kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۱۵۷
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷
سازمان محیط‌زیست:

پیش‌فروش محصولات «یورو 4» ایران‌خودرو غیرقانونی است

سازمان حفاظت محیط‌زیست در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت ایران خودرو، توقف پیش فروش چهار محصول سمند، پژو ۲۰۷ ، دنا و یک خودروی دیگر این شرکت را خواستار شد.

سازمان حفاظت محیط‌زیست در واکنش به پیش‌فروش چهار محصول «یورو ۴» که دیروز انجام شد، نامه‌ای خطاب به مدیرعامل شرکت ایران خودرو ارسال و تاکید کرده است که در صورت پیش‌فروش این خودروها، سازمان حفاظت محیط‌زیست پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد. در نامه محمدمهدی میرزایی قمی - رئیس ‌مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست - خطاب به مقیمی - مدیرعامل شرکت ایران خودرو - آمده است:
«به استحضار می‌رساند براساس بخشنامه مورخ ۲۰/۹/۹۸، آن شرکت محترم در وب‌سایت رسمی خود اقدام به پیش فروش چهار محصول دارای استاندارد آلایندگی یورو۴ برای آذر ماه سال ۱۳۹۹ نموده است.
پیرو نامه شماره ۳۲۳۴۴/۳۰۰/۹۸ مورخ ۱۲/۸/۹۸ به وزارت صنعت، معدن و تجارت تشریح گردید که براساس ماده چهار قانون هوای پاک پیش فروش محصولات یورو ۴ برای سال آینده ممنوع است و خودروسازان می‌بایست قبل از هرگونه اقدام به فروش یا پیش‌ فروش نسبت به اخذ مجوز آلایندگی برای محصولات خود اقدام کنند.
با توجه به اینکه برای چهار محصول مذکور تاکنون اقدامی جهت ارتقای استاندارد آلایندگی به یورو ۵ صورت نگرفته است، مقتضی است دستور فرمایید از پیش فروش محصولات مذکور برای سال آینده جلوگیری به عمل آید. بدیهی است در صورت انجام پیش فروش این محصولات این سازمان پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.»
 اجازه شماره‌گذاری نمی‌دهیم
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست هم با‌ اشاره به درخواست توقف پیش فروش چهار محصول ایران خودرو شامل سمند، پژو ۲۰۷، دنا و یک خودروی دیگر، گفت: طبق ماده ۴ آیین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک خودرو‌‌سازان اگر استاندارد را از محیط‌زیست نگیرند شماره‌گذاری آنها غیر قانونی است. ماه گذشته مکاتبه‌ای با وزارت صنعت کردیم که کلیه خودرو‌ها باید استاندارد یورو ۵ را از محیط‌زیست بگیرند.
به گزارش خبرگزاری میزان، داریوش گل علیزاده افزود: ما باید اجازه شماره‌گذاری را به پلیس بدهیم واگر این خودرو‌ها اجازه شماره‌گذاری را نداشته باشند پلیس هم شماره‌گذاری را انجام نمی‌دهد. خودروسازان را ملزم کرده‌ایم که این استاندارد را حتما رعایت کنند.
گل علیزاده ادامه داد: در توصیه‌ای به مردم برای عدم خرید این خودرو‌ها گفت: وقتی تولید شود و پیش فروش نیز صورت بگیرد، ولی شماره‌گذاری نشود عملا خودرویی نمی‌تواند وارد بازار شود.
وی اظهار داشت: یک ماه پیش مکاتباتی را انجام داده بودیم، ولی دیروز(۲۳ آذر)، چون پیش فروش این خودر‌ها آغاز شده دوباره مکاتبه‌ جدیدی انجام دادیم و اعلام کردیم که هیچ‌گونه مسئولیتی بر عهده سازمان محیط‌زیست نخواهد بود و به مردم تاکید می‌کنیم خودرو‌هایی که اجازه شماره‌گذاری ندارند را خریداری نکنند.