kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۷۳۴
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱

پیدا و پنهان فضای مجازی در گفت‌وگو با شاعران انقلاب

چندتن از شاعران متعهد کشورمان در گفت‌وگو با کیهان، فرصت‌ها و تهدیدات فضای مجازی در عرصه شعر را تشریح کردند.



بخش ادب و هنر-

حجت‌الاسلام محمد
حسین انصاری‌نژاد شاعر انقلابی و نام آشنای کشورمان در گفت‌وگو با کیهان با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی گفت: اگر به فضای مجازی به عنوان دهکده کوچک جهانی نگاه کنیم، خواهیم دید که این فضا باعث برداشته شدن فاصله‌ها شده بسیاری از مطالب مفید علمی، ادبی و... را با کمترین هزینه و زمان می‌توانیم به‌دست آوریم و از آن بهره‌مند شویم.
حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد افزود: همچنین فضای مجازی باعث انتشار سریع اخبار و مطلع شدن مردم از اتفاقات روز شده است و همین موضوع نیز یکی از ویژگی‌های مهم فضای مجازی است. اما اگر در این دنیای مجازی تشخیص درستی نداشته باشیم و با آگاهی کامل و درست از آن استفاده نکنیم این فرصت‌ها تبدیل به تهدیدات جدی می‌شود.
وی در خصوص تهدیدها و آفات فضای مجازی، گفت: در حوزه شعر، بسیاری از شاعران جوان و تازه کار در اینستاگرام صفحه‌ شخصی ساخته‌اند و به نشر اشعارشان می‌پردازند. وقتی بعد از انتشار اشعارشان با استقبال مخاطبان و تعداد بالای پسند(لایک) مواجه می‌شوند فکر می‌کنند به جایی رسیده‌اند و شعرشان کاملا درست و بی‌نقص و در سطح بالایی قرار دارد. همین امر سبب ایستایی آنها می شود و آنها را از پیشرفت حقیقی باز می‌دارد.
محمدرضا وحید‌زاده شاعر و پژوهشگر ادبی کشورمان نیز در خصوص فرصت‌ها و آفت‌های فضای مجازی به کیهان گفت: فضای مجازی یک واقعیت عینی است که روی همه ساحت‌های زندگی سایه انداخته و همه چیز را دستخوش تغییر کرده است از جمله فضای شعر که بخش مهمی از زندگی شاعر است.
وی افزود: فضای مجازی به‌طور طبیعی فرصت‌هایی در اختیار ما قرار داده که تا کنون وجود نداشته، به عنوان مثال امکان گفت‌وگوی مستقیم شاعر با مخاطب، دریافت مستقیم واکنش‌ها، رساندن اشعار بدون واسطه به مخاطب، تاثیری پذیری بیشتر و درست از اشعار و مطالب شاعران دیگر و دریافت اطلاعات جدید و به‌روز.
وحیدزاده با بیان اینکه تا قبلا از به‌وجود آمدن فضای مجازی چنین امکانی در این سطح و این گستردگی نبوده و این اتفاق مبارکی است، خاطرنشان کرد: همین ارتباط بدون واسطه، مستقیم و تعاملی اگر بدون تمهیدات لازم و از پیش مشخص شده انجام شود آفت‌هایی دارد که ازجمله آن پوپولیسم است.
این پژوهشگر ادبی کشورمان تاکید کرد: بسیاری از شاعران با استفاده از فضای مجازی برای افزایش اطلاعات و اشراف بیشتر شعر بهره‌ برده‌اند و با نوع واکنش مخاطبان‌شان آشنا شده‌اند و از آن جهت عمق بخشیدن به اشعارشان استفاده کرده‌اند.
 وحیدزاده گفت: در عین حال بسیاری از شاعران نیز مقهور فضای مجازی شده اند و به جای آنکه فضای مجازی را برای تحقق اهداف و پیشرفت خود به خدمت بگیرند، خودشان در خدمت فضای مجازی قرار گرفته‌اند. همین امر باعث شده اشعارشان به سمت سطحی شدن، کم‌مایه شدن و ابتذال حرکت کند.
وی یادآور شد: این مسئله نشان می‌دهد فضای مجازی ذاتاً دارای ویژگی خاصی نیست و ما با توجه به شرایط و حال خودمان با آن برخورد می‌کنیم، هم زمینه این را دارد که مخاطبان را بهتر بشناسیم و هم این زمینه را فراهم کرده که به سمت ابتذال، دریافت پسند بیشتر، خیال  و اندیشه تُنُک‌تر برویم.
مبین اردستانی از شاعران جوان کشورمان نیز در خصوص مسئله فضای مجازی به کیهان گفت: رسانه‌های چابکی در فضای مجازی در کمترین زمان ممکن مخاطب را از تازه‌ترین سروده‌های شاعران بهره‌مند می‌کند. همچنین مجال ساده‌ای برای ارتباط سریع و بی‌واسطه بین مخاطب و شاعر فراهم می‌کند.
وی افزود: در مقابل هر اثر ضعیفی به کمک تعامل‌ها و بازی‌های مناسب این رسانه‌ها با اقبال ظاهری پررنگ و چشمگیر مواجه می‌شود و تمیز سره از ناسره را برای مخاطب عادی سخت می‌کند.