kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۴۱۵
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۸
کارشناس اقتصادی بیان کرد

فاصله چند برابری قیمت محصولات کشاورزی از روستا تا شهر

یک کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر تفاوت قیمت محصولات کشاورزی در روستا با میادین میوه و تره بار شهر بسیار است.

رضا وفایی یگانه در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به طرح‌ اشتغال روستایی اظهار کرد: یکی از اهداف طرح اشتغال روستایی حفظ ساکنان روستا و اشتغالزایی برای آنهاست و اگر در روستاها بازار باشد و دسترسی به بازار برای روستاییان فراهم شود می‌توانند محصولات خود را به راحتی به فروش برسانند و از این طریق به اقتصاد خانواده کمک کنند.
وی ادامه داد: بدون تردید اتصال روستاییان به بازار مهم است ولی وقتی دسترسی به بازار نداشته باشند تولیدات بلا استفاده باقی می‌ماند و دیگر عنوان اشتغالزایی ندارد.
این کارشناس اقتصادی افزود: در حال حاضر تفاوت قیمت محصولات کشاورزی در روستا با میادین میوه و تره بار شهر بسیار است و اگر این دسترسی بازار به شکل درست برای شاغلان روستا فراهم شود تولیدشان توجیه اقتصادی پیدا می‌کند و به مشاغل دیگر روی نمی‌آورند.
وفایی یگانه با بیان اینکه اجرای طرح اشتغال نیاز به نظارت مستمر دارد، گفت: این کار زحمت دارد و باید در روستاها مستقر شد و درد روستایی را شنید نه اینکه یک برنامه بنویسیم و یکبار هم به روستا سر نزنیم. زمانی کارمندان جهاد کشاورزی ۹۰ درصد
 وقتشان در مزرعه‌ها بود و به توسعه و ترویج کشاورزی کمک می‌کردند ولی امروز نمی‌توانیم از کسانی که یکبار هم به روستاها سر نزده‌اند یا به یک مزرعه کشاورزی نرفته‌اند انتظار داشته باشیم کشاورزی را ترویج کنند.
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا با اختصاص وام اشتغال به روستاها موافق هستید یا خیر؟ تاکید کرد: در همه جای دنیا برای انجام فعالیت‌های بنگاه‌های کوچک وام و تسهیلات می‌دهند منتها معتقدم قبل از اینکه هزاران وام به روستاییان بدهیم باید برای تولید محصول، دسترسی به مواد اولیه، مازاد مصرف محصول، بازار‌سازی و بازاریابی آن فکر کنیم.
به گفته وفایی طرح اشتغال باید همه‌جانبه باشد و اگر بنا است که محصولی توسعه پیدا کند باید مواد اولیه و بازار مصرف و اتصال به بازار آن پیش‌بینی و آموزشهای مورد نیاز آن ارائه شود.
گفتنی است، طرح اشتغال روستایی و عشایری به دنبال مجوز برداشت 1/5 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی با تصویب مجلس برای ایجاد طرح‌های اشتغال در مناطق روستایی و عشایری به اجرا درآمد که مهم‌ترین هدف آن جلوگیری از مهاجرت به کلان‌شهرها،‌کاهش حاشیه‌نشینی و ماندگاری ساکنان روستا و ایجاد اشتغال و درآمد برای خانوارهای روستایی است.