهمیه خودروهای شخصی ماهانه 60 لیتر، بیشتر از آن لیتری 30 هزار ریال، به تاکسی‌ها و آمبولانس‌ها به ترتیب 400 لیتر و 500 لیتر سهمیه ماهانه اختصاص دادند. قیمت گاز طبیعی فشرده شده (CNG) و گازوییل بدون تغییر باقی ماند. به گفته محمد باقر نوبخت‌، رئیس‌سازمان برنامه و بودجه ایران، درآمدهای افزایش قیمت بنزین، پول یارانه‌های اضافی برای 18 میلیون خانواده ایرانی را تأمین می‌کند. رئیس‌جمهور روحانی گفت که از درآمدهای اضافی این طرح برای تأمین اعتبار فعالیت‌های دولت استفاده نخواهد شد.
مایک پمپئو وزیرخارجه ضدایرانی آمریکا در توئیتر نوشت: «بعد از 40 سال استبداد، مردم پرافتخار ایران در برابر سوءاستفاده‌های دولت‌شان سکوت نمی‌کنند. ما نیز سکوت نخواهیم کرد. ایالات متحده صدای شما را می‌شنود. ایالات متحده از شما پشتیبانی می‌کند. ایالات متحده با شما است.»
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پمپئو را به دفاع ازخشونت و درگیری سازمان یافته و خشن در ایران متهم  كرد و گفت: «مردم شریف ایران به خوبی می‌دانند که چنین اظهارات ریاکارانه‌ ای، هیچگونه همدلی صادقانه‌ای را در خود ندارد و اقدامات خشونت‌آمیز گروهی از آشوبگران و خرابکاران که مورد پسند امثال او هستند به هیچ وجه مطابق با رفتار و درک و بصیرت اکثریت مردم ایران نیست.»
وی اضافه کرد: «پومپئو چطور با افرادی که تحت فشار تروریسم اقتصادی ایالات متحده قرار دارند، ابراز همدردی می‌کند. وی پیشتر به صراحت گفته بود كه مردم ایران باید گرسنه بمانند تا زمانی كه تسلیم «خواسته‌های ما» شوند.»
مقامات ایرانی اعلام کردند که «اوباش آموزش دیده» به ارتکاب خشونت و خرابکاری  اقدام کرده‌اند. آنها ساختمان‌های عمومی، بانک‌ها و مغازه‌ها را تخریب و به آتش کشیدند. آنها همچنین به پلیس هم حمله کردند که برای برقراری نظم مستقر شده بود.
برخی منابع گفته اند؛ «آنها کاملاً آموزش دیده بودند...از 1080 شهر و شهرستان در سراسر کشور، در 100 نقطه تجمعات کوچک و بزرگ برپا شد و تخمین زده می‌شود تعداد افراد حاضر در هر نقطه چیزی حدود 50 تا 1500 نفر باشد.» اقدامات خرابکارانه پیش از فوران کاملاً برنامه‌ریزی شده بودند، آماده و در انتظار جرقه‌ای برای انفجار.
رئیس‌جمهور روحانی با صدور بیانیه‌ای، گفت مردم حق دارند به شکل مسالمت‌آمیز و نه خشونت‌آمیز، علیه قیمت بنزین و سهمیه‌بندی، اعتراض کنند، وی افزود: دولت وی «مطابق با قانون» عمل كرد، اقداماتی كه توسط سران سه قوه به تصویب رسید.
آنچه در ایران به وقوع پیوست، همه نشانه‌های تلاش سازمان سیا برای پیشبرد انقلابی رنگی با هدف بی‌ثبات کردن و تضعیف ایران را با خود داشت. برنامه‌های دیرینه آمریکا خواستار جایگزینی حکومت مستقل ایران با یک دولت دست نشانده و طرفدار غرب است. به مدت 40 سال، مقامات ایران با حمایت اکثریت قریب به اتفاق جمعیت این کشور، از تسلط امپریالیستی ایالات متحده جلوگیری کرده‌اند.
 منبع: بصیرت