kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۳۴۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مشکلات اقتصادی ربطی به دولت ندارد به خاطر FATF است!




سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «مخالفانFATF كاسبان تحريم هستند!» نوشت:«فشار تحريم‌ها بر ملت ايران آن‌چنان سنگين و غيرقابل پيش‌بيني بوده که به‌طور جدي معيشت مردم تحت تأثير قرار گرفته است اما بخشي از اقشار جامعه اين مشکلات اقتصادي را ناشي ناکارآمدي دولت مي‌دانند».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«مسکوت گذاشتن لوايح FATF کار را به جايي رسانده که دو ماه ديگر کشور در ليست سياه قرار مي‌گيرد. با قرار گرفتن نام ايران در ليست سياه، کوچکترين تراکنش بانکي هم عملا ناممکن خواهد شد و جمهوري اسلامي مجبور خواهد شد تمام تراکنش‌هاي خود را از طريق ثالث و با پرداخت هزينه اضافي به ديگران انجام دهد؛ مسئله‌اي که مي‌تواند موج جديدي از گراني به راه بيندازد و کشور را در تأمين کالاهاي اساسي نيز دچار مشکل کند. اين نشان مي‌دهد که جريان تندرو نه تنها راه را به عمد بر بهبود معيشت مردم بسته، بلکه مي‌خواهد پس از ورود به مجلس از طريق انتخابات، در قامت يک منجي ظاهر شده و با باز کردن راه‌هايي که خود عامل بسته شدنشان بوده‌اند، گشايش معيشتي ايجاد کند. از طرف ديگر اين جريان سياسي نه تنها عامل اصلي به بن‌بست رسيدن سياست خارجي و اقتصاد است، بلکه نمي‌خواهد مسئوليت اين موضوعات را بپذيرد».
این روزنامه زنجیره‌ای، مدعی شده است که مخالفان FATF کاسبان تحریم هستند. مدعیان اصلاحات پیش از این نیز مخالفان برجام را کاسبان تحریم می‌نامیدند! طیف مدعی اصلاحات چون هیچ دلیل کارشناسی و فنی و منطقی در دفاع از FATF ندارد، با هراس‌افکنی و انداختن تقصیرها به گردن منتقدان در پی جاده‌صاف‌کنی برای تصویب لوایح خسارت‌بار مرتبط با آن هست.
چندی پیش ظریف صراحتا اعلام کرد که «نه بنده و نه رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم که با تصویب لوایح مرتبط با FATF مشکلات رفع شود».
کارشناسان و صاحبنظران معتقدند که علت اصلی مشکلات موجود در کشور سوءمدیریت در دولت است. اما مدعیان اصلاحات با فرافکنی، قصور و تقصیرهای دولت را به گردن دیگران می‌اندازند.
اندر حکایات همه‌‎پرسی‌بازان
روزنامه دولتی ایران دیروز در مطلبی با‌اشاره به ماجرای برگزیت در انگلیس و پیروزی حزب محافظه‌کار در انتخابات این کشور، نوشت: «وضعیت ایران از حیث سیاسی اگر چه شباهتی با آنجا ندارد ولی متأسفانه هنوز نپذیرفته‌ایم که چنین مراجعاتی را به مردم داشته باشیم. البته چه انتخابات و چه رفراندوم یا هر شیوه دیگر باید ناظر به مسئله‌ای روشن باشد و همه احزاب و گروه‌ها درباره آن سخن بگویند و به‌طور صریح اظهارنظر کنند. مواضع نامزدها و احزاب در موضوع برگزیت به نسبت روشن بود. به‌همین علت نیز رأی مردم به هر یک از گروه‌ها و نمایندگان، معنا و مفهوم روشنی دارد و به‌طور طبیعی مخالفان خروج از اتحادیه اروپا پس‌ از این نتیجه، منتظر می‌مانند تا دولت اهداف و برنامه‌های خود را پیش ببرد بدون آنکه بخواهند در کار آن مانع تراشی کنند.»
ارگان دولت افزود: «در ایران نیز کمابیش نگاه مردم روشن است و یک دلیل برای روشنی آن نگرانی عده‌ای از مراجعه به آن است. ولی همین عده اندک همواره از طرف مردم حرف می‌زنند و حتی رأی و نظر مردم را در چارچوب‌های ذهنی خود تفسیر می‌کنند و هیچ‌گاه از کارشکنی در سیاست‌های دولت خسته نمی‌شوند و از آن دست برنمی‌دارند.»
ارگان دولتی که امر همه‌پرسی را به یک ترفند برای فریب افکار عمومی و فرار از مسئولیت‌پذیری تقلیل داده، روند برگزیت در انگلیس را به منتقدان دولت یادآوری می‌کند! دولت اگر وقعی برای نظر مردم قائل بود، در وضعیت خسارت محض برجام بر طبل مذاکره نمی‌کوبید و در نهایت پنهان‌کاری شوک بنزینی به مردم وارد نمی‌کرد.
