kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۴۴۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷

تنفس سخت در تداوم آلودگی هوا به امید یاری باد و باران

تداوم آلودگی هوا طی روزهای گذشته در تهران و برخی کلانشهرهای کشور نفس کشیدن را دچار مشکل کرده است.

دیروز هم مثل چند روز اخیر هوای تهران و برخی شهرهای پرجمعیت کشور آلوده بود. آلودگی هوا طی روزهای اخیر در تهران و شهرهایی چون قزوین، اراک، ساوه، اصفهان، استان البرز، تبریز و برخی شهرهای آذربایجان شرقی، قم و ... نفس کشیدن را دچار مشکل کرده است.
دیروز در تهران کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفت و حتی عصر دیروز در منطقه 13 (پیروزی) شاخص آلودگی از 200 هم فراتر رفت و در شرایط بسیار خطرناک قرار گرفت.
طبق معمول تعطیلی دو روزه مدارس در تهران و برخی شهرها و حتی دانشگاه‌های استان تهران و اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل در پایتخت و برخی اقدامات تکراری مهمترین عکس‌العمل مسئولان به آلودگی هوا بود.
متاسفانه موضوع آلودگی هوا با توجه به تکرار هرساله و انفعال مسئولان امر با وجود قربانی شدن تعداد زیادی از هموطنان، بیش از هر زمان دیگر به قضا و قدر و به دست باد و باران سپرده شده است. موضوعی که البته نیازمند ورود جامعه علمی و متخصصان و بهره‌مندی از تجربیات کشورهایی که این مشکل را تا حد زیادی رفع نموده‌اند می‌‌باشد.
مردم هم می‌توانند با استفاده از حمل و نقل عمومی و پرهیز از ورود خودروهای تک‌سرنشین به سطح شهرها نقش موثری در کاهش آلودگی هوا داشته باشند و از سوی دیگر گسترش جدی و تأمین بستر و امکانات حمل و نقل عمومی توسط مسئولان موضوعی مهم و مورد غفلت قرار گرفته است.
در این روزها که مراکز اورژانس کشور پذیرای جمع زیادی از هموطنان آسیب‌دیده از آلودگی هوا هستند، رعایت توصیه‌های پزشکی نیز کمک زیادی به سلامت جامعه خواهد داشت.
مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به مراجعه بیش از 1500 نفر به مراکز اورژانس طی 24 ساعت در استا‌ن‌های مختلف به‌علت آلودگی هوا، به مردم خصوصاً گروه‌های حساس توصیه کرد در این ایام در صورت امکان از تردد غیرضرور خودداری کرده و در صورت تردد و حضور در اماکن عمومی نیز از ماسک‌های استاندارد استفاده کنند.