عصبانیت عبدی از مخالفت منتقدان دولت با پیشنهاد استعفای روحانی
عباس عبدی از فعالین سیاسی مدعی اصلاحات روز گذشته در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت : «در پي يادداشت هفته پيش بنده در روزنامه اعتماد مبني بر ضرورت پرهيز از تنش و شكاف غير قابل قبول در ساخت رسمي كشور و پيشنهاد انجام انتخابات زودرس رياست‌جمهوري و در ادامه نيز انجام يك گفت‌وگوي مفصل در اين باره، انتظار مي‌رفت كه اين جناح از پيشنهاد مذكور استقبال و آن را تاييد كند. يا اگر علاقه‌اي به تاييد مواضع و پيشنهادهاي اصلاح‌طلبان ندارد، حداقل سكوت همراه با موافقت كند. ولي در عين ناباوري مشاهده شد كه آن را تخطئه كرده و حتي خطرناك دانستند.»
گفتنی است روزنامه کیهان روز گذشته در گزارشی به پروژه اصلاح‌طلبان درباره استعفای روحانی پرداخت و نوشت : «مجموع مواضع و رفتار مدعیان اصلاح‌طلبی درباره استعفای رئیس‌جمهور را نه همدلی و همراهی با مردم و در راستای حل مشکلات کشور که بیشتر می‌توان یک پروژه مدیریت افکارعمومی و تکمیل پازل دشمن برای ایجاد هرج و مرج و تشدید خشونت در کشور و البته فرار از پاسخگویی درباره وضع موجود توصیف کرد.»
موضوعی که نباید به آسانی از آن گذشت این است که اصلاح‌طلبان که از میزان کاهش محبوبیت روحانی اطلاع دارند و نیز خود را به بازنده قطعی انتخابات مجلس می‌دانند، احتمالا با این پروژه، قصد دارند با برهم زدن قواعد بازی و میز دموکراسی در کشور، هزینه شکست خود را نیز بر گرده نظام تحمیل کنند.
طیف مدعی اصلاحات با تکرار بازی شبیه به عراق و لبنان، ابتدا مردم را با وعده‌های دروغ و عملکرد وارونه ناراضی کردند، و حالا با ژست اعتراض، از پاسخگویی فرار کنند و برخی از همین‌ها خواستار استعفای رئیس ‌دولت شده‌اند و حال آنکه بخش عمده‌ای از گرفتاری امروز روحانی، زیر سر خود آنهاست.
پرسش بسیار مهم این است که اگر سر تا ته نقشه دشمنان ملت‌های منطقه در این پروژه روشن است، چرا برخی مدعیان اصلاح‌طلبی، همان نقشه دیکته شده را اجرا می‌کنند؟آنها چه شباهتی با بعثی‌ها و داعش و قوات‌اللبنانیه و مانند آن دارند؟ و حاضرند مرزهای خیانت را تا کجا جا به جا کنند؟
اصلاح‌طلبان در انتخابات اقبال زیادی ندارند؛
 تشکیل اقلیتی قدرتمند هم بعید است
روزنامه سازندگی در یادداشتی به قلم یدالله طاهرنژاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نوشت: «اصلاح‌طلبان خیلی تندتر از اصولگرایان علیه دولت و فراکسیون امید و شورای شهر موضع گرفتند، این باعث شد که افکار عمومی تحت تأثیر این تبلیغات و اظهارنظرها قرار گرفته و حالا به نظر می‌رسد نسبت به عملکرد نهادهای برآمده از رأی اصلاح‌طلبان قانع نیست. بنابراین می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که شاید اصلاح‌طلبان اقبال زیادی برای به دست آوردن توفیقاتی از آن دست که در دوره‌های انتخاباتی ۹۶ یا ۹۴ و ۹۲ اتفاق افتاد نداشته باشند اما با این‌حال نباید ناامید بود، البته در این شرایط تشکیل یک اقلیت قدرتمند از حیث تأثیرگذاری بعید است. واقعیت این است که وقتی در انتخابات امیدوار به حوزه‌های کوچک باشیم نباید فراموش کنیم که از این حوزه‌ها چندان عناصر برجسته سیاسی وارد مجلس نمی‌شوند بنابراین نمی‌توان امیدوار بود که نمایندگان آن کرسی‌ها بتوانند مسیر تحولات را تغییر بدهند و یا تحول‌آفرین باشند اما به لحاظ تصاحب کرسی‌های مجلس می‌توان اقلیتی را در مجلس آینده متصور بود که اصلاح‌طلبان از آن خود کنند.»
لازم به ذکر است مدعیان اصلاحات با توجه به مشکلات کنونی کشور و حمایت 6 ساله‌شان از روحانی و همچنین به دلیل بی‌کارنامگی و بی‌عملی فراکسیون امید، از شدت کاهش محبوبیت دولت تدبیر و امید و لیست امید اطلاع دارند و از این‌رو خود را بازنده قطعی انتخابات مجلس می‌دانند چند روز پیش عبدالله ناصری، مشاور رئیس‌دولت اصلاحات و عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت که «انتخابات تهران را ۳۰ بر هیچ می‌بازیم» و روزنامه سازندگی هم در یادداشتی نوشت که در این انتخابات «از ابتدا بازنده‌ایم».